2020-05-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det tror du inte alltså?
Men om inga pengar finns då?
Om den verkligt styrande eliten vågar släppa ut ett virus som dödar en stor del av befolkningen i världen utan samvete så tror jag inte dom oroar sig så mycket över konflikterna som resulteras av strypa bidrag och sjukpenningar i Sverige.
Det kanske rent av är vad dom vill?

Viruset uppstod förmodligen av ett misstag, du kanske skojar med mig. Jag antar att dom som behöver försörjningsstöd blir fler, det kommer inte att finnas jobb till alla och en del vill inte jobba, framtiden ser mörk ut och det är väl inte omöjligt med att man fastställer ett existensminimum på annan beräkning än idag, men bostäderna blir fria, går på det allmänna.
Det kommer att finnas pengar trots allt.
Citera
2020-05-01, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut. Vi har klarat av detta galant med tanke på förutsättningarna. vi har gott om IVA platser kvar.

Vi har 1100 IVA platser nu och ca 520 ligger inne med Covid-19 och ett par hundra med annat. 30% lediga platser.

Vi flyttar patienter för att få en mer jämn fördelning där de har det som jobbigast.

Vi har hela tiden legat ett steg före så visst har vi klarat detta galant inom sjukvården. Inget snack om den saken.

Jämför dessutom med länder som Spanien, Italien, Frankrike, England och delar av USA dör sjukvården kollapsat fullständigt. Både bland patienter och personalen. Då har jag inte nämnt 90% av övriga världen med sämre sjukvård än oss.

Så visst har vi klarat detta väldigt bra så långt och detta utan att behöva ha Lockdown eller annat trams som ändå inte ger nånting mer än just för stunden. Löser ingenting på det stora hela.

Jösses altså. Jag är inte här för att skapa någon slags fight med någon.
Jag behövde bara kolla om du var på riktigt. Jag fick mitt svar.

Kommer ihåg då jag jag var lika känslokall som dej. Ingen tid jag vill tillbaks till.
Senast redigerad av Im1taTion 2020-05-01 kl. 23:46.
Citera
2020-05-01, 23:44
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Nej kommer inte att hända. De kommer som sagt att öppna och se utvecklingen, går det år pipan så stänger dom ner igen. Människoliv klassas högre där oavsett om man är 10år eller 100 år. Och folket är vana nu efter lockdown som pågått. Men det ska bli kul att följa pga samma invånare har följt Sverige vs Grekland sen början.

Det går tyvärr inte att stänga ner i all evighet. Och det är det som är problemet.
Citera
2020-05-01, 23:45
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ingen fara. Jag hör själv till kategorin du kallar för alarmister eftersom jag tror att 2,5% smittade i Stockholm betyder 60.000 istället för 150.000. Stockholm ligger på 5-10% smittade, enligt Folkhälsomyndighetens matematiska modell, med dom påhittade 90.000 borträknade.

Rent tekniskt borde det göra dig och Folkhälsomyndigheten till alarmister eftersom det är ni som gormar om att det är många fler som är smittade än det finns skäl att tro.
Jag har ingen aning om hur många som är smittade. FHM tror dock på 26% idag. Det enda jag tror är att vi nått toppen av smittade. Jag tror det behövs ganska låg grad av smittade för att stoppa smittan då vi umgås i mycket mindre grupper numera.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Im1taTion
Jösses altså. Jag är inte här för att skapa någon slags fight med någon.
Jag behövde bara kolla om du var på riktigt. Jag fick mitt svar.

Kommer ihåg då jag jag var lika känslokall och hjärn stel som dej. Ingen tid jag vill tillbaks till.

Är det känslokallt att påpeka att man har ledig kapacitet i vården?
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Detsamma tycker jag. Vi låter ungdomarna har lite skoj med tanke på att resande under sommaren blir väldigt begränsat under sommaren 2020.

Absolut, sedan vilket pris ska man betala men jag anser att de ska få fira i små grupper, de är de värda.
Citera
2020-05-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Ypperligt tillfälle för fattighjonen att ta cykeln ja. Dessutom vad MP har sagt hela tiden.

Dom bättre bemedlade kan ta bilen som vanligt.

Låter ingen vidare att säga till sjukvårdspersonalen att de får faktiskt cykla eller gå till jobbet för att kunna ta hand om dessa Corona-patienter..
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag tror du överskattar storleken på Sveriges befolkning. 10.230.000 / 300 = 34.100. Men du kanske utgår från dom där uträkningarna där 6 miljoner Stockholmare redan blivit smittade?

Orkar inte ens svara
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nedsläckningen i Italien, Spanien, England och New York har varit rena panikåtgärder. Du får det att låta som valda kondolerade strategier. Det är intellektuellt ohederligt, förutsatt att du har koll på vad som lämnar tangentbordet.

Självklart skedde besluten i all hast men i min mening hade Spanien, Italien et al. mer strategibaserade beslut än vad Sverige har haft.

Hoppas inte även denna åsikt är "intellektuellt ohederlig" enligt dig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis. Så är det.

Denna veckan ser dödsfallen ut att ha minskat en del också. Vi hade bara två rapporterade fall förra Söndagen tror jag det var. Då förväntade man sig en STOR eftersläpning under veckan som gick. Men den kom aldrig riktigt utan det var lägre antal ändå än vad det brukar.

Antal inlagda på sjukhus har också minskat denna veckan och bör ses på IVA inom en snar framtid.

Vi kan mycket väl vara på väg ur platån nu och på väg nedåt.

Det kan föreligga en eftersläpning även på rapporterna om inlagda och smittade. Men det ser ut att minska i Stockholm i vart fall. Men tendensen är inte så positiv överallt. Tisdag nästa vecka tror jag att man dundrar på med rapporterna. Måndag tveksamt. Det verkar inte som man inte prioroterar att rapportera in, men OK det är bara min magkänsla.
Citera
2020-05-01, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Om du är i riskgrupp så låter det lite riskabelt dels med resa men också att träffa barnet, där mamman är sjuk. Kanske vänta ett par veckor efter att hon är frisk iaf... kanske att ni kan skypa så att du åtminstone ser barnet, tills dess...

Tänk också på att resor avråds just nu. Om du måste resa, res ej helst tåg utan bil, och stanna inte länge, så att du slipper söka vård i annan region (belastar den regionen). Bara mina funderingar, är ej ngn expert. Hoppas det går bra och att du kan träffa barnet snart..

Har inte åkt tåg eller buss på 10 år så blir bil nu med ja jag ska vänta ett bra tag till
Citera
2020-05-01, 23:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har ingen aning om hur många som är smittade. FHM tror dock på 26% idag. Det enda jag tror är att vi nått toppen av smittade. Jag tror det behövs ganska låg grad av smittade för att stoppa smittan då vi umgås i mycket mindre grupper numera.
Edit: I Stockholm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in