2020-05-01, 14:48
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Jag har ingen frustration dock.
Jag bara underhåller mig själv med domedagstonerna i denna tråd och att vissa totalt bortser från skjutsen som väntar när ekonomierna startar upp fullt igen, eller nyheter som rör vaccin eller blockerare släpps i allt högre takt.
Jag sålde inte en enda aktie i Mars, och ligger fortfarande lika mycket investerad som jag gjorde innan nedgången.
Nu ligger jag +46% på en månad och ca +31% sedan den värsta nedgången i Mars.

Jag tycker synd om de som tog rådet att "rädda sig den som kan".

Då har du slaktats om du har indexfonder. Inte en chans att du ligger på plus. Avanza zero är tex upp 6% senaste månaden. Vi hade dagar i mars då föll mer än det på en eftermiddag. Du permabullade så in i helvete då tidigt i mars. Ångrar du dig inte idag?
Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-05-01 kl. 14:52.
Citera
2020-05-01, 15:09
Medlem
Citat:
Jag har ingen frustration dock.
Jag bara underhåller mig själv med domedagstonerna i denna tråd och att vissa totalt bortser från skjutsen som väntar när ekonomierna startar upp fullt igen, eller nyheter som rör vaccin eller blockerare släpps i allt högre takt.
Jag sålde inte en enda aktie i Mars, och ligger fortfarande lika mycket investerad som jag gjorde innan nedgången.
Nu ligger jag +46% på en månad och ca +31% sedan den värsta nedgången i Mars.

Jag tycker synd om de som tog rådet att "rädda sig den som kan".

Men då är du säkert investerad i relativt stora och ”trygga” bolag?
Citera
2020-05-01, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Då har du slaktats om du har indexfonder. Inte en chans att du ligger på plus. Avanza zero är tex upp 6% senaste månaden. Vi hade dagar i mars då föll mer än det på en eftermiddag. Du permabullade så in i helvete då tidigt i mars. Ångrar du dig inte idag?
javisst har Börsen gatt ned, men det e ju bara lite grann. sista manaden har väl varit en hel del upp? Fragan är varför det gar upp? Jag menar 10 Miljoner i tyskland är i korttidsarbete dvs deras köpkraft har ju försvunnit förrutom att de kann handla mat pa Lidl kanske!! Ända gar Börsen upp!!!
Citera
2020-05-01, 15:28
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
javisst har Börsen gatt ned, men det e ju bara lite grann. sista manaden har väl varit en hel del upp? Fragan är varför det gar upp? Jag menar 10 Miljoner i tyskland är i korttidsarbete dvs deras köpkraft har ju försvunnit förrutom att de kann handla mat pa Lidl kanske!! Ända gar Börsen upp!!!

Okej nu ska jag avslöja en liten hemlighet. Börsen gillar arbetslöshet. Det är samma logik som att bolag som sparkar anställda går upp. Man räknar med att arbetslösa ska få bidrag av staten och konsumera ändå. Arbetslöshet är dessutom en indikator som är fördröjd. Vill man argumentera för ett bear case ska man nog inte använda det som en indikator. Man bör istället använda råvaru och obligationsmarknaderna som båda handlas som om vi går in i en djup recession/depression. Båda dessa marknader har historiskt varit bättre på att spå framtiden än aktiemarknaden.
Citera
2020-05-01, 15:42
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Jag ligger mestadels i utvecklingsbolag som inte har några direkta inkomster, än.
Största temat i min portfölj är förnybar energi.
2 av 3 bolag har kommunicerat att de ej påverkats negativt av Covid. Seatwirl och Minesto.
Det tredje, Climeon, har meddelat att de påverkats men har trots det nu satt igång på allvar i Japan, och snart väntar elproduktion på det andra kraftverket på Island.

Utöver dessa har jag en del bioteknik, medicin, life science.

Det var jävligt brutalt att se nedgången i Mars, men jag vägrade ge efter och sälja när det såg som mörkast ut. Något jag är glad för idag.
Kan också nämna att jag ej är i behov av att sälja förrän om sisådär 30 år. Då ligger Minesto på OMX 30.
Senast redigerad av trailblaser 2020-05-01 kl. 15:49.
Citera
2020-05-01, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
"Sell in may and stay away" kan bli mer aktuellt än nånsin?
Dåliga vibbar för tillfället. När mina säkra kort dippar mer än 3% är det nåt som är galet.

Läskigt hur bra det funkar. Samma sak förra året; 2017; 2015; 2011; 2007; 2006; 2000; 1998 osv.
Citera
2020-05-01, 16:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Läskigt hur bra det funkar. Samma sak förra året; 2017; 2015; 2011; 2007; 2006; 2000; 1998 osv.
Utan att orka kolla upp, men är 7 gånger av 22 verkligen bra?
Citera
2020-05-01, 17:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Jag ligger mestadels i utvecklingsbolag som inte har några direkta inkomster, än.
Största temat i min portfölj är förnybar energi.
2 av 3 bolag har kommunicerat att de ej påverkats negativt av Covid. Seatwirl och Minesto.
Det tredje, Climeon, har meddelat att de påverkats men har trots det nu satt igång på allvar i Japan, och snart väntar elproduktion på det andra kraftverket på Island.

Utöver dessa har jag en del bioteknik, medicin, life science.

Det var jävligt brutalt att se nedgången i Mars, men jag vägrade ge efter och sälja när det såg som mörkast ut. Något jag är glad för idag.
Kan också nämna att jag ej är i behov av att sälja förrän om sisådär 30 år. Då ligger Minesto på OMX 30.

Sorry då har jag blandat ihop dig med någon annan. Om du ligger plus i småbolag borde jag låta dig förvalta min småbolagsportfölj. Nästan alla min småbolag som jag hade med mig genom kraschen ligger i rött fortfarande.
Citera
2020-05-01, 19:04
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung

1998-2020 har det alltså fungerat bra 8år, om jag tolkar dig rätt (har inte kollat några kurser) inte ens 40%, dvs sämre än chansen.

Läskigt
Citera
2020-05-01, 19:59
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Några timmar efter Glossus postar "sell in may and go away" så har Yahoo finance en artikel med samma budskap. Idag har CNN en artikel med samma namn. Vore lite underbart om Glossus startar andra vågen i nedgången.
Citera
2020-05-01, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Utan att orka kolla upp, men är 7 gånger av 22 verkligen bra?

Tog bara de mest uppenbara åren men det finns studier på det också:

https://www.youtube.com/watch?v=oj8-tB7YSHg
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/056943451405900108?journalCode=aexb
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.2469/faj.v69.n4.4
Citera
2020-05-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
1998-2020 har det alltså fungerat bra 8år, om jag tolkar dig rätt (har inte kollat några kurser) inte ens 40%, dvs sämre än chansen.

Läskigt

Du orkar inte kolla upp men måste likväl vara dryg.

Läskigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in