2020-05-02, 15:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Hur är det möjligt att vi enbart haft 16 dödsfall? Vad har isåfall förändrats? Kan locket ha lagts på siffrorna? Jag menar hela världen har ögonen på Sverige och allt står på spel för sossarna.
Vi har världens bästa rapportering.

Så håll tyst med dina konspirationer!
Citera
2020-05-02, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur kan det vara bra ekonomi att Sverige ska hållas i karantän minst ett par år efter att alla andra länder har börjat leva som vanligt?

Du tror alltså på allvar att alla länder utom Sverige kommer lyckas utrota viruset?!
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte så dumma som man kan tro. De är mycket sluga.
Det har applicerats framförallt två metoder som är väldigt smarta och effektiva, om än lite vidriga.
Men som Macchiavelli sa: målet helgar medlen.

1 - Neka vård. Så mycket det går. Resultatet är att sjukhusen ser aldrig ut som krigszoner.
Och med sjukhusen som ej ser ut som krigszon blir väldigt svårt att motivera nedstängningar.
Det går ju "bra" (ähhhhhhhhhhh???)

2 - Pilla med siffror. Den jävligt smarta förnekaren invänder genast med: "Va fan snackar du om?!? Allting kommer att komma fram till slut. Statistik kan omöjligen ljuga i längden"
Men förnekare säger detta antingen pga lågbegåvning eller av ren oärlighet.
Jo, för vem fan bryr sig om statistik som kommer å komma ett par veckor efter?

Enda statistik som är relevant, är statistiken på antal avlidna per dag.
Att det är den enda som är relevant är då i relation till just samma som ovan: hur och om man ska motivera restriktioner.
Som är ju en färskvara.

För, hur kan man gå ut å säga: "Guuuuuuud det är farligt nu, det har dött över 100 pers per dag varje dag senaste veckaaaaaaa"
när det inte redovisas på det sättet?

Mellan raderna säger man att snittet nu är ca 100 om dan. Men detta har inte lika stark påverkan som den siffran som man kommunicerar varje dag.
Idag har man tex fått höra att ca 20 pers har dött.
Gemene dumme svensk tänker "Fan va skönt. bara 20 döda. Jo, jag hörde polaren säga att det eventuellt finns eftersläpning. Men det vet vi inte säkert. Så det går väl bra eller?!?"

Så dessa två drag till synes ganska oskyldiga (ähhhhhhhh?) har väldigt stor makt.
De kan fortsätta få dumma svensken att mysa.
Den kan fortsätta få oärliga att ha något att argumentera med.
Den kan fortsätta att skörda ytterligare offer.

Jo man börjar ana en liten agenda. Kom ju fram idag i AB att man inte ens testar många av de som dött på boenden. De dog bara ungefär. Siffran över både antal smittade och döda är helt klart mycket högre än de officiella siffrorna. Men som sagt. Vi kan ju inte ha en lockdown i evigheter. Denna kommer ju också medföra döda.

Det som blir intressant är om man även kommer trixa med mängden dödsfall. Genom att jämföra där mellan år kan man ju få en ärligare siffra.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet inte hur allmänt, men det är allmänt att närstående tror sig veta "allt" om sina närmaste och blir förvånade när de inser att så inte är fallet.

Man kan dölja en sjukdom exempelvis därför att man inte vill oroa sina närmaste.

Känns mer som ett subjektivt antagande med tanke på att varken jag eller de jag känner har råkat ut för detta, samt folk på sociala medier.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Tegnellsvansen påverkas inte av om han har rätt eller fel. De är präglade på honom som en nykläckt kyckling till hönan. Svansen kräver klara besked utan tveksamheter, svart eller vitt ingen gråskala.

Däremot tycker jag att Wallensten är försiktig och måttfull inga självsäkra antaganden och idiotsäkra uttalanden.
Han ser närmast besvärad ut ibland som om han skäms.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag rekommenderar alla att lyssna på Anders Tegnell i Lördagsintervjun i Ekot. En enda lång rad av oklara besked och bortförklaringar blandat med killgissningar.

Han kommer nu med det att det inte kom in med Italienresenärerna. Så står det i tidningarna idag. Jag trodde att man hade gjort analyser på virusets RNA för att spåra mutationer och då fått reda på smittvägarna. Men icke det utan det handlar om just killgissningar. Han tror något i vanlig ordning.

Gå in och titta på följande länk:

https://nextstrain.org/ncov/global

Scrolla ner lite till Transmissions och tryck på play, så kan du se hur det spridit sig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Svenskar är inte så dumma som man kan tro. De är mycket sluga.
Det har applicerats framförallt två metoder som är väldigt smarta och effektiva, om än lite vidriga.
Men som Macchiavelli sa: målet helgar medlen.

1 - Neka vård. Så mycket det går. Resultatet är att sjukhusen ser aldrig ut som krigszoner.
Och med sjukhusen som ej ser ut som krigszon blir väldigt svårt att motivera nedstängningar.
Det går ju "bra" (ähhhhhhhhhhh???)

2 - Pilla med siffror. Den jävligt smarta förnekaren invänder genast med: "Va fan snackar du om?!? Allting kommer att komma fram till slut. Statistik kan omöjligen ljuga i längden"
Men förnekare säger detta antingen pga lågbegåvning eller av ren oärlighet.
Jo, för vem fan bryr sig om statistik som kommer å komma ett par veckor efter?

Enda statistik som är relevant, är statistiken på antal avlidna per dag.
Att det är den enda som är relevant är då i relation till just samma som ovan: hur och om man ska motivera restriktioner.
Som är ju en färskvara.

För, hur kan man gå ut å säga: "Guuuuuuud det är farligt nu, det har dött över 100 pers per dag varje dag senaste veckaaaaaaa"
när det inte redovisas på det sättet?

Mellan raderna säger man att snittet nu är ca 100 om dan. Men detta har inte lika stark påverkan som den siffran som man kommunicerar varje dag.
Idag har man tex fått höra att ca 20 pers har dött.
Gemene dumme svensk tänker "Fan va skönt. bara 20 döda. Jo, jag hörde polaren säga att det eventuellt finns eftersläpning. Men det vet vi inte säkert. Så det går väl bra eller?!?"

Så dessa två drag till synes ganska oskyldiga (ähhhhhhhh?) har väldigt stor makt.
De kan fortsätta få dumma svensken att mysa.
Den kan fortsätta få oärliga att ha något att argumentera med.
Den kan fortsätta att skörda ytterligare offer.

Gå in och titta på 7-dagars medelvärde för avlidna på platz.se/corona

Så kanske du förstår varför varje dag med låga siffror är positivt. Man ser också en tydlig nedgång i dagliga avlidna.

https://imgur.com/a/RHKgK1r
Senast redigerad av trazke 2020-05-02 kl. 15:08.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Det är många som haft smittan, samhälleligt föreligger viss immunitet

De ska samla in blodprover från de som ända ska lämna prov av andra skäl, för att se vilka som har antikroppar. Men undersökningen blir antagligen avanonymiserad, tråkigt nog, man får inget personligt besked. Om det kan betraktas som helt randomiserad undersökning är jag tveksam till.

De som lämnar blodprov är oavsett skäl i någon mån ändå en grupp som inte är helt friska. Om ett par veckor skull det komma besked sa Wallensten.

Smittade just nu är en annan undersökning som jag inte vet hur den görs kanske vis samma tillfälle men det går ju lite annorlunda till när man tar den i näsan.
Citera
2020-05-02, 15:05
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Det borde vara enkelt att vederlägga eftersom det verkar vara olika stammar som cirkulerar i USA och Europa.

Den första från Wuhan, den andra på andra sidan landet. (USA) Artikeln försvann här ..
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hur kan det vara bra ekonomi att Sverige ska hållas i karantän minst ett par år efter att alla andra länder har börjat leva som vanligt?

Varför tror du det ska bli så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det framgår inte i artikeln men jag antar att han har stöd i vetenskapliga undersökningar för detta han nu presenterar som fakta?

Går väl att se ganska bra på viruset vilken region det kommer ifrån. Vet att island kartlagt det där bra redan. Det skiljer sig dock inte potens vad det verkar.
Citera
2020-05-02, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gå in och titta på 7-dagars medelvärde för avlidna på platz.se/corona

Så kanske du förstår varför varje dag med låga siffror är positivt. Man ser också en tydlig nedgång i dagliga avlidna.

Vad har det ens med mitt inlägg att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in