Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Det krävs inte mycket för att klassas som överviktig (BMI > 25), bara några hekto över normalvikt, så det behöver inte innebära något större andningshinder. Särskilt inte om övervikten består av muskler, vilket BMI totalt ignorerar.
En kvinna av normallängd i Sverige (167,7 cm) anses lida av fetma (BMI > 30) om hon väger mer än 84,37 kg. Jag tror inte heller det behöver innebära något större andningshinder. Hon kan ändå vara vältränad och i god kondition. Det går inte jämföra med en stillasittande som väger 145. Jag ogillar alla diskussioner om fetma som tycks dra alla över en kam. BMI är bara ett mått (och ett rätt grovt sådant) på ens hälsotillstånd, utom kanske I extremfallen. Vid lindrig fetma tror jag helt andra saker spelar större roll, som om man röker och lever någorlunda hälsosamt.
Det är dessutom något artificiellt över att välja ett grovt mått som BMI > 30 som definition på ett sjukdomstillstånd, fetma. Det är en grovt tillyxad, godtyckligt vald siffra som inte grundar sig på uppmätt ohälsa hos personen ifråga. Jag tycker det ska användas med försiktighet. Är det ett sjukdomstillstånd eller en riskfaktor? Snarare det senare. Annars blir man plötsligt "sjuk" for att man får några hekto extra muskler på kroppen. Rent vansinne.
Fast jag skrev att det var fetma som minskade andningskapaciteten – inte den lätta övervikten. Och absolut inte den ökade muskelstyrkan ;-)
Dessutom är inte BMI det enda sättet att mäta/definiera fetma. Man kan ta måttbandet, men det kanske inte är så lämpligt när det gäller just gravida kvinnor?
Det inte en trosfråga huruvida fetma förhindrar lungorna att vidga sig. Det är ett faktum. Fetman står i vägen så att man inte kan fylla lungorna med luft. Precis på samma sätt som fostret och livmodern står i vägen och gör att gravida kvinnor mot slutet av sin graviditet flämtar och behöver ofta sova halvsittande.
Jag tog inte upp rökningen eller drogerna för att hoppas verkligen att gravida kvinnor skippar dessa gifter (alla gör inte det – ja vet).
Att fetma förutom försvårar andningen för de gravida kan den ofta stå som hinder inför att bli gravid överhuvudtaget:
”Man har undersökt sambandet mellan rökning och fetma och IVF-resultat och båda faktorerna verkar påverka IVF-resultaten negativt. Rökning har minskat i samhället och det borde minska risken för att inte kunna få barn. Samtidigt ökar BMI i samhället. Det finns rätt så många studier som säger att det är svårare att få barn om man har ett för högt BMI. Det är en livsstilsfaktor som kan leda till minskad fertilitet, säger Christina Bergh.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vart-tionde-par-ofrivilligt-barnlost