2020-05-02, 11:28
Medlem
Stämmer det här från polis S Härling att LP kände igen mördaren men kunde inte placera honom i ett sammanhang ,kan förklara hennes agerande i den här utredningen.
Vittnesmål som kom tidigt i MOP är mer trovärdiga då händelsen nyss skett.

Hon kände sig förmodligen hotad själv och erfarenheten av SÄPO var att hon misstrodde dem.
Jag tror LP gav information till KP innan hon avled.
Är det någon som vet dödsorsaken på LP?
Citera
2020-05-02, 11:33
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Enerström var väl närmare två meter lång, och dessutom 57 år gammal vid mordtilffället, så att AE skulle vara skytten är nog väldigt osannolikt, t.om mer osannolikt än SE. Han kan möjligen agerat i kulisserna.

Som påpekats tidigare så är det en väldigt stor skillnad på att tycka (mycket) illa om någon, o att ta det beslutet att faktiskt aktivt ta livet av den samma, o förutom ångest o ev. samvetskval riskera livstids fängelse och att bli social paria bland släkt, vänner o folk i allmänhet. Kräver ett mycket speciellt psyke, ett allvarligt stört sådant.

Okej, 190+ och 57 år. Ja, då tror i alla fall jag att det inte var AE. Så jättefel kan inte vittnena ha.
Citera
2020-05-02, 11:36
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Stämmer det här från polis S Härling att LP kände igen mördaren men kunde inte placera honom i ett sammanhang ,kan förklara hennes agerande i den här utredningen.
Vittnesmål som kom tidigt i MOP är mer trovärdiga då händelsen nyss skett.

Hon kände sig förmodligen hotad själv och erfarenheten av SÄPO var att hon misstrodde dem.
Jag tror LP gav information till KP innan hon avled.
Är det någon som vet dödsorsaken på LP?

Ja, LP:s död kan ha förändrat allt. KP säger ju att han ska kunna säga vem som är ansvarig. Kan en del i hans förklaring vara detta samtal GM-OP?
Citera
2020-05-02, 11:40
Medlem
FurirRevaers avatar
I polisförhör sa Alf Enerström:
- Att döda Palme var inte bara att göra Gud en tjänst, utan även att göra landet en tjänst.

Så med den inställningen tror jag inte han låg vaken på nätterna om han deltagit i mordet.
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej, 190+ och 57 år. Ja, då tror i alla fall jag att det inte var AE. Så jättefel kan inte vittnena ha.
Citera
2020-05-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Okej!

Mellansverige - Karlstad
Juriststudier- 2 år
Kampsport- boxning
Vd - Nitro Nobel
Underbarn i svenskt näringsliv

Hittar inget om reservofficer.

Ja.

Världsmästare offshore racing...?

Hittade lite mer info om ALB:
-Efter grundskolan går han till sjöss
-Efter studentexamen -61 gör han militärtjänst vid kungliga Örlogsflottan i Karlskrona där han sysslar med telegrafi och radio. Han tillbringar också tid i flygvapnet. Under militärtjänstgöringen blir han rekommenderad att jobba som polis efter militärtjänstgöringen.
-Hans första polisjobb är i Munkedal.
- Senare jobbar han som polis i Solna som livvakt?. Bl a är han med och bevakar Chrustjov när han är på besök i Sverige -64.
- Hans karriär inom brottning verkar vara som tränare och 64-66 är han generalsekreterare i Boxningsförbundet.
-67 startar han eget företag
-74 blir han VD på Nitro Nobel
-82 Grundade han egna företaget Bylock Group som fusionerades 89 med Nordsjöfrakt under B&N
-2000 lämnade han rederibranschen och sedan dess har han innehaft ett antal styrelseupdrag bl a inom Endomines, Varta, Cellmark, Natur och Kultur, LE Lundbergföretagen, Cloetta
Citera
2020-05-02, 11:55
Medlem
Kan Alf Enerström förmedlat mordvapnet till någon ?

""Försvann ut"
Nu drar Gio Petré tillbaka sitt alibi, avslöjar Svenska Dagbladet, som i en pågående granskning uppmärksammat Palmemordet i flera stort uppslagna artiklar.

– Jag gick och lade mig tidigt, någon gång efter klockan 21. Jag tittade på Aktuellt. Men Alf försvann ut och sade att han skulle lägga på parkeringspengar. Jag tyckte det var konstigt eftersom det var gratis parkering fredag kväll och över helgen. Sedan kom han tillbaka sent, säger hon till tidningen.

Paret separerade i slutet av 1990-talet efter att ha levt tillsammans i flera decennier.

SvD: Varför berättar du det här först nu?

– Jag vågade inte tidigare. Jag var rädd för Alf, han var våldsam. Och ni är de första som frågat om detta på mycket länge.

SvD: Tror du själv att Alf Enerström sköt Olof Palme?

– Jag vet inte. Men den tanken har slagit mig många gånger.

Ägde Smith & Wesson
Enligt SvD ska Gio Petré ha kontaktat polisen och ändrat sina tidigare alibiuppgifter 1998 men de uppgifterna ska inte ha kontrollerats vidare av Palmeutredningen.

Gio Petrén uppger också att Alf Enerström ägde en revolver av märket Smith & Wesson - samma märke som på det vapen, en magnum, som polisen tror att Olof Palme mördades med.

– Jag är säker på att Alf hade en Smith & Wesson-revolver, säger Gio Petré till SvD.

Alf Enerström dömdes 2004 till rättspsykiatrisk vård för dråpförsök efter att ha skjutit en polis i samband med att Kronofogden skulle vräka Enerström från hans sjurumslägenhet på Norr Mälarstrand. Fram till dess höll han också, enligt SvD, regelbunden kontakt med sin vän Bertil Wedin, som tidgare i veckan pekades ut som en möjlig mellanhand vid mordet på Olof Palme.

Förnekar uppgifterna
I dag är han 83 år gammal. Han erkänner för SvD att han haft en revolver, att han befann sig på Sveavägen under mordkvällen, men förnekar att han sköt Olof Palme.

– Det som Gio säger om mig nu stämmer inte. Hon kan väl ha tagit tillbaka, men det är vad hon sagt tidigare som är sant. Jag gick aldrig ensam, säger Alf Enerström.

Vice riksåklagare Kerstin Skarp, förundersökningsledare för Palmeutredningen, säger till Aftonbladet att Alf Enerström inte varit aktuell för polisen på lång tid. Hon vill inte kommentera om de nya uppgifterna om Alf Enerströms alibi skulle kunna leda till nya förhör med honom.

– Han har förekommit i utredningen men vi har inte jobbat med honom på länge, säger Kerstin Skarp.
Polisprofessorn Leif GW Persson säger till SvD att "det är klart" att Alf Enerström och Gio Petré borde förhöras på nytt.

– Har han haft en revolver och saknar ett alibi - då blir det ju naturligtvis intressant. Så länge han lever finns det ju en poäng med att hålla ett ordentligt förhör med honom."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0EW8kB/palmehatarens-ex-drar-tillbaka-alibi
Citera
2020-05-02, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Enerström var väl närmare två meter lång, och dessutom 57 år gammal vid mordtilffället, så att AE skulle vara skytten är nog väldigt osannolikt, t.om mer osannolikt än SE. Han kan möjligen agerat i kulisserna.

Som påpekats tidigare så är det en väldigt stor skillnad på att tycka (mycket) illa om någon, o att ta det beslutet att faktiskt aktivt ta livet av den samma, o förutom ångest o ev. samvetskval riskera livstids fängelse och att bli social paria bland släkt, vänner o folk i allmänhet. Kräver ett mycket speciellt psyke, ett allvarligt stört sådant.

Då kan vi även avskriva SE helt.

För han tyckte ju bara inte om OP.

Som många andra hatare som bara pratade.
Citera
2020-05-02, 12:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Stämmer detta kommer hela skeendet på mordplatsen i ett helt annat ljus. På något vis har då LP övertygats om att detta ska det absolut inte pratas om. Och då är det just detta som av någon anledning är orsaken till mörkläggning osv. Det är ju rätt oerhört!

Det Solveig Härling säger går helt i linje vad Lisbeth Palme berättar för Åke Rimborn på sabbatsberg mindre än en timma efter MOP. Två GM som hon tidigare sett i gamla stan. Detta ör också vad Sveriges regering, polis och försvarsledning blir fullt informerade om. LP kallar Ingvar Carlsson m fl till Sabb just för att ge dom information om MOP. Rikslarmet med två GM kvarstår oförändrat.

För att komma till förståelse om när LP och andra börjar ignorera hennes nattliga utsaga Behöver lördagsnatt,morgon och förmiddag studeras mycket noggrannare än vad som hittills sket. Under dessa tidiga timmar suddas LPs minnen från mordplatsen ut och en ny sanning tar form. Olika nyckelspelares rörelsemönster måste kartläggas. En bra början är att identifiera de tre poliser som Ulf Dahlsten sammanstrålar med och vad dessa avhandlar.
Citera
2020-05-02, 12:10
Medlem
Jag gått igenom vittnena från mordplatsen på itdemokrati.se
Spontant tänker jag, av beskrivningarna att döma, på den sk Spångamannen.
Det enda är längden som inte stämmer på Spångamannen enligt vittnen.
Någon har däremot beskrivit att GM , LP och OP gått bredvid varann och att alla tre var jämnlånga
Spångamannen var kort ca 1,70 och OP var 1,75.

AE borde vittnen ha observerat eftersom han var nästan 2,00.
De flesta vittnen uppger att GM är ca 1,80, en genomsnittlig längd på en man.
När man läser dessa vittnes utsagor blir jag en aning bekymrad av dessa märkliga observationer människor faktiskt ser.
Någonstans i dessa berättelser finns GM.
Vem är han?
Citera
2020-05-02, 12:10
Medlem
Citat:
Problemet med Enerström är väl att han var minst ett huvud längre än OP. Runt 1,90 väl?

Men att han visste mer om mordet än han medgav, det tycker jag är solklart. Han kanske hade fått nåt tips om att nåt skulle ske?

Frågan är då varför gick AE ut sent på kvällen och skulle lägga i pengar i P-automaten då det var gratis parkering.

Har vi fått något mer svar på denna uttalande av AE eller hans fru som spräckte

AE:s alibi
Citera
2020-05-02, 12:18
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
- Att döda Palme var inte bara att göra Gud en tjänst, utan även att göra landet en tjänst.

Så med den inställningen tror jag inte han låg vaken på nätterna om han deltagit i mordet.

Mycket snack o lite verkstad passar nog in på många människor. AE som skytt -nej, agerande i kulisserna alternativt vetskap om vilka som låg bakom -möjligt ja.
Citera
2020-05-02, 12:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Det gjorde han säkerligen inte och han har själv berättat om att ”utlänningar och poliser” varit uppe hos honom och försökt få ekonomiskt stöd till att få bort Olof Palme.
Däremot har jag aldrig sett några trovärdiga uppgifter på att Alf Enerström skulle varit synlig på Sveavägen i samband med MOP. uppgiften dök upp när dåvarande sambon Gio Petré för ett antal år sedan drog tillbaka sitt alibi för AE under mordnatten, efter personligt groll ska tilläggas.

Det kan vara av intresse att Petré i slutet av 90-talet lämnade AE och bytte upp sig till förre bankdirektören Lars-Erik Thunholm, en annan kille som inte hade något till övers för OP. Riktigt intrikat blir det när fastighetsmäklaren Ragnar Bjurholm i Algarve fick besök av LETs dåvarande fru, May Thunholm, hösten 1985. Tillsammans med Antonia Axson Jonssons brasilienfödda mamma tiggde de båda äldre damerna 50 000 av RB för att "få bort OP". pengarna skulle gå till Enerström!!! Bjurholm imponerades inte av de båda överklassdamerna och deras mission. "Jag kastade ut kärringarna" var han kärnfulla kommentar till händelsen.

Det har varit lättare att titta på en ganska bisarr figur som AE i samband med MOP om man jämför med absoluta näringslivstoppar som Axson Johnson och Thunholms. De båda blårhåriga kärringarna ville trots allt ha 50000 kronor för att få bort OP. Sedan måste givetvis även AE granskas med tanke på de hatkampanjer han sjösatte. Men med tanke på det Jan Stocklassa iscensatte mot David Fredin så döms olika misstänkta efter olika måttstockar. Jag tycker JS passerade anständighetens gränser mot DF även om denne 1988 var en av dryga dussinet misstänkta som dåvarande PU ägnade extra uppmärksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in