2020-05-02, 01:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Nej inte för tidsintervallet 23 - 00.

Men loggningen vid Hjalmar-masten 00:07 är dock klurigare....
Medhjälpare med (eller utan) bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Skulle han kunnat lämna den någonstans och skickat meddelande på typ Telegram för att den ska pingas? När han var klar hemma begav han sig ut igen för att hämta den och dra till Lena?

Nej den var avstängd..

Så då är vi tillbaka på Hanna som hjälp och ja, varför inte?
Eller pappsen?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
———
Om nu SD tar med sig mobilen efter mordet och vid 23:38:43 kan man positionera den till en plats nära fyndplatsen.

Kan han ha gömt den där för att ta hand om den senare?
Eller en andra person, som du föreslår.

———-
Jag tror att SD skulle hinna.
Men det blir många vändor om det krävs att någon måste göra något med mobilen för att den ska pinga(?)
Jag utesluter absolut inte att SD fått hjälp.
Av käre svärfar kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av Jubbero
Nå..... Ni med bra insyn i geocachingvärlden, är det full fart på de fd makarna Davidsson?

Har förstått att det har cachats i sällskap av Gelébönan och den totalskruvade svärfadern.

Finns det fler som öppnat famnen för de frånskilda och hur är stämningen bland de aktiva?
Det fetade: tror du har helt rätt i den analysen.

Som jag ser det så verkar det finnas någon som har ett tvättäkta motiv, och det är SOA.

Han tycker nog (i likhet med ett antal trådaktörer) att LW var ett hår av hin som förledde stackars hjälplöse SD att ”göra ett misstag” i 6-ish år.

Av det man kan höra från rättegången verkar han också osedvanligt dryg och överlägsen, samt helt på SD:s lag.

Han kan säkert hitta en mobil i en skog - van som han är att leta burkar.

Vad pysslade han med 14/5 -18?

Han har kanske ett bergfast alibi, och då rasar så klart ovanstående spekulationer som ett korthus.
Citera
2020-05-02, 01:52
Medlem
Citat:
Intressanta observationer.

Jag lyssnade på SDs förhör i Rättegången på YT.
Där berättar han (hur mycket som nu är sant) att han den 11-12 maj, efter att ha blivit hotad av tre män, gick hem för att larma och hämta bättre lampor för att jaga efter männen. Där berättar han att han tar cykeln, lämnar den någonstans för att han ska snabbare kunna fly om han blir hotad.

Nu känns inte mycket av hans berättelser trovärdiga, men jag tänker att en del är uppblandat med sanning. Varför skulle han ljuga om cykeln?

Om nu SD tar med sig mobilen efter mordet och vid 23:38:43 kan man positionera den till en plats nära fyndplatsen.

Jag tänker att han har ju ändå planerat det här. Hans ord "de kommer inte att lösa brottet" (fritt ur minnet) får mig att tro att han har innan tänkt ut hur han ska kunna ha ett täckande alibi.

Därför har han säkert tänkt ut att datorn ska stå på. Och att han ska skynda hem för att sätta igång en aktivitet så fort det bara går.

Kan det gått till så här:

Men det blir många vändor om det krävs att någon måste göra något med mobilen för att den ska pinga(?)

Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Medhjälpare med (eller utan) bil?

Eller pappsen?

Av käre svärfar kanske?

Det fetade: tror du har helt rätt i den analysen.

Som jag ser det så verkar det finnas någon som har ett tvättäkta motiv, och det är SOA.

Han tycker nog (i likhet med ett antal trådaktörer) att LW var ett hår av hin som förledde stackars hjälplöse SD att ”göra ett misstag” i 6-ish år.

Av det man kan höra från rättegången verkar han också osedvanligt dryg och överlägsen, samt helt på SD:s lag.

Han kan säkert hitta en mobil i en skog - van som han är att leta burkar.

Vad pysslade han med 14/5 -18?

Han har kanske ett bergfast alibi, och då rasar så klart ovanstående spekulationer som ett korthus.

HR oxå tänkt en del på honom.Efter att ha hört hans arrogans i rättssalen så skulle förvåna mig om han oxå hade fingrarna i syltnurlen. På ett eller annat sätt.
Citera
2020-05-02, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Tyvärr så visade det sig att det va lönlöst och ringa Örebropolisen
när det hördes hemska kvinnoskrik.

Det kanske var på det viset att de personer som normalt brukade skriva till sin "Nattlige Riddare" SD på nätterna när de hörde eller såg något misstänkt i området helt enkelt låg och sov i sina sängar under Måndags-kvällen den 14:e Maj, eller att SD själv hade sagt åt dem att inte skriva till vederbörande under Måndags-kvällen och natten med anledning av att SD meddelat att vederbörande skulle gå och lägga sig tidigt just den kvällen för att SD var mycket trött och behövde sova, något prakt-spektakel av Kurtan tror jag inte på i detta fallet vilket du tycks göra varför du gör det har jag svårt för att förstå.

Jag har en liten fråga till dig vilken följande lyder,

Gällande Härads-Psykopaten SD's så kallade Mållgor, anser du att dom faktiskt hade verklig existens ? Anser du att det måste ha varit dessa personerna som bringade livet om L*na Wesstr*m bakom bullerplanket och att Björn Lindén gjorde helt rätt i att ha tagit till sig dessa som absolut alternativa Gärningspersoner ?

Enligt mig så anser jag att detta var ett rent prakt-spektakel av Stefno-Kurtan då vederbörande kläckte sina Mållgor, men jag kan ju faktiskt ha fel i detta fallet och du kan ha fullkomligt rätt, det vill säga, att Mållgorna faktiskt existerade på riktigt, och om du har rätt i detta fallet som du oftast brukar att ha, så är ju SD faktiskt helt oskyldigt utpekad.

Mvh/ Kurt Jokern Olsson
Citera
2020-05-02, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Bor de ihop nu? Var isf? Vad har hänt nu med LWs hus?

De bor inte tillsammans för tillfället, SD har sitt hus på Bet*svägen och vederbörande's lilla älskade Hådda bor fortfarande kvar inom sin bostadsrätt på Färdem*nsgatan 45. LW bodde tidigare tillsammans med UW inom vederbörande's hus på Bet*svägen med de tre barnen, efter skilsmässan bodde sedan LW inom en bostadsrätt, att LW utöver sin bostadsrätt även skulle ha haft ett hus, är något som inte jag känner till. Du får gärna berätta lite mer om LW's hus ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-02, 07:07
Medlem
Citat:
Intressanta observationer.

Jag lyssnade på SDs förhör i Rättegången på YT.
Där berättar han (hur mycket som nu är sant) att han den 11-12 maj, efter att ha blivit hotad av tre män, gick hem för att larma och hämta bättre lampor för att jaga efter männen. Där berättar han att han tar cykeln, lämnar den någonstans för att han ska snabbare kunna fly om han blir hotad.

Nu känns inte mycket av hans berättelser trovärdiga, men jag tänker att en del är uppblandat med sanning. Varför skulle han ljuga om cykeln?

Jag tänker att han har ju ändå planerat det här. Hans ord "de kommer inte att lösa brottet" (fritt ur minnet) får mig att tro att han har innan tänkt ut hur han ska kunna ha ett täckande alibi.

Därför har han säkert tänkt ut att datorn ska stå på. Och att han ska skynda hem för att sätta igång en aktivitet så fort det bara går.

Kan det gått till så här:

Misstänker att SD länge tänkt på hur han ska få till ett i princip minutoperativt alibi.
(Lite med början redan en 11:e när han var ute på kvällen utan mobil).

På mordkvällen gick det snett... LW skrek mer än han tänkt sig och han blev orolig att polisen skulle rycka ut. Fick gömma telefonen ganska nära MP och hann inte radera det han tänkt sig.

Cyklade tillbaka, (efter avsköljning och konstaterande att ingen polis syntes till) placerade mobilen på Hj Bergmansväg efter önskad radering, för att den skulle hittas där (spår ej mot hans bostad från MP).

Kom på senare att det inte var någon bra ide och tog sig ytterligare en cykeltur för att dräpa/gömma telefonen för gott.

Spekulationer så klart... men kan konstatera att mellan alla dessa master/områden är det inte speciellt långt. Mycket cyklande var det förmodligen eftersom SD först efter att ha läst in sig på FUP kunde konstatera att han inte var ute och cyklade på mordkvällen/natten (inget vittne hade sett honom).
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-05-02 kl. 07:16.
Citera
2020-05-02, 07:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Problemet är att du säger att it-forensikerna har fel, för du tror inte att ett .doc-dokument kan ingå i en automatisk back-up? Jag tycker däremot att det verkar helt rimligt att ett googledokument som ligger på Google Drive ingår i det som som synkas och uppdateras med hjälp av Googles egna programvara "Back-up and sync" som SD hade installerad på sin dator (har du testat med den eller har du enbart kollat den "vanliga" cachehistoriken?). Bara för att synkningarna inte är identiska de olika klockslagen så säger det väl inget om att det inte är systemgenererade? SD använder ju datorn mellan dessa synkningar och i varje fall så är min dator programmerad så att olika saker synkas och uppdateras vid olika tidpunkter.

Jag förstår inte heller hur du kan säga att it-forensikern INTE har fått samma typ av uppdateringar, när han säger att han har det? Dina argument är för mig helt obegripliga.

Du driver en trådsanning utan att VETA hur det förhåller sig.
Japp jag har Back And Sync installerad.

Om vi håller oss till det vi verkligen känner till och inte. krånglar till det för mycket. I den redovisade cashehistoriken i aktbilaga 163 finns det två händelser som sticker ut, 20.29 och 23.34. Sådana händelser får jag när jag manuellt gör något på datorn, aldrig annars.

Det man borde göra är att låta SD-dator gå på tomgång och kontrollera om dessa händelser kan uppstå spontant utan mänsklig inblandning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-02 kl. 08:09.
Citera
2020-05-02, 07:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Har du i dina tester vara aktiv vid 23, slutat vid kvart över och haft flikar med olika hemsidor, google, drive och gmail öppet och sen fortsatt igen runt kl 00 i dina tester? Har du precis samma program som S öppna?

Jag lämnar alltid program öppna i min lap och släcker bara skärmen för vila. Det har dock hänt flera ggr att den dragit igång och öppnat sig själv från viloläge, så jag tänker att det som sker i S dator inte alls säger att han var hemma och har alibi.

Sen vet vi inte om han kan ha haft någon mer enhet som inte har beslagtagits och som han kan ha använt för fjärrstyrning och kontroll av egna och andras (LWs) enheter. Det kan ha funnits en "IT-gömma" i området.
Japp jag har testat en jävla massa varianter och får aldrig händelser liknande 20.29/23.34 spontant/automatiskt.
Citera
2020-05-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Känns som åklagaren glider lite.
Efter första förhöret med SD så görs en husrannsakan i bilen och den buggas då troligen. Sen släpps han iväg till USA, så bilen kan tas i beslag och rensas helt.

Efter hemkomst så häktas han skäligen misstänkt, åklagaren yrkade på sannolika skäl (vissa vill tolka texterna i media att utredarna var emot beslutet).
Vid omförhandlingen yrkades åter sannolika skäl, men det gick inte igenom, så han släpptes, med skäligen misstänkt kvar.

Som jag tolkade det var det TR som sa att han var fortfarande skäligen? Kan dom göra det utlåtandet, eller grundar dom sig på bevismassan och säger att denna nivå föreligger?
Känns konstigt, för då skulle dom ju kunna lika gärna säga "Inte skäligen, men får kvarstå i utredningen" eller "Frikänd", och då är det ju ett domstolsbeslut (i förhandlingen är det bara en domare och inga nämndemän).

Lika konstigt är det att han inte får reseförbud, eftersom buggning av bil o.d redan gjorts.
Det verkar vara ganska vanligt att man får reseförbud, på mycket mindre grad med.
Om han är huvudmisstänkt och mesta av resurserna riktas mot SD och det kanske är en tidsfråga innan dom får en bra och svårförklarlig DNA träff, eller något annan odiskutabel teknisk bevisning. Vill dom inte kunna plocka in honom direkt då?

Undrar om alla andra i soppan är topsade, så kors DNA går fort när den väl hittas?

Inlägg 12/6 2018 9.18 sid 762

I inlägget:

- efter första förhöret med SD görs en husrannsakan i bilen och den buggas då troligen

- eftersom buggning av bil o.d redan gjorts

Vad vi nu kan konstatera var det ingen buggning av bilen när de for mot Arlanda men EGT känner ju SD och detta kan vara SD:s tankar... bilen var buggad.

Kanske är en förklaring varför SD/HD inte pratade om LW något på väg mot Arlanda och varför de ej tog in på det förbokade/betalda hotellrummet. SD var övertygad om att hans bil (och d.y hotellrummet?) var buggade efter hans första förhör.
Citera
2020-05-02, 08:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Japp jag har Back And Sync installerad.

Om vi håller oss till det vi verkligen känner till och inte. krånglar till det för mycket. I den redovisade cashehistoriken i aktbilaga 163 finns det två händelser som sticker ut, 20.29 och 23.34. Sådana händelser får jag när jag manuellt gör något på datorn, aldrig annars.

Det man borde göra är att låta SD-dator gå på tomgång och kontrollera om dessa händelser kan uppstå spontant utan mänsklig inblandning.
Vad som händer lär vara beroende av vilka program/flikar som är öppna och det kanske är svårt för polisen att ta reda på nu.
Citera
2020-05-02, 08:30
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Då måste man ställa in kodlåset på det kommandot. Men No*a säger i förhöret, som man kan lyssna på på Youtube, inget om att det är avstängt.

Det pratas en hel del där om just låset. Han kom dessutom dit med sin pappa UW och syster mkt tidigt för att fira A*on.

Jag tycker mig minnas att det inte är själva stängningen som var högljudd utan öppningen efteråt. Lena var nog rädd att väcka Ar*n om hon öppnade en låst dörr och valde därför att lämna den öppen för att ta kunna ta sig tyst in.

Tanken var nog aldrig att gå så långt som till planket men mördaren var en som kunde tjusa och övertala henne till nästan vad som helst.
Citera
2020-05-02, 08:38
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Inlägg 12/6 2018 9.18 sid 762

I inlägget:

- efter första förhöret med SD görs en husrannsakan i bilen och den buggas då troligen

- eftersom buggning av bil o.d redan gjorts

Vad vi nu kan konstatera var det ingen buggning av bilen när de for mot Arlanda men EGT känner ju SD och detta kan vara SD:s tankar... bilen var buggad.

Kanske är en förklaring varför SD/HD inte pratade om LW något på väg mot Arlanda och varför de ej tog in på det förbokade/betalda hotellrummet. SD var övertygad om att hans bil (och d.y hotellrummet?) var buggade efter hans första förhör.
Ah! Det var en tänkbar förklaring till att de inte kom till hotellet. Jag har tänkt att det fanns grejer de ville göra sig av med och använde den tiden.
Den telefon o dator de lånade av svärfar, har de undersökts? (inget jag skälv minns från FUP)
Citera
2020-05-02, 08:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Vad som händer lär vara beroende av vilka program/flikar som är öppna och det kanske är svårt för polisen att ta reda på nu.
Men det borde absolut göras, datorn finns väl kvar (beslagtagen?), antar jag.

Teoretiskt skulle det kunna vara så att något vi inte kan se påverkar men börja med det enkla fallet med ett GoogleDocs-dokument i webbläsaren.

Bättre åtminstone än som det var nu, It-forensikern hade installerat en SD-liknande miljö och menade att automatiska händelser förekom med jämna mellanrum men utan att redovisa hur dessa händelser egentligen såg ut. Det vill säga om de var av typen 20.29/23.34 eller om det var den "enklare" varianten som uppträdde senare under natten på SD-datorn.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-02 kl. 09:40. Anledning: Tryckfel/stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in