Citat:
Ursprungligen postat av
nbsp
Vad gör de då för att styra smittspridningen? Lite allmänna råd och uppmaningar om att +70 ska vara extra restriktiva med sociala kontakter, har du förkylningssymptom stanna hemma, först inte mer än 500 i grupp, sen 50, typ en fullsatt buss. Tio över tolv kom de med besöksförbud på äldreboende, men fortfarande inget skarpt vad gäller personalen och hur de ska skyddas och förhindra smittspridningen i äldrevård och hemtjänst.
Mager testning och smittspårning.
Allt som skulle "kosta" väljs bort.
Att detta skull kunna precisionsstyra smittspridningen i Sverige är befängt och saknar verklighetsförankring. Det har blivit som det blivit och att det inte är mer än det är inte FHM förtjänst.
Jag gör samma analys. I praktiken undrar jag hur det hade sett ut om man inte gjort någonting. Jag tror inte skillnaden hade varit jättestor. Det är ju fullt med folk i kollektivtrafiken och skolorna håller öppet som vanligt. Grupper om 50 är ju ändå så pass stort att en smittad i en 50-grupp eller 500 grupp inte spelar särskilt stor roll. Då hade man lika gärna kunnat hålla Friends Arena öppen likaså. Så länge vårdpersonal fritt kan lulla omkring och besöka sjuka och icke sjuka utan skyddskläder och masker, spelar nog inte besöksförbudet särskilt stor roll. Rådet från FHM är att att om man är symtomfri så smittar man inte, trots att vi vet att så många som 80% av de smittade inte uppvisar symtom, samtidigt som de bär på smittan. Klart som fan att det satt sig på boenden. Det behöver man inte vara någon Einstien för att räkna ut. Det enda skarpa rådet som jag tror gett viss effekt är att 70+:are ska undvika sociala kontakter och inte ge sig ut bland folk för att handla m.m. Det rådet kostar å andra sidan inte så mycket att ge. Att skydda riskgrupper som arbetar verkar det däremot gå trögare med. Kostar pengar. Det är också ett genomgående tema. Alla åtgärder som ger skydd mot smitta, men som kostar pengar är trögt. Allt från skyddsmasker, förkläden, ansiktsvisir, till ersättningar för att stanna hemma. Givetvis därför man stängde ned gymnasieskolor, men inte förskolor och grundskolor, eftersom man inte vill att föräldrar ska stanna hemma och inte arbeta. Gymnasieungdomar klarar sig själva. Alla åtgärder som kostar vill man helst inte genomföra. Follow the money finns ett gammal uttryck som lyder. Det stämmer oftast.