Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Vad har alla andra fått då som inte jag har fått? Jag vet bara att jag är jäkligt orolig för vad som verkar komma.
Krigsplaceringsbeslut är bara att du på sätt och vis är tingad till en viss arbetsplats/arbetsuppgift. En slags förberedelse inför skarpt läge.
Om/när regeringen beslutar om höjd beredskap, som är nästa steg, så är du pliktad att utföra vissa arbetsuppgifter, kan inte säga upp dig etc. Om du inte är krigsplacerad så är du dock bunden av totalförsvarsplikten upp till 70 års ålder och kan inte (legalt) neka att utföra uppgifter som du är åsagd att göra.
Mer info på MSB:s hemsida.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/fragor-och-svar-om-krigsorganisation-och-krigsplacering/
Jag själv fick mitt krigsplaceringbeslut av min arbetsgivare i veckan så något är i görningen...
Inget som "förnekarna" på flashback kan tramsa bort. Blir inga öl på uteserveringar på ett tag om du försöker neka till totalförsvarsplikten... Blir raka vägen till arresten, sedan kan du skrika freeeeeedom hur mycket du vill.