2020-05-01, 12:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast det är ju bara ett hittepå. En zygot ex. är så långt borta från en "människa" man kan tänka sig.

Tänka sig!

Hade jag varit biolog så hade jag nog uttryckt det som att "en zygot är så nära en människa man kan komma, det är till och med ett mänskligt liv". Men, Du menar alltså att bläckfisk är mer människa än en mänsklig zygot, eller en humla, eller ett djurplankton, eller...

Citat:
Och att tvinga någon mot sin vilja och bättre vetande, att tvångsutveckla den i sin kropp till en liten "människa" som man sen vet med all säkerhet kommer fara illa, och allt pga detta religiösa "hittepå" är ju inte bara idioti det är också höjden av grymhet.

Och människor är nu intelligentare än så. I vart fall de flesta.

Religiöst? Om något är religiöst så torde det vara tron på att människan är överordnad moralen. Jag skall göra litet som Du, jag skall tillgripa liknelser:

Om jag får punktering på min cykel (ja, dessvärre behöver jag stundom cykla) så lagar jag punkteringen - jag slänger inte cykeln. Om jag får översvämning i badkaret med vattenskador i huset som följd (ja, det har hänt) så lämnar jag inte huset och flyttar någon annanstans, utan jag påbörjar det mödosamma arbetet med att åtgärda vattnet och skadorna. Dessa båda exempel visar i liten skala och litet större skala att ansvarstagande är bättre än ansvarsflykt. Om man blir gravid måste man göra på samma sätt; inte slänga bort fostret utan ta hand om det och arbeta med att göra det bästa av situationen. Självklart gäller det både moder och fader, som har varsitt ansvar för (det blivande) barnet. I den mån det råder något av tvångssituation i sammanhanget så beror det på effekter av egna frivilliga beslut.
Citera
2020-05-01, 12:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Naturligtvis går det.
Men mannen får väl ta barnet om kvinnan inte vill det.

Den traditionella, och bästa, lösningen är så klart att moder och fader gemensamt tar hand om det barn de är upphov till. Vi vet i grunden vilka lösningar som fungerar, och man skall inte behöva ta till shotgun wedding, om inblandade parter besinnar sitt ansvar.
Citera
2020-05-01, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Tänka sig!

Hade jag varit biolog så hade jag nog uttryckt det som att "en zygot är så nära en människa man kan komma, det är till och med ett mänskligt liv". Men, Du menar alltså att bläckfisk är mer människa än en mänsklig zygot, eller en humla, eller ett djurplankton, eller...
Fast nu är du ju alldeles uppenbart inte biolog, eftersom alla utbildade inom biologi alldeles utmärkt kan skilja på zygoter, embryon etc och barn. Och det i alla tider har varit just biologer inblandade då man beslutat var man ska dra en gräns för abort.

Citat:
Religiöst? Om något är religiöst så torde det vara tron på att människan är överordnad moralen. Jag skall göra litet som Du, jag skall tillgripa liknelser:

Ditt mumbojumbo kring "heliga" konceptionsögonblick eller "heligt" DNA är grundat på religion, en tro på att en Guds involvering, och inget annat.

Citat:
Om jag får punktering på min cykel (ja, dessvärre behöver jag stundom cykla) så lagar jag punkteringen - jag slänger inte cykeln. Om jag får översvämning i badkaret med vattenskador i huset som följd (ja, det har hänt) så lämnar jag inte huset och flyttar någon annanstans, utan jag påbörjar det mödosamma arbetet med att åtgärda vattnet och skadorna. Dessa båda exempel visar i liten skala och litet större skala att ansvarstagande är bättre än ansvarsflykt. Om man blir gravid måste man göra på samma sätt; inte slänga bort fostret utan ta hand om det och arbeta med att göra det bästa av situationen. Självklart gäller det både moder och fader, som har varsitt ansvar för (det blivande) barnet. I den mån det råder något av tvångssituation i sammanhanget så beror det på effekter av egna frivilliga beslut.

En kvinna är ingen cykel, Uven. Varför är du så kass på liknelser?
Men jag kan ta samma liknelse, när jag får början på platt däck på cykeln, dvs en händelse som gör att mitt liv som cyklist blir förhindrat, så ja då ÅTGÄRDAR jag detta, precis som jag ÅTGÄRDAR om jag blir oönskat gravid eftersom ... det inte är varken ansvarsfullt, smart eller intelligent cykla runt med en läcka som kan leda till en allvarlig punka, lika lite som det är ansvarsfullt, smart eller intelligent att utveckla en av misstag befruktad äggcell till ett oönskat barn som det inte finns plats, tid eller omsorg för.

Och jo, människan står nu ÖVER moralen, eftersom moral helt och hållet är en mänsklig uppfinning.
utan människor, ingen moral.

och ska vi nu ta moral, så är det som är "rätt" att se till att människor har det bra, inkl. kvinnor, män och barn och inte att tvinga kvinnor att föda massa barn som ingen klarar ta hand om i nån "nations" namn eller nån "Guds" namn.
Det senare är en typ av patriarkal religiös "moral" som är ren idioti i kvadrat.
Senast redigerad av Merapi 2020-05-01 kl. 14:01.
Citera
2020-05-01, 15:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Den traditionella, och bästa, lösningen är så klart att moder och fader gemensamt tar hand om det barn de är upphov till. Vi vet i grunden vilka lösningar som fungerar, och man skall inte behöva ta till shotgun wedding, om inblandade parter besinnar sitt ansvar.
Och om så icke är fallet vill du försämra ekonomin för barnet.

Nej, du vill förbättra barnets ekonomi om de gifter sig igen.
Hör du vad kul det låter?
Citera
2020-05-01, 15:29
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Tänka sig!

Min bil är rostig och bilprovningen gråter.
Jag tar mitt ansvar, kosta vadet vill.
Citera
2020-05-01, 15:50
Medlem
Citat:
Ja OJ! hörredu vad konsekvenserna av "mänskliga rättigheter" för "alla" har varit enormt negativa och "obehagliga"...tänk ! nu får man inte ens ha slavar, våldta frugan, slå sina egna barn! eller stena bögen i gården bredvid....

Jävlar! vad världen blivit "obehaglig" för vissa.
Du gör nu en falsk nidbild av vår gamla kristna samhälle. Kristna principer, som enligt oss kristna står högre än "mänskliga rättigheter" är redan tydligt emot våld mot kvinnor, barn och "bögar". Mänskliga rättigheter är bara en påfund för att ateister ska hålla vissa mått, och inte sugas in degenereringens avgrund. Tyvärr vill vissa nu förvränga "mänskliga rättigheter" och påpacka dessa okristna bud.
Citera
2020-05-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Du gör nu en falsk nidbild av vår gamla kristna samhälle. Kristna principer, som enligt oss kristna står högre än "mänskliga rättigheter" är redan tydligt emot våld mot kvinnor, barn och "bögar". Mänskliga rättigheter är bara en påfund för att ateister ska hålla vissa mått, och inte sugas in degenereringens avgrund. Tyvärr vill vissa nu förvränga "mänskliga rättigheter" och påpacka dessa okristna bud.
Fast det är ju direkt lögn.

Kristendomen har innehållit en mängd våld....mot "underställda" ..mot kvinnor...mot barn...mot andra "folk" etc etc...Och den typen av våld har ofta varit direkt sanktionerat av kyrkan, så knappast! någon "falsk nidbild" utan en högst verklig.
Citera
2020-05-01, 17:54
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Och om så icke är fallet vill du försämra ekonomin för barnet.

Nej, du vill förbättra barnets ekonomi om de gifter sig igen.
Hör du vad kul det låter?

Livet skall tydligtvis inte vara så kul, eller rättare sagt livet blir inte kuligare än vad man själv åstadkommer genom ett ansvarsfullt leverne.

Citat:

Min bil är rostig och bilprovningen gråter.
Jag tar mitt ansvar, kosta vadet vill.

Många av oss är där ibland - det blir reparation istället för att skrota.
Citera
2020-05-01, 18:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Livet skall tydligtvis inte vara så kul, eller rättare sagt livet blir inte kuligare än vad man själv åstadkommer genom ett ansvarsfullt leverne.

Många av oss är där ibland - det blir reparation istället för att skrota.
Man reparerar om man är tvungen.
Fast man helst skulle vilja bli av med skiten.

Ser du liknelsen?

Tillägg
Det är kul att köra bil men olyckor sker ändå, hur tar man sitt ansvar. Du kan följa reglerna till pricka och likadan kan du råka illa ut.
Med dina regler ska man ta sin rehabilitering själv.
Senast redigerad av pollenper 2020-05-01 kl. 18:18.
Citera
2020-05-01, 18:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Den man älskar agar man.

Kristna är inte emot våld, studera Bibeln. En snubbe med hjälp av en åsnekäke slog ihjäl tusen man.
Han som bodde i Gomorra erbjöd sin dotter som lösen för att skurkarna skulle lämna hans kompisar i fred.
"Gör vad ni vill med henne, men lämna mina kompisar ifred".
Visst, vi värnar kvinnor.
Citera
2020-05-01, 18:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Fast nu är du ju alldeles uppenbart inte biolog, eftersom alla utbildade inom biologi alldeles utmärkt kan skilja på zygoter, embryon etc och barn. Och det i alla tider har varit just biologer inblandade då man beslutat var man ska dra en gräns för abort.

Det vore intressant att höra av den biolog som på allvar hävdar att "en zygot är så nära en människa man kan komma, det är till och med ett mänskligt liv". Man kan undra vad en sådan biolog har rökt.

Citat:
Ditt mumbojumbo kring "heliga" konceptionsögonblick eller "heligt" DNA är grundat på religion, en tro på att en Guds involvering, och inget annat.

Tänk, jag levde i tron att såväl konceptionsögonblick och DNA var naturvetenskapliga företeelser. Tror Du på allvar att biologerna anser att DNA är "mumbojumbo"?

Citat:
En kvinna är ingen cykel, Uven. Varför är du så kass på liknelser?
Men jag kan ta samma liknelse, när jag får början på platt däck på cykeln, dvs en händelse som gör att mitt liv som cyklist blir förhindrat, så ja då ÅTGÄRDAR jag detta, precis som jag ÅTGÄRDAR om jag blir oönskat gravid eftersom ... det inte är varken ansvarsfullt, smart eller intelligent cykla runt med en läcka som kan leda till en allvarlig punka, lika lite som det är ansvarsfullt, smart eller intelligent att utveckla en av misstag befruktad äggcell till ett oönskat barn som det inte finns plats, tid eller omsorg för.

Du kastar alltså bort den punkterade cykeln lika lättvindigt som Du kasserar ett foster. Varken en hållbar miljöpolitik eller moraliskt försvarbart sätt att hantera människoliv på.

Citat:
Och jo, människan står nu ÖVER moralen, eftersom moral helt och hållet är en mänsklig uppfinning.
utan människor, ingen moral.

och ska vi nu ta moral, så är det som är "rätt" att se till att människor har det bra, inkl. kvinnor, män och barn och inte att tvinga kvinnor att föda massa barn som ingen klarar ta hand om i nån "nations" namn eller nån "Guds" namn.
Det senare är en typ av patriarkal religiös "moral" som är ren idioti i kvadrat.

Att Du omfattar en materialistisk moralsyn är knappast ägnat att skapa förvåning. Emellertid Är detta ett synsätt vars följder i regel blir en värdenihilism som riskera leda till rent fasansfulla följder. Ja, att Sverige utrotat långt över en miljon ofödda barn sedan 70-talet får väl anses vara en av dessa fasansfulla följder. Inte minst är det dramatisk demografisk nedgång för svenska folket, som långsiktigt håller på att utrota sig självt.
Citera
2020-05-01, 18:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Man reparerar om man är tvungen.
Fast man helst skulle vilja bli av med skiten.

Ser du liknelsen?

Tillägg
Det är kul att köra bil men olyckor sker ändå, hur tar man sitt ansvar. Du kan följa reglerna till pricka och likadan kan du råka illa ut.
Med dina regler ska man ta sin rehabilitering själv.

Min liknelse skulle vara att även om man följer alla regler, så kan man orsaka en olycka - då smiter man inte därifrån, utan tar ansvar. Ansvar är lätt att känna igen - det är i regel det alternativ som känns mest obekvämt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in