2020-05-01, 20:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Har jag inte tänkt på men det kan ju vara så.
Jo, det stämmer:

Lidl Stiftung & Co. KG is a German global discount supermarket chain, based in Neckarsulm, Germany, that operates over 10,000 stores across Europe and the United States.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lidl
Citera
2020-05-01, 20:19
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Verkar som du har haft många fel i detta avseende. Jag sade att det blir garanterat stängningar, du att det inte kommer hända. Nu hade jag rätt. Igen.

https://www.aftonbladet.se

Stänger ner på Måndagskvällen, tar bort lite bord och myndigheterna kommer och kollar dagen efter och dom kan öppna samma kväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan svara då jag har en del inblick i detta sedan förr.

De som arbetar med utsatta kvinnor t.ex. har ett väl upparbetat sätt att hålla kontakt med kvinnor utan att dra misstänksamhet till det hela, ifall t.ex. en våldsam man skulle undra vad som pågår. Jag känner mig rätt säker på.att de kan arbeta vidare med problemet i alla fall. Men ja helt klart är det en ytterligare utmaning i detta läge.

Men det är det även i vanliga fall, då en misshandlande man kan hålla noga kontroll över en kvinna t.ex. Ofta är det dock inte möjligt att hålla kontroll över en person 24 h om dygnet (i de flesta fall), så det är fortfarande möjligt att hålla kontakt med de här utsatta personerna och göra riskbedömningar. Även om vi hade s.k. lockdown skulle det vara möjligt. En utmaning men ej omöjligt, och arbetet stannar ej av pga pandemin.

Gött att läsa. De gör ett fantastiskt jobb. 👍
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
För att detta virus har vi inget motstånd mot.
Fel! För uppenbarligen så har många det = ett fungerande immunförsvar
Citat:
För Det är nytt.
Inte så värst Det är en variation på tidigare corona virus
Citat:
För Influensorna har vi både antikroppar mot och vaccin.
Ändå blir en del svårt sjuka även av dom
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Norska ambassaden kanske, men jag vet inte. Jag kollade med tyska ambassaden om man kunde få något intyg i förväg om att man har ett "laga skäl" att komma in i landet - men dom utfärdar inga sådana intyg. Utan man får åka med färjan (genom Danmark går ju inte, för de stoppar också svenskar) till Rostock (den till Sassnitz går inte längre), och vid framkomsten får man ta det med gränspolisen där. Säger de nej, så är det bara att åka hem med vändande färja...

Men tyskar får väl fortfarande åka till Sverige? Väntar på besök av anhörig till midsommar.
Citera
2020-05-01, 20:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Men tyskar får väl fortfarande åka till Sverige? Väntar på besök av anhörig till midsommar.

Jadå, vi har öppna gränser mot resten av Europa. Men sedan får de tvångskarantän när de kommer hem igen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Stänger ner på Måndagskvällen, tar bort lite bord och myndigheterna kommer och kollar dagen efter och dom kan öppna samma kväll.

Nu har det skett och då är utsagan "kommer aldrig att ske" inte sann. Om krogarna tar bort hälften av borden och minskar antalet gäster är det åtgärdat, en positiv sak.
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt, det börjar fallera nu lite här o där. Särskilt mindre Ica eller liknande har jag trängts nu.

Märker också en viss skillnad. En del affärer har personal som går runt och påminner folk att hålla avstånd, men jag har varit på mataffärer där det är rena folkfesten.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nja, långt fler är mycket mer troligt.

Men vi kunde ju haft färre döda och smittade om vi hade velat.
Förmodligen men till en mycket hög kostnad och i slutänden skulle våg 2 slå mot oss ännu hårdare. Alla som säger att liv är viktigare än ekonomi förstår inte riktigt att liv förutsätter ekonomi. Du får ingen mat,sjukvård eller flashback utan ekonomi. Några skulle säkert överleva utan ekonomi genom att samla och jaga men det skulle vara nån promille av mänskligheten.
Citera
2020-05-01, 20:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Fel! För uppenbarligen så har många det = ett fungerande immunförsvar
Inte så värst Det är en variation på tidigare corona virus
Ändå blir en del svårt sjuka även av dom
Ja? Din poäng?
Citera
Medlem
Har ni sett detta?

"Coronavirus: Black African deaths three times higher than white Britons - study"

https://www.bbc.com/news/uk-52492662
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jadå, vi har öppna gränser mot resten av Europa. Men sedan får de tvångskarantän när de kommer hem igen...

Ah som i Norge då. Men tvångskarantän gör nog inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in