2020-05-02, 11:04
Medlem
En del fladdermöss arter sprider också hendra- och nipahvirus. De kan även bära på rabies.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Om vi utgår från att Tegnell & Co har rätt, att R-talet är under 1.

Vad händer då med en eventuell flockimmunitet?

Media får ett nytt manus från myndgheterna. Redaktionschefer ger journalister order om att byta "narrativ".
Citera
Medlem
Förklarar varför en del covid-patienter får magproblem.

SARS-CoV-2 productively infects human gut enterocytes

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/04/30/science.abc1669?utm_campaign=SciMag&utm_source=JHu bbard&utm_medium=Twitter
Citera
2020-05-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det krävs inte mycket för att klassas som överviktig (BMI > 25), bara några hekto över normalvikt, så det behöver inte innebära något större andningshinder. Särskilt inte om övervikten består av muskler, vilket BMI totalt ignorerar.

En kvinna av normallängd i Sverige (167,7 cm) anses lida av fetma (BMI > 30) om hon väger mer än 84,37 kg. Jag tror inte heller det behöver innebära något större andningshinder. Hon kan ändå vara vältränad och i god kondition. Det går inte jämföra med en stillasittande som väger 145. Jag ogillar alla diskussioner om fetma som tycks dra alla över en kam. BMI är bara ett mått (och ett rätt grovt sådant) på ens hälsotillstånd, utom kanske I extremfallen. Vid lindrig fetma tror jag helt andra saker spelar större roll, som om man röker och lever någorlunda hälsosamt.

Det är dessutom något artificiellt över att välja ett grovt mått som BMI > 30 som definition på ett sjukdomstillstånd, fetma. Det är en grovt tillyxad, godtyckligt vald siffra som inte grundar sig på uppmätt ohälsa hos personen ifråga. Jag tycker det ska användas med försiktighet. Är det ett sjukdomstillstånd eller en riskfaktor? Snarare det senare. Annars blir man plötsligt "sjuk" for att man får några hekto extra muskler på kroppen. Rent vansinne.

Fast jag skrev att det var fetma som minskade andningskapaciteten – inte den lätta övervikten. Och absolut inte den ökade muskelstyrkan ;-)

Dessutom är inte BMI det enda sättet att mäta/definiera fetma. Man kan ta måttbandet, men det kanske inte är så lämpligt när det gäller just gravida kvinnor?

Det inte en trosfråga huruvida fetma förhindrar lungorna att vidga sig. Det är ett faktum. Fetman står i vägen så att man inte kan fylla lungorna med luft. Precis på samma sätt som fostret och livmodern står i vägen och gör att gravida kvinnor mot slutet av sin graviditet flämtar och behöver ofta sova halvsittande.

Jag tog inte upp rökningen eller drogerna för att hoppas verkligen att gravida kvinnor skippar dessa gifter (alla gör inte det – ja vet).

Att fetma förutom försvårar andningen för de gravida kan den ofta stå som hinder inför att bli gravid överhuvudtaget:

”Man har undersökt sambandet mellan rökning och fetma och IVF-resultat och båda faktorerna verkar påverka IVF-resultaten negativt. Rökning har minskat i samhället och det borde minska risken för att inte kunna få barn. Samtidigt ökar BMI i samhället. Det finns rätt så många studier som säger att det är svårare att få barn om man har ett för högt BMI. Det är en livsstilsfaktor som kan leda till minskad fertilitet, säger Christina Bergh.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vart-tionde-par-ofrivilligt-barnlost
Citera
2020-05-02, 11:07
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Vi börjar med nobelpristagaren, och tar de s.k. vetenskapliga rapporterna sen (att de fick kritik av forskarvärlden är ingen bra början).

Misstänkte att det var Montagnier du skulle hänvisa till. Montagnier har sedan längre lämnat den vetenskapliga medicinen och ägnar sig numera år "alternativ medicin", homeopati. Redan 2010 frågade sig forskarvärlden om han hade "lost it" (skulle inte vara den första nobelpristagaten isåfall).

Han anses sedan över 10 år som mycket kontroversiell. Det kan förstås vara en bra sak, men i forskningssammanhang innebär det att man bör vara extra uppmärksam. Hans homeopatiska artiklar och teorierna om Covid-virusets uppkomst publicerad inte i Science eller nån annan erkänd tidskrift med höga krav på vetenskaplig stringens.

Ett litet länktips: https://www.snopes.com/fact-check/luc-montagnier-covid-created-lab/

Kortfattat: En stor majoritet av forskarvärlden anser att viruset har ett naturligt ursprung.

Att Trump inte håller med ger knappast de "alternativa" teorierna någon bättre substans. Vi pratar om en man som anser att man kan bota viruset genom att injicera desinfektionsmedel

Det är klart att du vill diskreditera han, röda jobbar så. Fakta är att han vunnit nobelpriset och har jobbat med detta i hela sitt liv. Han är potent och dessutom behöver han inte suga av hela forskarvärlden och vara PK. Du och flera här inne är misstänkt avlönad av skattetanken, med andra ord röda. När man inte är det, som professoren är, eller jag. Så har man råd att säga sanningen. Ni andra får nöja er med att suga av staten i varje åsikt.

Frihet är vackert. Man behöver inte säga vad andra vill att man skall säga, man kan hålla sig till sanningen.
Citera
2020-05-02, 11:08
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu tar du en sak ur ett sammanhang och lägger ihop det till ett annat sammanhang. Kommunerna är räddhågsna ofullkomligt drivna verksamheter med bristfällig förmåga att leda verksamheter. De tror att mörkning gör att problem försvinner, vilket det inte gör. Detta gäller genomgående för kommunala verksamheter både nu och tidigare.

Sveriges officiella statistik kommer dock att innehålla alla uppgifter om vilka som dött. Där kommer inget att mörkas. Att rapporteringskedjorna har en eftersläpning beror ju helt enkelt på att man aldrig haft direktrapportering om dödsfall.

Det är en otroligt stor skillnad mellan att inte ange ett smittoläge och att inte rapportera dödsfall.
Du tolkar mitt inlägg allt för bokstavligt, det var en högst medioker lek på Tegnells uttalande om varför så många har dött i Sverige jämfört med grannländerna. Det var för att vi helt enkelt är bäst på att föra statistik över dödsfall.

Givetvis tror jag att vi kommer kunna få en tämligen god bild över mortaliteten om ett par år.
Citera
2020-05-02, 11:08
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Något väldigt faustiskt över denna girighet efter kunskap trots de risker det innebär för mänskligheten.
Girigheten efter "kunskap", ja. Ehh. Nej. Pengar. Det handlar om pengarna.
kvinnan som kom på ett medel mot SARS är väl moljonär och flyger (flög) världen runt och föreläste och var med på photoshoots.

Man måste förstå det som folk som bott i Kina i massor av år förstått. Kina är en stor hund med liten hjärna. Det är ett u-land som tror de är ett i-land. Befolkningen utanför flashiga industristäder bor i skjul, stall utan rinnande vatten och avlopp. De är på svältgränsen. De skjuter ekorrar och liknande för att klara livhanken. Roadkill får inte ligga länge innan det är i någons gryta.
Citera
2020-05-02, 11:09
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju röra sig om att hjälpa till att ta hand om Coronasjuka. Enligt tråden är ju sjukvården i totalt kaos och nytt folk som kan avlasta med att ta hand om avlidna behövs säkert. Tråkigt att du ska riskera att bli så utsatt för smittan.

Ingen fara för min del.

Jag är krigsplacerad på min ordinarie tjänst (som jag utför till 100% hemifrån nu).
Jag jobbar kommunalt. Jag har turen att vara ensam på hela bygget med min kompetens så dom är rädda om mig Risken att jag skall ta hand om Coronasjuka är noll (inte min arbetsgivares uppdrag över huvud taget).

Värre för dom som arbetar i statliga förvaltningar (dom kan bli utlånade till andra statliga).
Senast redigerad av Testonio 2020-05-02 kl. 11:17.
Citera
2020-05-02, 11:12
Medlem
Michael Osterholm-podd om immunitet.

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/podcasts-webinars/episode-6
Citera
2020-05-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bra jobbat Eskilstuna-Kuriren.

Flera kommuner i Sörmlands län har medvetet utelämnat att rapportera in fall av coronasmitta på äldreboenden till länsstyrelsen, rapporterar Eskilstuna-Kuriren med hänvisning till interna dokument.

https://omni.se/kommuner-morkade-spridning-pa-aldreboenden/a/xP2JBV

Wow. Helgalet men ej förvånande. Vem visste att det fanns riktiga journalister i Eskilstuna, heder till dem.

Tänk vad detta kan innebära... Om det t.o.m. finns incitament att mörka på kommunnivå, hur starka är då inte incitamenten att mörka högre upp, där stakes are sky high... Det här skulle kunna bli rena House of cards i slutändan, vid riktiga grävande granskningar av höga statstjänstemäns kommunikationer osv.

Men för att sno ett uttryck jag aldrig använt: Sånt får man väl inte säga längre i det här j*vla landet.. 😂
Citera
2020-05-02, 11:13
Medlem
Myrkottarnas coronavirus kan orsaka nya pandemier
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/myrkottarnas-coronavirus-kan-orsaka-nya-pandemier/
Citera
2020-05-02, 11:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast jag skrev att det var fetma som minskade andningskapaciteten – inte den lätta övervikten. Och absolut inte den ökade muskelstyrkan ;-)

Dessutom är inte BMI det enda sättet att mäta/definiera fetma. Man kan ta måttbandet, men det kanske inte är så lämpligt när det gäller just gravida kvinnor?

Det inte en trosfråga huruvida fetma förhindrar lungorna att vidga sig. Det är ett faktum. Fetman står i vägen så att man inte kan fylla lungorna med luft. Precis på samma sätt som fostret och livmodern står i vägen och gör att gravida kvinnor mot slutet av sin graviditet flämtar och behöver ofta sova halvsittande.

Jag tog inte upp rökningen eller drogerna för att hoppas verkligen att gravida kvinnor skippar dessa gifter (alla gör inte det – ja vet).

Att fetma förutom försvårar andningen för de gravida kan den ofta stå som hinder inför att bli gravid överhuvudtaget:

”Man har undersökt sambandet mellan rökning och fetma och IVF-resultat och båda faktorerna verkar påverka IVF-resultaten negativt. Rökning har minskat i samhället och det borde minska risken för att inte kunna få barn. Samtidigt ökar BMI i samhället. Det finns rätt så många studier som säger att det är svårare att få barn om man har ett för högt BMI. Det är en livsstilsfaktor som kan leda till minskad fertilitet, säger Christina Bergh.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vart-tionde-par-ofrivilligt-barnlost
Poängen är att fetma inte är en sak. Jag förstår inte hur någon kan klumpa ihop de som väger 85 med de som väger 145 och prata om "personer med fetma". Det är en sån extrem skillnad, både i vikt och i osynliga parametrar. Det ger inget vidare seriöst intryck tycker jag, så därför är det lika bra ignorera såna uttalanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in