2020-05-02, 12:49
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
WHO har sagt att det är ett naturligt virus, men det kan fortfarande ha läckt från ett forskningslaboratorium, av misstag.

Trump kan inget, men på Wuhan Institute of Virology forskar man på coronavirus från fladdermöss, och de kritiserades 2018 för säkerhetsbrister i hanteringen av dessa virus. ¯\_(ツ)_/¯
Ok.
Rätt ska vara rätt såklart.
Men jag anser fortfarande att Trumps spontana tankar och idéer om viruset inte är något att ta fakta ifrån.
Citera
2020-05-02, 12:49
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Har du någon källa på att tillräckligt många är immuna eller är det din gissning?

Flockimmunitet är inget som går från noll till ett direkt. Det är en ickelinjär funktion av antalet immuna, Förändringen av spridningen påverkas även om man ligger under tröskelvärdet. Att R värdet sjunker är faktiskt för att vi har uppnått flockimmunitet med nuvarande restriktioner. Det är mer en definition av vad som menas med flockimmunitet. Gränsen flyttas uppåt då vi öppnar upp igen.
Senast redigerad av raskens 2020-05-02 kl. 12:53.
Citera
2020-05-02, 12:50
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det som händer är att alla slags media, inklusive vi flashbackstroll vinklar och vrider på coronakrisen och leter med ljus och lykta efter nya saker och nya vinklingar att skriva om. Då slinker precis ALLA tokiga idéer genom filtren och publiceras. Uppmaningen: Tro inte allt du läser har aldrig varit så sann som nu.

Exakt.

Tänker på nån kvinna (Karin Nygård?) som ritade runt trettio teckningar över alla sina symtom när hon var sjuk. Man kan liksom inte härleda varenda kroppslig sensation till covid; hälsprickor, muntorrhet och allt vad det var.
Citera
2020-05-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja plus en del fisk runt medelhavet.

Vi har ju fisk också.
Citera
2020-05-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Helt spekulativt. Hur ska det "ebba ut" om det smittar så sakta?
Jag fattar inte ens vad ni babblar om alltså.

Enda stunden så ska alla bli smittade och flockimmunitet i maj och nu är det att viruset smittar sakta och det kommer "successivt ebba ut".. Ja.. på några år eller?
Det svänger fort.
Men det finns väl ännu inga tester gjorda i befolkningen för att verifiera dessa teorier?
Eller har jag missat något?
Jag vet att det har testats inom vården men inte i samhället i stort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Ska flytta till Antarktis. 0 smittade.

Kul. Det finns mycket annat där man kan dö av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Är det konstigt? Har något han sagt hittills stämt?

Det som tjatats om dagligen är att platta ut kurvan så att vården hinner med. Det kan inte undgått någon vid det här laget. Snacket om att målet är flockimmunitet är en trådsanning. Det som sagts är att slutresultatet blir en flockimmunitet oavsett strategi. Det kommer bara ta olika lång tid beroende på smittspridningens hastighet.
Citera
Medlem
InterPoculas avatar
Jag tror att pollen kan vara den faktor som förklarar de stora regionala skillnader som ses när det gäller dödlighet i covid-19-infektion.

Läs mer om det i denna tråd:
Björkpollen bidrar sannolikt kraftigt till ökad dödlighet i covid-19

Edit: Det har inte med en eventuell allergi att göra. Pollen innehåller ämnen som påverkar alla på ett sätt så att man blir mer mottaglig för virusinfektioner i luftvägarna. Se länken för mer detaljer.
Senast redigerad av InterPocula 2020-05-02 kl. 13:09.
Citera
2020-05-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det som tjatats om dagligen är att platta ut kurvan så att vården hinner med. Det kan inte undgått någon vid det här laget. Snacket om att målet är flockimmunitet är en trådsanning. Det som sagts är att slutresultatet blir en flockimmunitet oavsett strategi. Det kommer bara ta olika lång tid beroende på smittspridningens hastighet.

Och hur är bevisen för att man inte kan få viruset igen efter en stund?
Citera
2020-05-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
AHA, Tack! Ja det finns i följande länk:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Jag saxar följande:

Kod:
Vi skattar Re baserat på en incidensenkurva, det vill säga på den dagliga epikurvan som visar
antal nya rapporterade fall enligt Folkhälsomyndighetens data

Min fetning. Intressant! Och precis som jag trodde! Det baseras på RAPPORTERADE FALL. Alldeles för tunt! Här är ju mörkertalet enormt stort eftersom bara en bråkdel har testats hittills. Det här slänger åtminstone jag i papperskorgen direkt!

Fast så är det ju inte alls.
X % av alla fall söker sjukvård, och det förhållandet lär inte förändras..
Så om x är lägre idag jämfört med för 3 veckor sedan, så innebär det ju R<1.
Citera
2020-05-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InterPocula
Jag tror att pollen kan vara den faktor som förklarar de stora regionala skillnader som ses när det gäller dödlighet i covid-19-infektion.

Läs mer om det i denna tråd:
Björkpollen bidrar sannolikt kraftigt till ökad dödlighet i covid-19

Ajdå.. det är jag allergisk mot.
Citera
2020-05-02, 12:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2

Flockimmunitet via vaccin är mer humant än flockimmunitet via tiotusentals döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in