Citat:
Ursprungligen postat av
morozz
Verkar gå som det ska:
"527 medarbetare på Danderyds sjukhus testades varav 20% hade antikroppar mot Covid-19
En fjärdedel av invånarna i Stockholm beräknas ha eller ha haft smittan i början av maj, enligt Folkhälsomyndigheten. Resultatet på Danderyd speglar de siffrorna, enligt professor Sophia Hober som ingår i forskargruppen från KTH"
https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-tester-visar-femtedel-av-sjukhuspersonal-har-haft-covid-19-6994355
Det går inte att dra slutsatser om spridningen bland befolkningen utifrån det.
Även om det skulle kunna vara så att sjukhuspersonal är precis lika drabbad som resten av befolkningen så kan man inte utgå ifrån det. Den enda egentliga slutsatsen man kan dra är att minst 20% av personalen inte varit immun (eller tillräckligt immun) för att motstå smitta.
Jag är personligen väldigt övertygad om att sjukhuspersonal är betydligt mer drabbad än resten av befolkningen pga hög koncentration av smittade, bristande skyddsutrustning, bristande lokaler och bristande riskmedvetenhet.
Det verkar t ex inte ovanligt med vittnesuppgifter om misstänkt smittade som sökt vård/testning på sjukhus för Covid-19 och då varit i kontakt med helt oskyddad personal, använt gemensamma entrér, korridorer, toaletter, osv.
Det enda svenska testet jag känner till med representativ testpopulation var det test som indikerade 2,5% i Stockholms län 27:e mars - 3:e april.
Tyvärr kombinerades det inte med antikroppstest, vilket i sin tur lämnade utrymme för den högst spekulativa teorin att det skulle ha funnits 3,75% ytterligare smittade, som inte längre kunde testas positivt, och resulterade i en modell som förutspådde 26% smittade i Stockholm 1:a maj.
Stryker man dom 3,75% extra procenten så hamnar man enligt samma modell på runt 5-6% 1:a maj.
Jag tror därför att en rimligare förutsägelse hade varit 5-10% 1:a maj. Dvs cirka 3% totalt smittade och sedan cirka 0,5-1% var 5:e dag. Modellen förutspådde istället utgångspunkt på 6,25% och cirka 2,5% nya var 5:e dag.