2020-04-29, 12:31
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
På tal om nattmössan.

Den "sossevänliga" Anders Tegnell tillsattes 2013 av.. Just det. Regeringen Reinfeldt......
Har Tegnell haft ett riktigt jobb eller har han bara skyfflat papoer åt WHO, socialstyrelsen, smittskyddsinstitutet, FHM osv? Han verkar väldigt grön och oerfaren när det verkligen gäller.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Han pratar om SARS och MERS och han jämförde covid19 med denna information han hade från dessa virus. Han tänkte inte på att covid19 var mer smittsamt än ovanstående.

När man såg att så många insjuknade skulle tom jag som jobbar på kontor, fattar att spridningen på covid19 var annorlunda än SARS och MERS som smittar först när du bli väldigt väldigt sjuk. Där är det även lägre dödlighet än vad som fanns rapporterat från Wuhan, där massor av människor insjuknade och blev allvarligt sjuka.

Vad mer behöver man för att slå i alarmklockan?!

https://www.svtplay.se/video/24741078/aktuellt/aktuellt-28-apr-21-00-3?start=auto

Enligt Tegnell i Aktuellt hade man ingen kristallkula och kunde gissa sig till något, det ville man inte göra. Trots det sa han på många presskonferenser att alla bara gissar, Norge gör det även vi. .
Det är ofta så att så kallat "vanligt folk" har mer vett än experter som snöat in i sina teoretiska modeller.
Citera
Medlem
STABILO99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
22-åring från södra Stockholm utan kända riskfaktorer har avlidit efter tre veckors intensivvård:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLa1PE/amin-22-dod-efter-att-ha-smittats-med-corona

meen det är väl bara 80+ med redan tusen olika diagnoser som dör? Detta har jag hört från Tegnell.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej ingen kommer att få ta ansvar för detta. Annars hade aldrig FHM vågat att hålla på som de gör. Möjligen kan de få sparken, men ingen kommer att ställas inför rätta.
Det är ett av väldigt många problem med Sverige. Otydlig ansvarsfördelning och ingen vill ta ansvar. Ta bara Johan Giesecke som är någon sorts expertkonsult. Han har noll ansvar.
Han sa till och med i någon intervju att han nu äntligen kan säga precis vad han vill.

Problemet med Giesecke är kanske inte Giesecke utan de som ger honom massa utrymme i det offentliga.

Förhoppningsvis kan vi lära oss något av denna kris och förhoppningsvis kommer de som begått medvetna fel straffas.
Citera
2020-04-29, 12:33
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ah bra där, du kom på ytterligare ett brott som våra styrande nog kan ha gjort sig skyldiga till. Falsk marknadsföring! De pumpade budskapet i valfläsket att de skulle värna de äldre. Det kanske kan ses som falsk marknadsföring, i ljuset av de 2355 döda, varav en majoritet äldre. Tack, skriver upp det också på listan.
Nja, det här viruset uppdagades ju mitt i en mandatperiod och det är inte fråga om någon valrörelse vare sig detta eller föregående år. Däremot definierade ju socialdemokratin "köttberget" som ett kostnadsproblem redan under Göran Persson. Det har förstås inte hindrat någon pensionär från att rösta på dem.

När jag hör folk beklaga sig över att svenska pensionärer triageras, ofta för att bereda plats till vårdbehövande nysvenskar, så påminns jag om detta.

Citat:
Pensionärerna rasar mot Sverigedemokraternas reklamfilm.
De vill inte användas som slagträ i partiets valpropaganda - där pensionärer ställs mot invandrare.
- Vi köper inte det budskapet. Hur dumma tror de att pensionärer är? säger Karin Karlsson, 69.
https://www.expressen.se/nyheter/de-rasar-mot-sds-valfilm/
Citera
2020-04-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack jag ska göra det.
Jag har redan tipsat lokala medier om att personal med virus i kroppen tillåts arbeta på sjukhus.
Vi vet ju inte om viruset sprids utan symptom.

Skicka gärna Nordins mailadress i ett PM.

Jo det vet vi. Det gör det ofta, beroende på virusnivåer i kroppen.

Det har varit känt och dokumenterat sedan i januari att symptomfria personer kan sprida smitta och sedan dess har många rapporter från olika länder bekräftat detta. Alla internationella experter, WHO, CDC m.fl. hävdar att asymptomatisk smittspridning förekommer. Det är dessutom förmodligen den vanligaste smittspridningen i samhället. Det är i stort sett bara Anders och FHM som avfärdar eller förminskar detta fenomen.
Citera
2020-04-29, 12:35
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ofta så att så kallat "vanligt folk" har mer vett än experter som snöat in i sina teoretiska modeller.
Javisst, det är som osänkbara Titanic. Beräkningarna säger en sak, verkligheten en annan. Många vetenskapsmän tror mer på sina modeller än på sunda förnuftet. Det är som en religion, finns sekter som tror att dom inte kan bli bitna av ormar för de tror på gud och bevisar detta genom att hantera ormar vårdslöst. Med dödsfall som följd. Samma märkliga tankesätt.
Citera
2020-04-29, 12:35
Moderator
-Info-s avatar
En 22-årig man i Stockholm dödad av coronaviruset:

Citat:
22-åriga Amin trodde att han fått en vanlig förkylning, men det visade sig vara corona. Han dog efter att ha vårdats på sjukhus i tre veckor.

22-åriga Amin Salayev från södra Stockholm dog i förrgår efter att ha vårdats på intensivvårdsavdelning i tre veckor.
– Han ville först inte till sjukhus, han trodde det var en vanlig förkylning. Efter ett tag märkte vi att något inte stämde, säger hans mamma till Aftonbladet.

Amin Salayev hade även huvudvärk, halsont och feber. När hans tillstånd blev sämre fick han svårt att prata. Familjen ringde ambulans och Amin Salayev togs in på intensivvårdsavdelning på Karolinska universitetssjukhuset i Solna.

I förrgår orkade hans kropp inte mer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/qLa1PE/amin-22-dod-efter-att-ha-smittats-med-corona

Enligt familjen så hade han inga bakomliggande sjukdomar. Inte heller tillhörde han en riskgrupp:

Citat:
– Han var absolut inte i någon riskgrupp. Vi förstår inte varför han drabbades så hårt, säger hans syster Ramina till Aftonbladet.

Enligt familjen hade Amin Salayev inte några kända bakomliggande sjukdomar. Han levde hälsosamt och tog väl hand om sin kropp.

Det är sällan så unga personer dör av coronaviruset. Undrar vad som gick snett i just hans fall?

(Nej. Jag tror inte att han hade dött "ändå" nästa månad.)
Citera
2020-04-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
22-åring från södra Stockholm utan kända riskfaktorer har avlidit efter tre veckors intensivvård:

Very sad. 74 people in their twenties have been placed in intensive care because of this virus so far in Sweden.
Citera
2020-04-29, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nej jag kan såklart inte vara säker på detta men jag hoppas att det utreds och jag hoppas att vi lär oss nånting efter denna kris.

Anders-gadden hoppar jag. Finns roligare motiv...

Ja det hoppas alla som vill ha rättvisa förstås. Å andra sidan, i dagsläget är detta ganska så irrelevant.

Det är som bottenlaget i premier league som fortsätter spela med anfallaren som inte gör mål och med tränaren som inte längre har nån auktoritet i omklädningsrummet. Och då säger klubbägaren att han ska lösa saker när säsongen är slut.

Nej då, ingen klubb skulle bete sig så. Man sparkar tränaren mitt i säsongen och man köper ny anfallare istället.
Ingen accepterar att man bara ligger och väntar. Förutom i Sverige då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja Sverige hade agerat försiktigt och ansvarsfullt om de haft sin strategi och masstesta folk. Då hade inte befolkningen behövt skriva in och spamma alla sidor som finns i media om frågor om de kan åka till mormor nästa vecka, jag är inte sjuk själv bara snuvig, kan jag träffa mitt barnbarn snart?. Denna osäkerhet, gjorde att flertalet som kände sig friska (som inte var sjuka) gick ut och smittade befolkningen samtidigt som dem som jobbade i äldrevården fick föra smittan hursomhelst in till de äldre som blev sjuka och dog.

Ska man anta försiktighet ska man inte släppa en smittspridningen fri, man ska testa testa testa, isolera och sen karantän. De som hade isåfall testats positivt hade kunnat göra åtgärder för att inte smitta andra så inte sjukvården måste gå på rött i flera flera veckor och det ser inte ut att ljusna än på länge fastän FoHM säger så (några veckor Aktuellt igår).

Det som Sverige gjort är däremot att förvirra sin befolkning, inga barn vet hur långt en hostning når (som de ska undvika), de flesta 70 åringar vill gå ut. Och barer och restauranger håller öppet och försöker att överleva.

Hade man masstestat befolkningen skulle jag säga att FoHM antagit försiktighetsprincipen. Som det är nu så antog man att viruset var en influensa och hade länge samma åtgärdsprogram för covid19 som en vanlig influensa. Man har agerat hänsynslöst och inte ens kunnat göra sitt viktigaste uppdrag skydda de äldre och äldre äldre. Tom när Italienresenärerna kom tillbaka, så stod chefen för äldreboenden och sa att dem hade inga åtgärder för personal som kommit tillbaka från Italien, eller besökare. Det var bara att komma om man inte hade symptom. . Där var anledningen varför det kom in till våra äldre äldre.

Nu går sjukvården på rött och frågan är hur länge den kan göra det? Samtidigt kommer fler dö, av de som inte söker vård för blodproppar, hjärtinfarkter för att de är rädda att smittas av corona.

Är det försiktighet tycker du att ställa sjukvården emot väggen och vänta på att den inte ska orka? Flertalet som jobbar inom sjukvården ställs nu inför svåra etiska dilemman då de måste triangera, och kommer få oerhört svårt framöver med den etiska stress de utsatts för.

Och sen skylla på andra åtgärder, det är massa olika instanser som gjort att smittan kom in på äldreboende, vi lär oss varje dag, ÖGONBLICKSBILDER, dag för dag etc etc.
Jag förstår inte vad det är folk inte förstår.

70-åringar ska i störta möjliga utsträckningen inte träffa någon alls. Det har varit FHM:s solklara budskap från dag 1, och det finns inget utrymme för misstolkningar i det budskapet.

Att säga "jag är inte sjuk, jag är bara snuvig" är ungefär som att säga "jag är inte sjuk, jag har bara kräkts lite". Är du lite torr i halsen, eller minsta snuvig, så ska du inte gå till jobbet på äldreboendet. Punkt.

Äldrevården har inte fått in smittan från besökare, den har kommit in med personalen, som utgör 99% av in-/utflöde av personer på ett äldreboende. Det är svårt att göra något åt det, annat än försöka förbättra hygienrutiner, och verkligen förmå personalen att stanna hemma om man känner sig bara aningen torr i halsen eller snuvig. De som bor på äldreboende har ett mycket stort behov av personlig vård, och vi sitter fast i ett arbetssätt och en modell som går tillbaka många decennier, som inte är speciellt bra lämpat för att stå emot en pandemi.

Det finns inga tester som uppfyller den funktion du efterfrågar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Exakt så. Det blåser så j-a kallt nu. Och svensken är en idiot.
När Tegnell säger att man "misslyckats" med att skydda äldre och andra riskgruppet, menar han att regeringen skitit i det.
Medelsvensson saknar helt förmåga att se igenom politiskt kodspråk.
Planen har bara varit att marinera Sverige i virus och kolla vad som händer.
Medan Tegnell ser oss som labbråttor, blir hans nylle en tatuering.
Detta är bland det sjukaste jag varit med om i detta land.

Sverige är ett riktigt sjukt land och nu är det bokstavligen sant. Jag har tyckt länge att vi har fört en helt verklighetsfrämmande politik med denna fixering vid feminism, mångkultur och globalism.
Bara det att man har utnämnt Sverige till en humanitär stormakt visar att något är allvarligt fel.
Jag har skrivit det många gånger att Sverige är på väg mot ett kollektivt självmord, men aldrig har det varit tydligare än nu och jag ser ingen ände på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in