2020-05-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Nu pratar du dock äpple och päron. Hur en hund upplevs vara, så som aggressiv eller reserverad har ju ingenting med den här diskussionen att göra.

Jo. Om hunden inte haft likformigt positivt tryggt bemötande av alla människor hade den kommunicerat mer likt hur den gör med hundar, dvs mer fall till fall.
Citera
2020-05-01, 20:29
Medlem
Citat:
. Men djur har ju extremt många fler sinnen än bara syn.

Egalt. Den vet fortfarande inte vad arter är och vilken den själv tillhör.
Citera
2020-05-01, 20:33
Medlem
Citat:
Per Jensen har en etologipodd som är ganska intressant, samt har en hel del föreläsningar om kring just skillnaden på hundar och vargar.

Det går inte att dra några definitiva slutsatser när den ena växer upp i vildmarken. Det påverkar såväl selektering som utvecklat beteende. enda vettiga studier är de som görs på vargar som nappas och domesticeras, och dessa är väldigt snarlika hundar i beteende. De föds blinda och döva och är mer självständiga men i övrigt väldigt lika hundar.
Citera
2020-05-01, 20:38
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jo. Om hunden inte haft likformigt positivt tryggt bemötande av alla människor hade den kommunicerat mer likt hur den gör med hundar, dvs mer fall till fall.

Citat:
Egalt. Den vet fortfarande inte vad arter är och vilken den själv tillhör.

Citat:
Det går inte att dra några definitiva slutsatser när den ena växer upp i vildmarken. Det påverkar såväl selektering som utvecklat beteende. enda vettiga studier är de som görs på vargar som nappas och domesticeras, och dessa är väldigt snarlika hundar i beteende. De föds blinda och döva och är mer självständiga men i övrigt väldigt lika hundar.

Vargar som nappas kommer definitivt inte få snarlika beteenden som hundar. Det var detta man trodde när man nappade vargarna på kolmården, och man såg ju hur bra det gick.

Men för all del, du får hemskt gärna länka mig de studier du menar
Citera
2020-05-01, 20:46
Medlem
Citat:
Vargar som nappas kommer definitivt inte få snarlika beteenden som hundar. Det var detta man trodde när man nappade vargarna på kolmården, och man såg ju hur bra det gick.

Det har ingenting med vargar att göra. En hundflock hade kunnat göra exakt samma sak, vilket är varför Kolmårdens rutiner var ren idioti. Hundar såväl som vargar triggar varandra i flock och är mycket farligare i grupp än en och en.
Citera
2020-05-01, 20:52
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Det har ingenting med vargar att göra. En hundflock hade kunnat göra exakt samma sak, vilket är varför Kolmårdens rutiner var ren idioti. Hundar såväl som vargar triggar varandra i flock och är mycket farligare i grupp än en och en.

Ok, som sagt.. Jag tror du får läsa på lite om etologi kring hundar kontra vargar innan vi fortsätter den här diskussionen.
Citera
2020-05-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ok, som sagt.. Jag tror du får läsa på lite om etologi kring hundar kontra vargar innan vi fortsätter den här diskussionen.

Och du får läsa på fall där hundar dödar människor, inklusive ägaren, om du tror att det är unikt för vargar. Majoriteten i denna värld är inkompetenta och vet inte vad de sysslar med, och det gäller även djurskötare. En minoritet är verkligt kunniga i sitt område. Du verkar inte tillhöra undantagen.
Citera
2020-05-01, 21:11
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Och du får läsa på fall där hundar dödar människor, inklusive ägaren, om du tror att det är unikt för vargar. Majoriteten i denna värld är inkompetenta och vet inte vad de sysslar med, och det gäller även djurskötare. En minoritet är verkligt kunniga i sitt område. Du verkar inte tillhöra undantagen.

Jag har aldrig skrivit att en människa inte kan bli dödad av hundar. Jag säger att vargar och hundar kommunicerar på två helt olika sätt, helt oberoende av typ av miljö och uppfostring.

Jag väntar ideligen på dessa vettiga studier du hänvisade till tidigare.
Citera
2020-05-01, 21:21
Medlem
Citat:
Du vet inte vad du pratar om. De finns flera studier i skillnad mellan varg och hundbeteende. Googla och du kan finna...
Citera
2020-05-01, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Georg41
Du vet inte vad du pratar om. De finns flera studier i skillnad mellan varg och hundbeteende. Googla och du kan finna...

Ja och de bekräftar det jag skriver.

Wolves lead and dogs follow - but both are equally capable of working with humans, according to research that adds a new twist in the tale of how one was domesticated from the other.

Grey wolves, at the Wolf Science Center in Vienna, were just as good as dogs at working with their trainers to drag a tray of food towards them by each taking one end of a rope

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/science-environment-47568893
Citera
2020-05-01, 21:24
Medlem
Citat:
Jag har aldrig skrivit att en människa inte kan bli dödad av hundar. Jag säger att vargar och hundar kommunicerar på två helt olika sätt, helt oberoende av typ av miljö och uppfostring.

Jag väntar ideligen på dessa vettiga studier du hänvisade till tidigare.

Senil? Det var du som drog upp Kolmårdenfallet som motargument.
Citera
2020-05-01, 21:27
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Senil? Det var du som drog upp Kolmårdenfallet som motargument.

Ja, därför att man ansåg att vargar i princip skulle bete sig som hundar för att man nappade dom. Vilket det visade sig att dom inte gjorde, utan dom betedde sig som vilken vild varg som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in