2018-06-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Hade hon fast telefon med, eller två mobiler? Inte speciellt vanligt.
Om det är någon hon känner är polis inte det första man tänker på, iaf inte jag.

Hon kunde ha lånat en mobil barnen.
SD har hon ju anmält, så varför inte.
Citera
2018-06-12, 09:00
Medlem
Citat:
FP=MP?
Fick inte intrycket att teknikerna har sökt längs gatan eller ens från gångvägen runt till FP. Om attacken var våldsam med vasst föremål så användes den först vid FP?

Vad får en kvinna att lämna sitt hem olåst och hamna 150m bort?

Kan SD (eller annan GM) pratat med LW i dörren, LW visar mobilen och säger typ ”här finns bevis”. GM tar mobilen och springer iväg, med LW i bakhasorna?
Kan lika gärna vara en av dom nyare relationerna som vill se i mobilen vad hon sysslar med och springer/går iväg med den. LW givetvis arg och försöker ta tillbaka den. Framme vid planket ser han att han är brädad....
Om LW säger "här finns bevis"... det troligaste är väl isf mot MGM... ?
Citera
2018-06-12, 09:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Frapperande om inte dna analysen från NFC i ett sånt grovt brott som mord, skulle skyndsamt analyseras och var klar nu.
Minns väl i ett av GW tv program uppmärksammat fall att NFS samarbetade med dom brittiska värdsledande dito för en mer avancerad DNA analys som tog några veckors tid i anspråk. Något långsökt i detta fall men osannolikt är det inte.

https://www.svd.se/laboratorium-ledande-inom-dna-analys

Okunnigt av mig om NFC,s arbetsbörda
https://www.metro.se/artikel/37-prover-från-misstänkt-gruppvåldtäkt-undersöktes-inte-efter-konflikt-mellan-polis-och-åklagare
Citera
2018-06-12, 09:14
Medlem
Citat:
Det som tyder på strid är kläderna och skrik. Man avskriver inte lättvindigt en person ur en utredning om det inte finns en klar annan bild.
Det kan vara så att dom hittat SD:s DNA på BP, men på naturliga ställen. Exempelvis en gps som han hanterat eller hon lånat av honom, men ”that’s it”.
Även om du hävdat att det bara var ett exempel så har jag haft svårt att släppa den där GPSen. Kan tänka mig ett scenario där LW plötsligt får syn på SD genom fönstret och kommer ihåg den där kassen med saker som hon lånat av honom och bestämmer sig för att lämna tillbaka dem. Hon hämtar kassen, ger sig ut utan att stänga dörren och försöker komma ifatt SD men han vill inte stanna utan går bara vidare men LW fortsätter följa efter ändå. Lagom vid planket hinner hon ändå ikapp.SD är skitförbannad, dels får han inte ha kontakt med henne för HD och dels vill han inte veta av henne efter allt som hänt. Därför rinner det över och han drar in henne bakom planket och kan inte sluta slå henne. Delar av kassens inehåll blir kvar på platsen, därav lösa kläder och tex GPS med SDs DNA.
Citera
2018-06-12, 09:18
Medlem
Känns som åklagaren glider lite.
Efter första förhöret med SD så görs en husrannsakan i bilen och den buggas då troligen. Sen släpps han iväg till USA, så bilen kan tas i beslag och rensas helt.

Efter hemkomst så häktas han skäligen misstänkt, åklagaren yrkade på sannolika skäl (vissa vill tolka texterna i media att utredarna var emot beslutet).
Vid omförhandlingen yrkades åter sannolika skäl, men det gick inte igenom, så han släpptes, med skäligen misstänkt kvar.

Som jag tolkade det var det TR som sa att han var fortfarande skäligen? Kan dom göra det utlåtandet, eller grundar dom sig på bevismassan och säger att denna nivå föreligger?
Känns konstigt, för då skulle dom ju kunna lika gärna säga "Inte skäligen, men får kvarstå i utredningen" eller "Frikänd", och då är det ju ett domstolsbeslut (i förhandlingen är det bara en domare och inga nämndemän).

Lika konstigt är det att han inte får reseförbud, eftersom buggning av bil o.d redan gjorts.
Det verkar vara ganska vanligt att man får reseförbud, på mycket mindre grad med.
Om han är huvudmisstänkt och mesta av resurserna riktas mot SD och det kanske är en tidsfråga innan dom får en bra och svårförklarlig DNA träff, eller något annan odiskutabel teknisk bevisning. Vill dom inte kunna plocka in honom direkt då?

Undrar om alla andra i soppan är topsade, så kors DNA går fort när den väl hittas?
Citera
2018-06-12, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
FP=MP?
Fick inte intrycket att teknikerna har sökt längs gatan eller ens från gångvägen runt till FP. Om attacken var våldsam med vasst föremål så användes den först vid FP?

Vad får en kvinna att lämna sitt hem olåst och hamna 150m bort?

Kan SD (eller annan GM) pratat med LW i dörren, LW visar mobilen och säger typ ”här finns bevis”. GM tar mobilen och springer iväg, med LW i bakhasorna?
Kan lika gärna vara en av dom nyare relationerna som vill se i mobilen vad hon sysslar med och springer/går iväg med den. LW givetvis arg och försöker ta tillbaka den. Framme vid planket ser han att han är brädad....

Det har du rätt i.
Har alltid tänkt att det skett något strax innanför bullerstängslet. Men det verkar inte som om man tittat särskilt mycket på dom områdena?

I mitt huvud har jag hela tiden sett ett scenario som föregåtts av bråk via sms eller annan typ av konversation. Kanske bråket uppstår i att SD ska åka till USA och LW till Norge. Exakt vad bråket består i kan man bara spekulera om.

Det kan ha bestått av irritation från SD att LW ska åka med annan person till Norge, han har ingen kontroll. Det kan bestå av irritation av att LW lägger upp bilder på sig med andra män på geocachingsiten som verkar provocerande på SD. Vill hon visa att hon är fri, hon gör som hon vill? Det är hennes liv? Eller är det omvänt, LW lägger upp bilder på sitt liv för att provocera SD för att hon vet att SD och HD ska åka tillsammans till USA, vilket hon egentligen inte vill.

Bråket kulminerar i att SD (den jag i första hand har som GM) rusar/tar bilen hem till LW i ursinne. Kanske finns detta med i en chattknverstion mellan dom. Det sista som står är att "Jag kommer!!!!!!!" Han ringer på/hon ser honom utanför/ han sliter upp dörren i ursinne. Drar ut henne.

Hon skriker inte, hon vill inte väcka hela huset och alla grannar, utan försöker göra motstånd först. Morrar "släpp mig", vi går ut och snackar..."

De går en bit framåt på gatan mot staketet och bråket fortsätter. SD tappar besinningen börjar slita i hennes kläder. Tröjan åker av och han fortsätter att dra in henne mot planket genom att dra henne i håret.Hon skriker och han försöker tysta henne genom att han tar strupgrepp och hon kippar efter andan. Hon skriker.... nu han har fått in henne bakom planket och hans strupgrepp har gjort henne medtagen, men hon börjar skrika på nytt. Han hittar en sten och slår besinningslöst. Men hon dör inte omedelbart. Stenen är inte så stor, hon skriker och han slår....Till sist tystnar hon.

Det andra scenariot jag har haft i huvudet inkluderar bilen. Men jag får inte riktigt ihop det.
Det skulle kunna vara att de bestämmer sig för att ta en tur med bilen, och han stannar någonstans och avslutar hennes liv i bilen. Tror han. Plötsligt vaknar hon till liv, eller visar livstecken och han bär in henne bakom planket och avslutar hennes liv (hon skriker när hon förstår vad som händer).

Ett annat bilscenario är att allt händer redan vid hennes dörr och hon snabbt blir medvetslös redan där. Han bär snabbt in henne i bilen. Avslutar hennes liv bakom planket.

Det minst otroliga bilscenariot är att han ska ha dragit upp henne från motorvägssidan av planket. Därav att ingen på LWs sida av planket hört några skrik. Då skulle han parkera vid motorvägen, dra, bära upp henne för slänten. Tror inte så mycket på det.

Tror hur som helst att bråket funnits där innan mordet. Det finns i Lenas mobil och det finns i SDs mobil, om de inte koverserat på annat sätt.

Det går att återskapa raderat material i mobiler. Det kommer också att få ut mastuppkopplingar, vilket sker vid samtal, sms och internetsökningar. Skulle inte förvåna mig om dessa var i frekvens täta. Särskilt från SDs sida??

Sökte på Tele 2:s master i området runt Rättarevägen. Det är inte så glest mellan masterna. Sedan finns ju andra bolag som har master också. Man får hoppas att dessa ger utslag och bra positionering av LWs och gärningsmannens mobiler.

https://mim.tele2.com/mim3/mim.html?loginUser=datase&countryCode=swe&locale=s v&viewType=1&initalMapSize=2
Citera
2018-06-12, 09:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå, det är begärt (och betalt extra) för FÖRTUR. Problemet är bara att även den kön är oändligt lång. Den "trånga sektorn" som fördröjer alla utredningar och skapar onödigt långa häktningstider är NFC.

Det känns inte bra ur rättssynpunkt.
Citera
2018-06-12, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Även om du hävdat att det bara var ett exempel så har jag haft svårt att släppa den där GPSen. Kan tänka mig ett scenario där LW plötsligt får syn på SD genom fönstret och kommer ihåg den där kassen med saker som hon lånat av honom och bestämmer sig för att lämna tillbaka dem. Hon hämtar kassen, ger sig ut utan att stänga dörren och försöker komma ifatt SD men han vill inte stanna utan går bara vidare men LW fortsätter följa efter ändå. Lagom vid planket hinner hon ändå ikapp.SD är skitförbannad, dels får han inte ha kontakt med henne för HD och dels vill han inte veta av henne efter allt som hänt. Därför rinner det över och han drar in henne bakom planket och kan inte sluta slå henne. Delar av kassens inehåll blir kvar på platsen, därav lösa kläder och tex GPS med SDs DNA.
Jo, nått åt det hållet. Tror inte att vägen förbi hennes hus leder till nått vettigt (affär eller liknande), verkar bara gå runt området.
Håller det som högst sannolikt att dom hittat massa DNA, men inte på såna ställen som knyter DNA till brottet, eftersom det är personer som bevisligen träffat varandra.
Eller så är det en random, som inte dom får träff på....
Citera
2018-06-12, 09:25
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger upp lite text saxat ur dagen NA innan artikeln låses:

Inget nytt, men ett klarläggande från åkl hur länge SD kan vara skäligen misstänkt:

"Lena Wesströms misstänkte mördare är släppt ur häktet men något vanligt liv är svårt att leva.
– Hans hus är avspärrat och han kan inte bo hemma, berättar mannens advokat Ingvar Backman.
[...]
Det var i fredags som 44-åringen släpptes efter en vecka i häktet. Han är fortfarande misstänkt men på den lägre misstankegraden, något som han kan vara under en lång tid framöver.

Kan han vara skäligen misstänkt hur länge som helst?

– Ja, det kan han, i alla fall fram till brottet preskriberas, förklarar åklagare Åsa Hiding som håller i mordutredningen.

– Om man inte frihetsberövas så finns ingen tidsfrist.

Kommer du överklaga att han släpptes ur häktet?

– Nej, det är inget som jag har beslutat om just nu. Jag rättar mig efter tingsrättens bedömning, säger Åsa Hiding.

Mannen är fortfarande misstänkt men är fri och rör sig ute, känns det stressande?
[...]
Hur kan den försvåras?

– Det är ju en av grunderna för häktning, att den misstänkte på fri fot kan försvåra utredningen, och det var en av grunderna som jag framförde i tingsrätten. Men exakt vad han kan göra vill jag inte gå in på.

Finns det andra spår eller andra misstänka som ni utreder?

– Det vill jag inte kommentera, säger Åsa Hiding.
"

https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/misstankt-mordares-hus-fortfarande-avsparrat-naturligtvis-en-jobbig-situation-for-honom

Om jag var SD och (som han påstår) oskyldig till dådet så hade jag gjort allt för att rentvå mitt namn, samt åtminstone försöka påskynda processen att kunna leva något som liknar ett mer ”normalt liv” igen.

Hans liv nu är svårt såklart. LWs liv är utplånat för alltid. Två familjers liv (minst) är förstörda. Hoppas att han antingen erkänner, eller att de får fast den som gjort detta om det inte är han!!

Jag måste snart ta en paus härifrån, detta äter upp mig. Tycker det är fasansfullt. Hur ska då inte närstående och alla inblandade på nära håll uppleva det? Hur kunde det bli såhär? Tror man på allvar att det går att leva happy-go-lucky efter att man dödat någon, även om man inte åker fast?
Citera
2018-06-12, 09:26
Medlem
Citat:
Känns som åklagaren glider lite.
Efter första förhöret med SD så görs en husrannsakan i bilen och den buggas då troligen. Sen släpps han iväg till USA, så bilen kan tas i beslag och rensas helt.

Efter hemkomst så häktas han skäligen misstänkt, åklagaren yrkade på sannolika skäl (vissa vill tolka texterna i media att utredarna var emot beslutet).
Vid omförhandlingen yrkades åter sannolika skäl, men det gick inte igenom, så han släpptes, med skäligen misstänkt kvar.

Som jag tolkade det var det TR som sa att han var fortfarande skäligen? Kan dom göra det utlåtandet, eller grundar dom sig på bevismassan och säger att denna nivå föreligger?
Känns konstigt, för då skulle dom ju kunna lika gärna säga "Inte skäligen, men får kvarstå i utredningen" eller "Frikänd", och då är det ju ett domstolsbeslut (i förhandlingen är det bara en domare och inga nämndemän).

Lika konstigt är det att han inte får reseförbud, eftersom buggning av bil o.d redan gjorts.
Det verkar vara ganska vanligt att man får reseförbud, på mycket mindre grad med.
Om han är huvudmisstänkt och mesta av resurserna riktas mot SD och det kanske är en tidsfråga innan dom får en bra och svårförklarlig DNA träff, eller något annan odiskutabel teknisk bevisning. Vill dom inte kunna plocka in honom direkt då?

Undrar om alla andra i soppan är topsade, så kors DNA går fort när den väl hittas?
Känns som det är fler som "glider lite"... har ställt två frågor till Dig och inte fått någon respons...
Citera
2018-06-12, 09:49
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
På tal om mobiler, så hade LW minst 1 Samsung. Länk till bild från hennes Insta 5 jan http://forumbilder.se/H75SJ/received-10155782607908635

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Tror dock inte att det nödvändigtvis är hennes egen mobil. Av texten att döma är hon på besök på gamla arbetsplatsen och kommenterar att man där har uppgraderat mobilinnehavet.

På en av de få bilderna som inte är en selfie, utan där det ligger en mobil bredvid henne på bordet, så verkar hon (åtminstone 2016) ha vad som liknar en i-phone (?):
https://www.instagram.com/p/BBlXS2wR5A9/?hl=sv&taken-by=softpocahontas

Även i sitt foruminlägg (se inlägg av Softpoc*hont*s kl. 12:33) framgår i slutet av inlägget "skickat från min iPhone med Tapatalk":
https://forum.geocaching.se/viewtopic.php?t=19076
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-12 kl. 10:11.
Citera
2018-06-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Känns som det är fler som "glider lite"... har ställt två frågor till Dig och inte fått någon respons...
Vad är problemet att inte stapla upp dom igen då? Är det polemik, så släpper jag det gärna, utan kommentar som oftast. Är det konkret fråga så har jag väl alltid svarat? Om inte så ber jag om ursäkt och påminn mig gärna, som nu, men med frågeställningen återupprepad, annars är det svårt att veta vad du menar.

Senast frågade du: "Om LW säger "här finns bevis"... det troligaste är väl isf mot MGM... ?"
Jag gav ett exempel på dialog som tänkande kan själv utveckla eller se helheten i.
Det kan varit tjafs vid dörren och LW säger att hon ha minsann bilder i telefonen och tänker visst skicka dom till HD.... blaha, blaha. Det föranleder att SD tar just mobilen och/springer iväg. Vid planket säger hon att bilderna redan är skickade eller ligger i ett moln. O.s.v...
Att skriva EXAKT hur en dialog kan vara känns dumt och långt. Andemeningen med dialogen kan man antyda och ge en riktning åt läsaren vart det barkar.

Innan frågade du: "Vad menar Du med att "andra brott är självklart, men detta brott"?"
Då svarade jag "Hmmm.... vart det med otydligt?
Han kan självklart häktas nu skäligen eller sannolikt misstänkt, men för ett helt annat brott?!"
Då återkopplade med ett: "Missuppfattade Dig, trodde Du jämförde detta grova fall med andra liknande."

Och frågetecknet innan var: "Geocachar mitt i natten... (vet ej vad FTF är) men är det något man gör med barn hemma?"
Jag tolkade det bara som helt onödig polemik och spydigt gensvar mot geocaching, missförstod jag det?
FTF kan jag svara på, då det stått i tråden: First To Find. Att man är först att hitta en ny cache, vilket är lite prestige "man är på hugget"....

Till alla andra: USÄKTA ODRBAJSERIET, borde vara ett PM....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in