2020-05-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
AHA, Tack! Ja det finns i följande länk:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Jag saxar följande:

Kod:
Vi skattar Re baserat på en incidensenkurva, det vill säga på den dagliga epikurvan som visar
antal nya rapporterade fall enligt Folkhälsomyndighetens data

Min fetning. Intressant! Och precis som jag trodde! Det baseras på RAPPORTERADE FALL. Alldeles för tunt! Här är ju mörkertalet enormt stort eftersom bara en bråkdel har testats hittills. Det här slänger åtminstone jag i papperskorgen direkt!

Spelar mindre roll om man håller fast vid samma indikation för provtagning. Ett stickprov visar toppen på isberget och det viktiga är att toppen som man mäter är konstant och därmed representativ. Så räknar alla länder.
Citera
2020-05-02, 12:56
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast så är det ju inte alls.
X % av alla fall söker sjukvård, och det förhållandet lär inte förändras..
Så om x är lägre idag jämfört med för 3 veckor sedan, så innebär det ju R<1.
Jo, men här blir det ju bara en gissning. Att x% av alla smittade som söker sjukvård. Det vet man ju inte alls
Citera
2020-05-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Eftersom kurven är en funktion av R kanske. Säg vad man vill om Tegnell, men ni är hysteriska och borde ägna er åt dambladssnusknoveller istället för verkligheten.
Bee bee sa en vita lamm från flocken.
Kom istället för med en motargument och fakta.
Citera
2020-05-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Jag har nu läst runt i olika pre-prints angående vitamin D och Covid-19, och det finns flera laboratorie-studier och datastudier från olika universitet som visar ett samband. För lite vitamin D ökar risken för cytokinstorm. Finns flera stycken, och vidintresse kan man googla Vitamin D+Covid 19.

Detta verkar vara en viktig pusselbit, då afrikan-amerikaner har mer brist av vitamin d jämfört med andra amerikaner. se t.ex:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16549493

det förklarar också varför vissa länder i södra Europa har så höga dödstal, då vi i norra Europa tillsätter vitamin-d i mycket av var mjölk, sojadryck osv.

jag skulle rekommendera att köpa vitamin D tabletter och följ instruktioner på förpackningen. Då detta är ingen fara borde det var en helst säker sak även om om detta inte skulle visa sig, men det verkar som att det finns ett samband mellan vitamin D och Covid-19 då flera oberoende studier har visat det.
Japp, men vill betona att äldre, rökare eller de som rökt tidigare ofta har nedsatt lungfunktion och KOL utan att veta om detta. Vitamin D har svårt att upptas i kroppen ju äldre man blir och därför rekommenderas äldre personer att äta mycket fet fisk, en portion om dagen smörjer dessutom lungvävnaden och hjälper till att behålla deras elasticitet.
Men man bör vara försiktig med odlad lax och tonfisk dock, ju mindre fisk=desto mindre toxiner, sardiner och sardeller är faktiskt det bästa valet.
Citera
2020-05-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och hur är bevisen för att man inte kan få viruset igen efter en stund?

Beläggen för immunitet finns för alla de andra coronavirusen. Dock kan immunitetens längd variera. Än så länge finns inga belägg för att någon med genomgången Covid-19 har fått en ny infektion. Även djurförsök har visat på skydd efter genomgången infektion.
Citera
2020-05-02, 13:00
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Spelar mindre roll om man håller fast vid samma indikation för provtagning. Ett stickprov visar toppen på isberget och det viktiga är att toppen som man mäter är konstant och därmed representativ. Så räknar alla länder.
Då är det ju helt avgörande HUR dessa stickprov görs. Nej, det här är alldeles för grovt anser jag
Citera
2020-05-02, 13:01
Medlem
Citat:
Jo, men här blir det ju bara en gissning. Att x% av alla smittade som söker sjukvård. Det vet man ju inte alls

De som läggs in har svårare symptom. Det är rimligt att anta att den andelen inte förändras särskllt mycket över tid.
Citera
2020-05-02, 13:02
Medlem
svampdamps avatar
Ponera att man blir immun efter att ha mottagit smitta. Ligger det inte i vår fördel när det kommer en andra våg? Vår öppna strategi skulle då successivt byggt upp ett bra immunförsvar i samhället.

De länder som låst ner i ett tidigt skede och haft få fall kommer ha en befolkningsbas där väldigt få har antikroppar. Ska de då låsa ner igen?
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ansvaret för äldreboenden ligger inte på FHM.

Arbetsgivarna följer FHM rekommendationer.

Anders Tegnell och FHMs rekommendationer har lett till att vårdgivare smittat våra sköra äldre.

Orsaken till att våra äldre och svaga dött är uteslutande FHM och Anders Tegnells rekommendationer.

FHM och Anders Tegnell är skyldiga till katastrofen.

https://arbetet.se/2020/04/17/synen-pa-coronaskydd-varierar-stort-hos-arbetsgivare/

Citat:
Skyddsutrustning – vilken som krävs och när – har blivit en av de största frågorna bland personal i vård och omsorg i takt med att coronaviruset har spridits mer och mer i samhället och framför allt tagit sig in på äldreboenden.
För några veckor sedan uppdaterade Folkhälsomyndigheten rekommendationerna kring skyddsutrustning, något som gjort många upprörda eftersom man anser att det är en sänkning av kraven.
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Bee bee sa en vita lamm från flocken.
Kom istället för med en motargument och fakta.

Menar att även ifall Tegnell och FHM kör vad som visar sig vara inte så bra strategi, så verkar ni störd besatta och hatiska. Sedan så glömmer ni att även andra länder är eniga i att epidemin kommer brinna ut på naturligt sätt, så dödsfallen blir som de blir - om då inte sjukvården överbelastas. Tills vidare verkar sjukvården inte vara i kris likt t.ex. Italien innan lockdown. T.ex. Danmarks strategi är inte att utrota corona och rädda liv genom att folk inte smittas, efter som det anses omöjligt. Strategin är att hindra att andra dör i onödan pga. att corona sväljer hela vårdens kapacitet.

Sen verkar ni helt ignorera att Tegnell och FHM inte har fria händer. Det finns lagar osv., så om man ens skulle köra någon total genomgående karantän, så krävs politiska beslut. Om däremot FHM måste hantera allt, så måste de formulera en strategi inom ramarna för kapacitet och resurser. Så kanske Tegnell och co. gör det bästa under givna betingelser.

Igen, om nu dom gjort några tabbar, så tycker jag ändå att tonen här i tråden är hysterisk och löjlig. Inte för att jag är ett får eller hatar gamlingar, utan för att ni verkligen inte låter som några jag skulle vilja ge makt öht. Efter som ni om några verkar agera som autister vars dagliga protokol har sabbats. Ni flippar totalt hela tiden, och ni skriker som om Sverige håller på att bli medvetet slaktat av någon utomjordisk demon.
Citera
2020-05-02, 13:03
Medlem
Citat:

Det vet man ju visst.
Av alla människor som blir smittade så kommer ju ett antal bli så sjuka att de behöver vård.
När det i Sverige är så många smittade samtidigt, så blir det ett väldigt tillförlitligt antal..
Det är åtminstone min åsikt.
Citera
2020-05-02, 13:03
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
De som läggs in har svårare symptom. Det är rimligt att anta att den andelen inte förändras särskllt mycket över tid.
Japp! Det är ungefär det jag menar. Man har enbart mätt på SVÅRARE sympton. Men alla som har lättare sympton kommer ju då inte med i statistiken alls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in