2020-05-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Stockholm som område är helt klart på väg att bli immunt. Kommer dock kanske att ta lite längre tid än vad många hoppas på. Men så är det i alla fall.

7.5% out of 80%, and it isn’t even showing in the statistics yet. It’s going to take time and a lot of suffering. I’m worried about possible long-term damage in the 3-5% of patients who require hospitalization.
Citera
2020-05-02, 02:14
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Jag blir så arg när jag hör vad som pågår, de svagaste råkar illa ut om Covid, efter ett helt liv så ska vi göra så här emot dem i deras sista dagar.

Jag vet hur det fungerar normalt att man tar inte en 90-åring på akuten och det säger säg självt.
Men de senaste rekommendationerna är att vårda på hemmet hur illa det än är, det innebär utan syrgas och enbart morfin godkänt på telefon av en läkare.

Ett land som Sverige som kan hosta fram ett antal Miljarder borde ha hostat tidigare för de som vi bryr oss om.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-05-02 kl. 02:18.
Citera
2020-05-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det du skriver har noll logik. Man kan inte gå ut i media och slå fast att R0 är på 0.85 med de "bevis" man har.

Även om man baserar de på andra länder så är de ändå extremt bristfälligt av så många orsaker. Säg till om jag ska förklara.

It isn’t taking into account asymptomatic spread or the fact that children are as infectious as adults and more likely to be asymptomatic. The R0 isn’t below one based on those factors alone.
Citera
2020-05-02, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Har du ingen äldre förälder som du gillar, jag har många och de ska inte dö i av ett virus om jag kan hindra dem. Samma sak gäller de som lever på ålderdomshem, är de mindre värda bara för att det går en corona?

Ja, det är de. de ska inte få vård om de är sjuka utan vårdas på hemmet med de resurser de har med morfin men jag skäms att vara Svenska om detta. Det är FEL när de ligger och kvävs sakta!

Ursäkta men jag bestämmer inte över viruset. Viruset sprider sig i samhället vare sig jag vill det eller inte. Det sprider sig oavsett vad vi gör. Tar lite längre tid om man kör lockdown men tids nog så drabbas de länderna också. Önskar att jag hade haft nån slags magisk förmåga som kan skydda de äldre som jag älskar, men jag har tyvärr inte det.
Citera
2020-05-02, 02:23
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Epidemiolog: Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige för två år sedan

I säsongsinfluensan för två år sedan dog nästan 3.000 svenskar

Det bedömer en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten i en intervju med Di – men höjer en brasklapp för att dra för stora växlar på jämförelsen.

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongsinfluensan-i-sverige-for-tva-ar-sedan/ Publicerad: 08 april 2020
Citat:
Influensa

Ett vanligt år dör några hundra till några tusen personer i Sverige, säsongen 2017/2018 avled ca 3000 personer av influensa, de flesta inte av själva influensainfektionen utan av följdsjukdomar som lunginflammation, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Influensa#S%C3%A4songsinfluensa 2 maj 2020
Citat:
2586​ st. har hittills dött.
Det motsvarar 255.53% av det antal som dog influensasäsongen 2017/2018 (1012 st.)
Källa: Folkhälsomyndigheten

https://coronavirussverige.se/ 2 maj 2020
Citat:
Flera regioner bekräftar att det finns ett mörkertal när det gäller dödsfall i covid-19 på äldreboenden eftersom alla som visar symptom inte testas.

– Det finns ett mörkertal, eftersom vi inte provtar alla, säger Maria Remén, smittskyddsläkare i Södermanland.

Regioner bekräftar mörkertal i antal dödsfall, https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7454780 17 april 2020
Citat:
Uno Wennergren, professor i teoretisk biologi och Tom Britton, professor i matematik, presenterade en skrämmande prognos för hur coronapandemin kan komma att sluta i Sverige när de gästade onsdagens Aktuellt.

I Stockholms län finns en prognos för att 26 procent av befolkningen ska ha blivit smittade till första maj, fredag. Hittills har 1 319 bekräftats döda i länet.

– Även om smittspridningen upphör helt idag så kommer vi få ungefär det dubbla antalet döda, säger Tom Britton som har räknat på dödsfallen i Stockholms län. Publicerad 29 april 2020

SVT, Professorerna: ”10 000 – 20 000 avlidna”, https://www.svt.se/nyheter/professorerna-minst-10-000-lar-do 29 april 2020

Covid-19 dödar fler personer än sässongsinfluensan i sverige. Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige sässongen 2017/2018. Några hundra till några tusen personer dör ett vanligt år av influensa i sverige. 2653 dog av covid-19 till idag enligt worldometer. Till den siffran tillkommer eftersläpning av inrapporterade döda. Några personer dör av covid-19 som inte testats för covid-19. Fler än 300 ytterligare döda av smittade är statistiskt säkerställda enligt Tom Britton, professor i matematik.

källa:

worldometer, https://www.worldometers.info/coronavirus/ 2 maj 2020
Citera
2020-05-02, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tänk om kineserna hade vaccinet från början med anledning av att de utvecklade COVID-19??
Hade de haft det så hade de ju givetvis börjat sälja det redan för några månader sedan!
Citera
2020-05-02, 02:24
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ser ut att stämma rätt väl.,även om man har lyckats "flattening the curve" mer än vi trott. Men beräkningarna över döda kvarstår.

Så du kvarstår vid att 6400 stockholmare redan har dött av COVID19?, vad baserar du detta på?
Citera
2020-05-02, 02:25
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad har alla andra fått då som inte jag har fått? Jag vet bara att jag är jäkligt orolig för vad som verkar komma.

Krigsplaceringsbeslut är bara att du på sätt och vis är tingad till en viss arbetsplats/arbetsuppgift. En slags förberedelse inför skarpt läge.

Om/när regeringen beslutar om höjd beredskap, som är nästa steg, så är du pliktad att utföra vissa arbetsuppgifter, kan inte säga upp dig etc. Om du inte är krigsplacerad så är du dock bunden av totalförsvarsplikten upp till 70 års ålder och kan inte (legalt) neka att utföra uppgifter som du är åsagd att göra.

Mer info på MSB:s hemsida.

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/krigsorganisation-och-krigsplacering/fragor-och-svar-om-krigsorganisation-och-krigsplacering/

Jag själv fick mitt krigsplaceringbeslut av min arbetsgivare i veckan så något är i görningen...
Inget som "förnekarna" på flashback kan tramsa bort. Blir inga öl på uteserveringar på ett tag om du försöker neka till totalförsvarsplikten... Blir raka vägen till arresten, sedan kan du skrika freeeeeedom hur mycket du vill.
Senast redigerad av Testonio 2020-05-02 kl. 02:45.
Citera
2020-05-02, 02:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Ursäkta men jag bestämmer inte över viruset. Viruset sprider sig i samhället vare sig jag vill det eller inte. Det sprider sig oavsett vad vi gör. Tar lite längre tid om man kör lockdown men tids nog så drabbas de länderna också. Önskar att jag hade haft nån slags magisk förmåga som kan skydda de äldre som jag älskar, men jag har tyvärr inte det.

Det jag gör är att skydda de jag bryr mig om även om de ibland är tröga, men jag ger inte upp de ska INTE få Covid-19, aldrig.
Citera
2020-05-02, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Covid-19 dödar fler personer än sässongsinfluensan i sverige. Nära 3.000 dog i säsongsinfluensan i Sverige sässongen 2017/2018. Några hundra till några tusen personer dör ett vanligt år av influensa i sverige. 2653 dog av covid-19 till idag
Ännu en som inte insett att influensa-dödsfall ofta underrapporteras medan Covid19 dödsfall överskatttas.
Citera
2020-05-02, 02:33
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Tack, den länken var intressant att läsa.

Begränsad immunitet kan jag absolut tänka mig att det existerar. Det är just tanken på att någon betydande andel skulle vara i princip helt immun som jag har svårt att köpa.

Jag kan även tänka mig att det krävs olika mängd virus för att lyckas infektera olika värdar, helt oberoende av tidigare liknande infektioner. T ex en väldigt svag 95-åring i förhållande till en fullt frisk 25-åring.
Ja, ja har hört flera gånger (från media) att folk som vistas bland mycket smitta kan bli extra sjuka eftersom de får i sig så mycket virus på engång.

"på att någon betydande andel skulle vara i princip helt immun"
Ja det verkar vara flytande, lite olika från fall till fall.
Men jag tror inte det är någon nackdel att ha haft en lättare covid-19

Verkar gå som det ska:
"527 medarbetare på Danderyds sjukhus testades varav 20% hade antikroppar mot Covid-19
En fjärdedel av invånarna i Stockholm beräknas ha eller ha haft smittan i början av maj, enligt Folkhälsomyndigheten. Resultatet på Danderyd speglar de siffrorna, enligt professor Sophia Hober som ingår i forskargruppen från KTH"

https://www.nyteknik.se/samhalle/nya-tester-visar-femtedel-av-sjukhuspersonal-har-haft-covid-19-6994355
Senast redigerad av morozz 2020-05-02 kl. 02:36.
Citera
2020-05-02, 02:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Vad är detta för vänstertrams? Penetrationen i Stockholm är 7%, i landet totalt högst 3%. Motsvarande siffror gäller för USA och de flesta andra länder. Det finns ingen betydande penetration, och viruset har fortfarande fördel.

Jag tror att du, möjligen, blandat ihop de som ligger sjuka i Covid-19, dvs de som testats positivt med att just då ha covid-19, med det ackumulerade antal som redan haft sjukdomen. Dvs med de som skulle ha kunnat testas positivt med en immunitetstest. Jag är inte så säker på att du förstått skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in