2020-05-02, 14:56
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det framgår inte i artikeln men jag antar att han har stöd i vetenskapliga undersökningar för detta han nu presenterar som fakta?

Jag vet inte, men jag tittar online nu
Citera
2020-05-02, 14:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det är bra att han nu mera bara tror förr var han säker och då blev det för det mesta bara fel. Svansen tycker ju ändå att allt han säger är gudsord.
Jag säger då det. Jag ansträngde mig för att koppla på mitt objektiva lyssnade och verkligen funderade på vilka ord och formuleringar han använde. Det var det mest oprecisa om man säger så. I korthet: det kan var upp och det kan vara ner, ja och nej, lite men mycket, osv.

Och hur kan det vara så att vi amatörer tillsammans med andra experter såg detta komma och inte FHM?

Det låter som han efterkonstruerar när han går tillbaka i händelseförloppet av någon anledning. Tänk om han bara kunde erkänna att han och hans kollegor hade fel.
Citera
2020-05-02, 14:57
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Inte så konstigt. Italienresenärerna spårades och isolerades. Men smittan fanns överallt i världen och dessa blev inte smittspårade.
Va? Italienresenärerna isolerades inte alls, de uppmanades att gå till jobbet om de saknade symptom, de som hamnade i ”karantän” gjorde det på frivillig basis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det är många som haft smittan, samhälleligt flreligger viss immunitet

3-7%
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tegnell just nu; Italien var inte ett av de länder som introducerade smittan till Sverige, utan det var resor till Österrike, uk och USA under sportlovet som bidrog till inflödet. Hans uttalande blir mer och mer märkliga.
Himla intressant, tycker jag. Österrikiska Ischgl är känt, folk från flera olika delar av världen smittades sannolikt där redan i januari. T ex har jag tidigare länkat till artikel om en liten grupp personer från USA, Danmark och UK som blev sjuka efter att ha varit där strax efter mitten av januari.

Kring sportlovet borde det då ha hunnit spridas ytterligare, och samtidigt hade folk inte hunnit bli särskilt försiktiga. Många svenskar reste i vanlig ordning utomlands under sportlovsveckorna. Alla åker inte på just skidsemester, vissa föredrar storstäder som London och New York. Så det verkar helt rimligt det han säger. Enda problemet är att vi snöat in oss på att tänka på Italien som främsta inkörsporten för viruset till Sverige.
Citera
2020-05-02, 14:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Sweden is a model for the new coronavirus normal, says WHO
https://www.thetimes.co.uk/article/sweden-is-a-model-for-the-new-coronavirus-normal-says-who-dd8fgw7d0

Vad tror ni, kommer övriga länder att följa Sveriges rekommendationer till medborgarna istället för att hålla en hårdare linje?

Klart de måste. Går ju inte ha stängt i kanske minst 1 år. Det håller ju inte. De här länderna har ju trott att man ska kunna utrota smittan. Det inser man ju att det går inte. Det kommer finnas kvar i världen högst troligt. Även om man kan hoppas att det blir som med SARS och att den bara försvinner. Men den är smittan är ju mycket mer spridd.
Citera
2020-05-02, 14:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Inte så konstigt. Italienresenärerna spårades och isolerades. Men smittan fanns överallt i världen och dessa blev inte smittspårade.
Det gjorde man alls inte. Man varken smittspårade eller isolerade. Vad har du fått det ifrån? Hela Facebook är full av vittnesmål från Italienresenärer som knappt fått ens information om läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vårdpolitiken styrs mer av ekonomi än folkvilja så det är inte sluga svenskar som försöker döda invandrare om det är det du menar.

Och gillar du inte svenskar finns det ju länder du kan bosätta dig i med långt färre av dem.

Hur kan det vara bra ekonomi att Sverige ska hållas i karantän minst ett par år efter att alla andra länder har börjat leva som vanligt?
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Arbetsgivarna följer FHM rekommendationer.

Anders Tegnell och FHMs rekommendationer har lett till att vårdgivare smittat våra sköra äldre.

Orsaken till att våra äldre och svaga dött är uteslutande FHM och Anders Tegnells rekommendationer.

FHM och Anders Tegnell är skyldiga till katastrofen.

https://arbetet.se/2020/04/17/synen-pa-coronaskydd-varierar-stort-hos-arbetsgivare/

Eftersom det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning har dom fått sänka på kraven och göra idiotiska uttalanden att munskydd hjälper inte och att det är farligare med munskydd än utan. (Eftersom folket är för korkade att använda munskydd enligt FHM.)

Det är en skandal i sig att det fanns materialbrist redan innan pandemin nådde Sverige men eftersom Folkhälsomyndigheten gick ut och sa att smittan kommer inte att komma till Sverige. Socialstyrelsen som ansvarar för skyddsutrustning satt bara och rullade tummarna och lät veckorna gå.

Vid den tidpunkten fanns det gott om allting att köpa eller beställa. (Jag beställde handsprit i 1 liters flaskor, ytdesinfektion likaså. Kostade under 30 kr då. Det finns masker av alla olika sorter för en billig peng. )

Svenska myndigheter är en katastrof och att det inte finns något tjänstemanna ansvar är ännu större katastrof eftersom tjänstemännen kan agera efter sin egen övertygelse utan att behöva ställas till svars.

Så jag tycker att ansvaret ligger delat mellan Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Personalen på Socialstyrelsen borde ha i det läget försökt tänka lite själv och inte blint litat på en svamlade Tegnell.
Men förstånd och en hög position i en myndighet går inte hand i hand.

Den ängsliga statsministern ska jag inte ens skriva om. Har och har aldrig haft förtroende för denne maktfullkomliga man som kan gå över lik för att få behålla sin makt som han inte har förstånd att utnyttja.
Citera
2020-05-02, 15:01
Medlem
Raggsokks avatar
https://weather.com/en-IN/india/coronavirus/news/2020-04-27-deadlier-l-coronavirus-strain-high-mortality-rate-gujarat-indore

The L-type strain was later found to be more prevalent in places where the mortality rate was very high, like Italy (26,644 deaths), Spain (23,521 deaths) and New York (17,280 deaths).

Italia, Spania och USA har samma typ av virus så jag förstår artikeln
Citera
2020-05-02, 15:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det borde vara enkelt att vederlägga eftersom det verkar vara olika stammar som cirkulerar i USA och Europa.
Eftersom man inte har testat har man än mindre gjort några sådana avancerade övningar. Åtminstone inte FHM vilket framkom med all önskvärd tydlighet i dagens intervju där Tegnell killgissar för fullt istället.
Citera
2020-05-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur är det möjligt att vi enbart haft 16 dödsfall? Vad har isåfall förändrats? Kan locket ha lagts på siffrorna? Jag menar hela världen har ögonen på Sverige och allt står på spel för sossarna.

Man skyller på "eftersläpning" som de facto är upp till 3 veckor som mest , varje dag!

Så de 16 som rapporterats döda idag, registreras som döda x antal dagar tillbaka i tiden !

Plan på att minska "eftersläpningen" , verkar inte finnas. Uruselt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in