Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
Arbetsgivarna följer FHM rekommendationer.
Anders Tegnell och FHMs rekommendationer har lett till att vårdgivare smittat våra sköra äldre.
Orsaken till att våra äldre och svaga dött är uteslutande FHM och Anders Tegnells rekommendationer.
FHM och Anders Tegnell är skyldiga till katastrofen.
https://arbetet.se/2020/04/17/synen-pa-coronaskydd-varierar-stort-hos-arbetsgivare/
Eftersom det inte finns tillräckligt med skyddsutrustning har dom fått sänka på kraven och göra idiotiska uttalanden att munskydd hjälper inte och att det är farligare med munskydd än utan. (Eftersom folket är för korkade att använda munskydd enligt FHM.)
Det är en skandal i sig att det fanns materialbrist redan innan pandemin nådde Sverige men eftersom Folkhälsomyndigheten gick ut och sa att smittan kommer inte att komma till Sverige. Socialstyrelsen som ansvarar för skyddsutrustning satt bara och rullade tummarna och lät veckorna gå.
Vid den tidpunkten fanns det gott om allting att köpa eller beställa. (Jag beställde handsprit i 1 liters flaskor, ytdesinfektion likaså. Kostade under 30 kr då. Det finns masker av alla olika sorter för en billig peng. )
Svenska myndigheter är en katastrof och att det inte finns något tjänstemanna ansvar är ännu större katastrof eftersom tjänstemännen kan agera efter sin egen övertygelse utan att behöva ställas till svars.
Så jag tycker att ansvaret ligger delat mellan Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Personalen på Socialstyrelsen borde ha i det läget försökt tänka lite själv och inte blint litat på en svamlade Tegnell.
Men förstånd och en hög position i en myndighet går inte hand i hand.
Den ängsliga statsministern ska jag inte ens skriva om. Har och har aldrig haft förtroende för denne maktfullkomliga man som kan gå över lik för att få behålla sin makt som han inte har förstånd att utnyttja.