Citat:
Ursprungligen postat av
Unni.Drougge
Skulle han kunnat lämna den någonstans och skickat meddelande på typ Telegram för att den ska pingas? När han var klar hemma begav han sig ut igen för att hämta den och dra till Lena?
Nej den var avstängd..
Så då är vi tillbaka på Hanna som hjälp och ja, varför inte?
Nja, mobilen borde pinga masten innan den tagit emot något för att signalera "Hej, nu finns jag tillgänglig vid denna mast!". Så man vet hur data samt samtal skall routas.
Yes, tycker det pekar mot ytterligare en person. Under rättegången kunde inte HD redogöra för vad hon gjorde under kvällen / natten 14e - 15e..
Citat:
Ursprungligen postat av
anniesbrev
Kanske inte. Vet inte om jag fattar rätt, men står det inte att telefonen letar efter mast var 180:e minut? Då behöver ingen vara där.
Aktbilaga 164 del C. Sid. 1562 och framåt.
Det stämmer. Mobiler har en typ av "Heartbeat"-signal som skickas med glesa mellanrum. Men, däremot registerar en mobil om sig om man flyttar enheten. Det kan ju ske förhållandevis ofta i ett stadsområde (många master) beroende på hur snabbt man rör sig. Antar att det styrs av signalstyrka - annars skulle man missa inkommande samtal ofta.
Pingen en knapp 45min efter 00:07 kan definitivt vara en keepalive / heartbeat -signal dock. Håller det också troligt att någon stänger aktivt av LWs mobil.