2020-05-02, 08:23
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Superhjältens nya siffror
Eftersom "Superhjälten" haft fel om precis allt hittills, skulle jag nog tippa på att han har fel även denna gång.
Citera
2020-05-02, 08:25
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Eftersom "Superhjälten" haft fel om precis allt hittills, skulle jag nog tippa på att han har fel även denna gång.

Ja precis, få se hur stolt han är efter helgens siffror sen i mitten av veckan..
Citera
2020-05-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
bump.

Nån som begriper sig på detta med reproduktionstalet?

Det är väl helt omöjligt att avgöra vad 2 veckor av 3.2 motiverar i förhållande till andra länder utan att veta hur det sett i andra länder.

Kina rapporterades det tidigt om reproduktionstal 2-2.5, då är ju 3.2 väldigt mycket högre.
Citera
2020-05-02, 08:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Det där är otäckt.. För en okunnig, hur "djupt" söver man dessa patienter? Måste de vara djupt sederade för att inte få obehag av slangen? Tänker att ju djupare desto större risk att detta händer?

Vad menas med blankt EEG, hjärndöd eller ua?

Ja, jag funderar också på om det kanske snarare har att göra med sederingsdjupet och TIDEN som de måste vara nedsövda. Coronapatienterna ligger ju oftast i respirator mycket längre än andra som behöver respirator.
Citera
2020-05-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man blir så förtvivlad när man läser om andra länders klokare strategier. I detta fall Island. Vad tänkte våra myndigheter på, när de bara släppte ett nytt virus fritt utom kontroll?

”Vad våra åtgärder gav oss var tid; tid att skydda sårbara grupper, att förbereda vår hälsoinfrastruktur, att informera och utbilda befolkningen och att undvika onödiga dödsfall. Det ger oss möjlighet att agera snabbare i händelse av ett andra utbrott.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronasprickan-i-norden-splittringen-om-immunitet/

Jag tror inte att de sakkunniga och myndigheter "tänkt" så väldigt olika i olika länder. Det är politiker som tagit, och måste ta, lockdown-beslut. Våra styrande lastade över strategibesluten på myndigheterna ( och deras expertis), som gör mer tekniska avväganden. Du kommer väl ihåg skälen att t.ex. inte skicka hem grund-och förskolorna? Argumentet var att vården skulle tömmas på sjukhuspersonal som "tvingades" att vara hemma med sina barn istf. att gå till jobbet.

Att sedan vår beredskap var katastrofal ( vi hade förmodligen varit i ett bättre skick utan myndigheten MSB...), är ett utfall av ett folk som inte har varit i kris ( ofta=krig) på 200 år, det tror jag är den största skillnaden mot omvärldens agerande.
Citera
2020-05-02, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Folkhälsomyndigheten: Riket: skattning av det effektiva reproduktionstalet
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Hittade dokumentet i denna artikeln https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

Utan att vara expert på det här,

så är det väl inte rimligt att Sverige är nr 10 i världen(!) vad gäller flest antal avlidna i covid-19 relativt befolkningsmängd,

utifrån ett reproduktionstal som maxat på 1.4 och sen kryper under 1?

Det finns en "spik" i diagrammet precis i början på mars med ett reproduktionstal 3.2 -men de "kraftigare" åtgärderna sattes in av FHM i mitten på mars, så varför reproduktionstalet skulle sjunka av sig självt från 3.2 till 0.75 innan åtgärderna sattes in förstår jag inte, det kanske är en effekt av för få datapunkter i diagrammet...

Om vi antar ett sjunkande reproduktionstal från och med 21/4,

och 25 dagar från smitta till avliden vilket ger 16/5,

så bör antal avlidna per dag minska nånstans vecka 20-21.

EDIT: Man kanske ska läsa "spiken" som att vi låg på 3.2 två första veckorna i mars även fast diagrammet inte visar kurvan så... frågan är isåfall om två veckor på 3.2 motiverar en 10e placering i världen gällande antal döda relativt befolkningsmängd.

Peaken nåddes i början av april och skattningen är att pekaren avlidna per dag redan nått sin topp runt den 20-23 april.
Citera
2020-05-02, 08:29
Medlem
Covids avatar
Reprouktionstalet R0 varierar beroende på förutsättningar. Det är högre i en tätbefolkad stad än på landet, för att ta ett extremt exempel. Man använder därför medeltal.

Vidare har man ett effektivt reproduktionstal Re som beror av restriktioner och andra åtgärder, Re < R0.

R0 är 2.5, medan Re i Stockholm är < 1. Superhjälten har rätt i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Det är väl helt omöjligt att avgöra vad 2 veckor av 3.2 motiverar i förhållande till andra länder utan att veta hur det sett i andra länder.

Kina rapporterades det tidigt om reproduktionstal 2-2.5, då är ju 3.2 väldigt mycket högre.
Citera
2020-05-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte så många sett till totala folkmängden och hur många av de som är i riskgrupperna. Så verkligen inte de flesta.

Jo många sett till riskgrupperna har åkt med.
Citera
2020-05-02, 08:31
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Löfvénregimen måste naturligtvis straffas, men sanningen är att inget oppositionsparti hade hanterat saken bättre. Detta är ett systemfel som går djupt in i samförståndspolitiken.
Jag är inte beredd att hålla med till fullo, om man idag ser till opposition partiernas arbete i olika frågor som berör pandemin, blir det tydligt att dom i vart fall belyser och kritiserar regeringens slapphet mot Corona. Men dom tar upp många frågor som avhandlats i tråden som tex brist på skyddsmaterial inom sjuk och äldrevården. Sverigedemokraterna var tidigt ute redan innan smittan kom hit och påpekade brister och ifrågasatte regeringens ointresse för vad som höll på att hända mm mm.

Men hur dom skulle ha tacklat pandemin är omöjligt att svara på, dock är oppositionen överens om att en nedstängning av landet är absolut nödvändig. Men om dom kunnat fatta snabba beslut bättre än vad som hittills gjorts står skrivet i stjärnorna.
Jag har läst de frågor som oppositionen har ställt till regeringen ang Corona och får en samlad bild av att dom minst sagt är missnöjda med regeringens hantering av Corona.
Gå in på riksdagens hemsida och ta en titt på frågorna, så kommer du att se hur mycket MSM kunnat skriva om men inte gjort, allt för att undvika kritik riktad mot regeringen.
Citera
2020-05-02, 08:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan

Sant. Martenson va tidig med 3. CDC har uppskattat Wuhan R0 större än 5.5 i efterhand
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Jag kan inte se att 0.75-1.4 motiverar de höga dödstalen i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag funderar också på om det kanske snarare har att göra med sederingsdjupet och TIDEN som de måste vara nedsövda. Coronapatienterna ligger ju oftast i respirator mycket längre än andra som behöver respirator.

Precis vad jag tänkte men jag antar att de inom vården också tänkt på detta. Covid-patienter verkar ju ligga i resp mycket längre än t.ex. en "vanlig" lunginflammation. Tror inte alla klarar narkos under så lång tid.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Superhjältens nya siffror
Vilket han omöjligen kan ha någon susning om. Ytterligare ett exempel på hur korkade våra journalister är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in