2020-05-01, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte vem som "gett sken" av något i tråden. Tidningen MT försöker alltid vara så negativa som möjligt, men deras artikel innehåller fakta som visar att nedstängingen (som ingen har sagt skulle vara total) fungerar hyfsat:

Det är ingen som sagt att tunnelbanan skulle vara stängd. Att 84% av passagerarna är borta innebär såklart drastiskt minskad hastighet på smittspridningen.

Sedan hittar de såklart någon "political scientist" som ljuger ohämmat:

"The government continues to make one big mistake: publicly underestimating the critical nature of the situation and staying silent about the most pressing problems"

Vilka problem är de "tysta" om och vad är det du menar att "Putin undviker"? Här har du en massa nyhetssändningar i stats-TV. Berätta för mig i vilken av dem de är "tyst om problemen" och i vilken av dem vi inte får se Putin prata om problemen.

https://www.youtube.com/channel/UCKonxxVHzDl55V7a9n_Nlgg/videos

Ifall Putin hade kört med presidentstyre och inte gett guvernörerna något ansvar, hade du gett honom beröm för det då?

Du ska ha en stor eloge för ditt engagemang för Ryssland. Men att ständigt referera till rysk statstelevision och sen välja ut det som passar från andra medier visar inte på någon större drivkraft till objektivet. Jag tror inte heller att allt går åt helvete i Ryssland men att det skulle vara något mönsterland i virusbekämpning? Nej. Nämn något jämförbart land som har haft så många dödsfall inom sjukvården?

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/04/30/europe/russia-coronavirus-hospitals-lockdown-anger-intl/index.html
Citera
2020-05-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Som jag sagt tidigare. Vården låter folk halvdö hemma innan de tas in. Därav höga dödstalen. Ännu ett exempel på det.

Bild på Robin.

https://www.blt.se/nyheter/kristianstad-27-arige-robin-dog-i-corona/

Citat:
– De som bagatelliserar coronan vet inte vad de slåss emot, konstaterar mamma Corrina.

Exakt!
Citera
2020-05-01, 18:27
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ja men nu har vi haft våra skolor öppna, vilket inneburit att skolbarnen och småbarnsföräldrarna haft smittan och blivit immuna. Samtidigt har de inte träffat mormor och mormorsmor. Så när nästa omgång kommer som drabbar de yngre så är alla immuna och det går nästan obemärkt förbi.
Varför skulle man inte bli immun?

Visa vetenskapliga belägg på immuniteten. Om den existerar, så hur länge?
Citera
2020-05-01, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Som jag sagt tidigare. Vården låter folk halvdö hemma innan de tas in. Därav höga dödstalen. Ännu ett exempel på det.

Bild på Robin.

https://www.blt.se/nyheter/kristianstad-27-arige-robin-dog-i-corona/

Mycket tragiskt, inga KÄNDA bakomliggande sjukdomar. Det kommer att finns några undantag i befolkningen, som har en "oturlig" genuppsättning och metabolismen, medicinvetenskapen kommer säkert att hitta riskfaktorer framöver, men nu är kunskapen inte där.

Men "de höga dödstalen" beror inte på de få undantag i befolkningen under 60-70, de utgör mycket stora undantag från de grundregler för riskgrupper man känner till idag, som väl är.....
Citera
2020-05-01, 18:28
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit

Eller muntorrhet?

Haha, som rättstavningen på plattan kan ställa till. Löfvén såg verkligen tärd och ledsen ut så det hade passat bra med lite munterhetsmedicin 😂
Citera
2020-05-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men alltså är du helt jävla dum i huvudet?
Killen påstod att siffrorna har gått ner?

Vad i helvete babblar du om.

Kom 26% häromdagen??? hahahahahjotojtojtojott

30% är inte flockimmunitet hahahahhahhh

Okey, du är uppenbarligen inte tvåsiffrigt gammal. En jävla barnrumpa som inte vet vad du pratar om.

Japp, beräkningarna om 26% smittade i Sthlm kom häromdagen. Som har haft covid-19.

Vad du yrar om vad gäller nån jävla röd dag eller vad du nu snackar om är ju bara nonsens... Är du inte läskunnig?

Redan vid 30% kommer du såklart börja ha en effekt på en smitta genom flockimmunitet där den långsamt får svårare att hitta en värd. Det säger sig själv. För att sedan nånstans efter 50% få riktigt effekt och dö ut. Men redan vid 30% finns såklart en effekt. Det är ju ingen på/av knapp om du trodde det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har slutat att följa rapporteringen av döda eftersom det släpar så mycket. Kollar ist endast överdödligheten hos SCB.

Du glömde länken, har du den , tack ! Inte bara scb.se och sedan måste leta bland all statistik som scb gör.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det verkar vara du som är dum i huvudet.

26% har väl inget med röd dag att göra?? Vad yrar du om??

Dessa beräkningar kom häromdagen efter diverse modeller. Och stämmer också ganska väl med de tester man tagit i Stockholm.

Redan vid ca 30% blir det såklart en effekt av flockimmunitet. Det är ju ingen gräns som säger av/på här utan den är ju flytande.

Du har uppenbarligen ingen koll på nånting. Herregud.

Diverse modeller vad? Det har kommit hundratals modeller. Allt ifrån de som sagt att 1-2% är smittade till dem som Adolf Tegnell som pratade om att i maj skulle alla smittats klart i Stockholm.
Det är för fan bara skitsnack. Ingen vet nånting.
Men vill du inbilla dej gör det. Så kan du gå ut o festa, du kommer inte smittas och dö (gå..gå..gå..)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Visa vetenskapliga belägg på immuniteten. Om den existerar, så hur länge?
Jag är väl ingen forskare som kan visa vetenskapliga belägg på det. Har man varit sjuk en gång så blir man inte det igen.
Citera
2020-05-01, 18:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar vilka konstitutionella hinder en annan väg skulle möta. Det fungerar ju i nästan alla andra europeiska länder. Varför inte i Sverige?

Att vi har en underdimensionerad vård är jag däremot snabb att skriva under på. Mot bakgrund av denna ter sig ju den fria smittspridningen än mer obegriplig.
Det finns faktiskt ingen undantagstillståndslag i Sverige. Det saknas stöd i grundlagen att införa det faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det någon som förstår den långsiktiga planen med Sveriges strategi?

Officiellt ska det vara att låta befolkningen bli smittad i "lagom takt" så vården hinner med.
Problemet är ju att vården och framförallt IVA har en sådan låg kapacitet i förhållande till folkmängden att det nästan blir löjligt. Stretchade 1000 IVA-platser på 10 miljoner invånare är en fis i rymden. Vårdtid ligger väl dessutom på 3 veckor.
Enkel matematik redan nu med 100-200 personer avlidna per dygn i Sverige gör ju också gällande att av de avlidna är det nog bara en mindre andel som ens når IVA. Taket är med andra ord redan uppnått och mer därtill. Uppfattat det som att alltför få människor ens får chansen om de blir allvarligt sjuka. De blir hemförlovade med rådet att ta Alvedon.

Den fria smittspridningen i Sverige gör också att man har väldigt svårt att se något slut på det hela. Immuniteten och ännu mer den eftersträvansvärda flockimmuniteten nås vid 70% med antikroppar enligt WHO. Tveksamt om tiden varar så länge att immunitet genom nedsmittning ens är möjlig. Troligen krävs ett vaccin. Vaccin kan vi efter de mest optimistiska prognoserna ha tillgängligt i september, men kanske mer troligen runt årsskiftet.
Borde inte än mer humanistisk strategi vara det som görs i många andra länder? Lockdown i 6-8 veckor och svälta ut viruset. Därefter masstestning, smittspårning och karantän av enskilda kluster av smittade. Långsiktigt krävs massvaccinationer.

Det här som vi håller på med i Sverige känns som en fruktansvärt ojämn kamp. Hur länge orkar vården köra på det viset? Dessutom kommer det mänskliga lidandet bli enormt. Frågan är ens om ekonomin blir någon vinnare när allmänheten förlorar sin tilltro. Jag tror många blir rädda och låter bli att investera. Man köper inte nytt hus, bil, båt, husvagn eller investerar i andra kapitalvaror när framtiden ser så oviss ut. Man är kanske rädd för både jobb och hälsa. Är ingen expert, men jag tror man måste vara betydligt mer offensiv för att försöka utrota viruset och virusspridningen. På något vis märks det att man bor i mellanmjölkets land. Tror det kommer få både sociala och ekonomiska efterverkningar. Ser att många som förespråkar dagens strategi inte vill göra någon utvärdering förens efter flera år. Kanske är det bekvämast så, men visar sig dagens strategi vara fel, måste man ju våga ändra under resans gång. Tycker ändå det finns en hel del goda exempel på att det faktiskt går att bekämpa viruset och rädda ekonomi och sysselsättning.

Min personliga övertygelse är att det mesta kommer att gå åt helvete den här gången. Tyvärr...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Nä. Jag blev chockad över hans appearence. Trodde inte på att det var så allvarligt men jisses han såg mentalt döende ut. Han såg ut som ett riktigt nervvrak.
Det kostar på att vara oärlig och inte erkänna att man gjort fel, det är hanns oförmåga till analys och att ta ansvar som gjort att vi har många gånger om döda i Covid än vad våra grannländer har.
Och jag tror inte Stefan den teflonbelagda psykopattypen som gått över lik för att komma dit han är,
de fick truga och övertala honom att ta jobbet som S-ledare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in