2020-05-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag tror många kommer att vara mer pragmatiska än så och tycka det är viktigare att se framåt och börja bygga upp än slösa tid på att gräla om vem som gjorde rätt och vem som gjorde fel.

Jag menar att de inte kommer vilja ha in svenska pestturister..
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nej, inte rabies, men sars-cov-2 (och sars respektive mers) är neuroinvasiva. De kan inflektera hjärnan och andra delar av centrala nervsystemet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915

Ja, förstår. Obehagligt är det iallafall.
Citera
Medlem
Aktiva fall:

Island 99
Taiwan 99
Nya Zealand 202
Citera
2020-05-02, 08:11
Medlem
Covids avatar
Löfvénregimen måste naturligtvis straffas, men sanningen är att inget oppositionsparti hade hanterat saken bättre. Detta är ett systemfel som går djupt in i samförståndspolitiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag kommer inte glömma detta när det blir val 2022, aldrig att jag lägger min röst på regeringens block!
Citera
2020-05-02, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läkare i anestesi och intensivvård skriver på twitter:
Jenny Jonasson, @jonassonj84
https://twitter.com/jonassonj84/status/1256314696535138304?s=19

Covid19- vad är det vi har att göra med egentligen?
Oerhört tung vecka med patienter som lungmässigt tillfrisknat, men sen inte går att ta ur resp pga de vaknar inte. De. Vaknar. Bara. Inte. Och vi vet inte varför.
Otroligt obehagligt.

Någon frågar "CT hjärna? Blankt?" Jenny svarar:
-Allting blankt. MR, EEG, CT, likvor.

Någon frågar "Vad menar du med "lungmässigt tillfrisknat"?" Jenny svarar:
- Att de är friska nog att andas själva, utan respirator. Men då vaknar de inte istället och då kan vi inte ta dem ur respiratorn.

-Är det hjärnan?
- Ja, det får vi ju ändå anta.

Det där är otäckt.. För en okunnig, hur "djupt" söver man dessa patienter? Måste de vara djupt sederade för att inte få obehag av slangen? Tänker att ju djupare desto större risk att detta händer?

Vad menas med blankt EEG, hjärndöd eller ua?
Citera
2020-05-02, 08:16
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Du hävdar i ett inlägg att man inte blir immun. Sedan postar du en länk till en undersökning där man visar att man blir det. Snyggt.

Jag kan inte ha hävdat att man inte blir immun. Hur ska jag kunna veta sånt? Menar du någon annan möjligen?
Citera
2020-05-02, 08:16
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Jag läste den här bloggen ॐ dougherty ☯︎ som den 2a februari 2020 faktiskt förutsåg vad som sannolikt skulle komma och hur FHM skulle reagera, han har fått rätt i väldigt mycket och jag kan rekommendera er att läsa den.

Det säkra före det osäkra
söndag 2020-02-02

2019-nCoV har lägre dödlighet än SARS, men är mer smittsamt. Samtidigt har det betydligt högre dödlighet än vanlig influensa, eftersom inga vaccin finns. Det smittar även avsevärt mer än influensa. Av det skälet är utbrottet allvarligt, och av det skälet ska svenska myndigheter stå på tå för att hantera saken. Den slappa attityden är mumma för det här viruset.

Läs hela artikeln+andra artiklar om Corona+grafer och statistik här:
https://dougherty.se/det-sakra-fore-det-osakra.nd
Citera
2020-05-02, 08:17
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Folkhälsomyndigheten: Riket: skattning av det effektiva reproduktionstalet
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Hittade dokumentet i denna artikeln https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

Utan att vara expert på det här,

så är det väl inte rimligt att Sverige är nr 10 i världen(!) vad gäller flest antal avlidna i covid-19 relativt befolkningsmängd,

utifrån ett reproduktionstal som maxat på 1.4 och sen kryper under 1?

Det finns en "spik" i diagrammet precis i början på mars med ett reproduktionstal 3.2 -men de "kraftigare" åtgärderna sattes in av FHM i mitten på mars, så varför reproduktionstalet skulle sjunka av sig självt från 3.2 till 0.75 innan åtgärderna sattes in förstår jag inte, det kanske är en effekt av för få datapunkter i diagrammet...

Om vi antar ett sjunkande reproduktionstal från och med 21/4,

och 25 dagar från smitta till avliden vilket ger 16/5,

så bör antal avlidna per dag minska nånstans vecka 20-21.

EDIT: Man kanske ska läsa "spiken" som att vi låg på 3.2 två första veckorna i mars även fast diagrammet inte visar kurvan så... frågan är isåfall om två veckor på 3.2 motiverar en 10e placering i världen gällande antal döda relativt befolkningsmängd.

bump.

Nån som begriper sig på detta med reproduktionstalet?
Citera
2020-05-02, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
En ganska liten studie på ett stort underlag som säger emot Tegnells 24%. Hur gjorde de urvalet insamlade från labbprover från vårdcentraler? Det är knappast slumpmässigt urval.

Man kan anta att friska människor inte går till vårdcentraler och lämnar prover. Även de uppgivna spridningsmönstret känns konstigt allt från 0 till 13%.
Har funderat på dessa urvalsstudier. Måste väl vara hart när omöjligt att få ett slumpvist urval. Försöker man rekrytera så lär väl alla de som haft symptom hoppa på det. Och de tester de gör på utvalda grupper som sjukhuspersonal och blodgivare blir fel de med. Det enda sättet är väl masstestning av befolkningen och utifrån det ta fram statistik över smittspridningen.
Citera
2020-05-02, 08:20
Medlem
welcometorealitys avatar
Superhjältens nya siffror

Citat:
Varje smittad svensk smittar nu 0,85 andra.

Folkhälsomyndighetens statistik visar att Sveriges R-tal legat under 1.0 sedan 21 april.

– Är det under 1.0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till
Citera
2020-05-02, 08:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Här kommer videon som antyder det vi redan vet, att viruset är ett labvirus.
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-52305562/coronavirus-trump-says-we-ll-see-about-wuhan-lab-claims

Enligt reportrar så vet de till och med vem som spred det och det kommer släppas snart i så fall.
Citera
2020-05-02, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
bump.

Nån som begriper sig på detta med reproduktionstalet?

Gissningsvis är det när man började enbart testa sjukhus intagna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in