Citat:
Tänka sig!
Hade jag varit biolog så hade jag nog uttryckt det som att "en zygot är så nära en människa man kan komma, det är till och med ett mänskligt liv". Men, Du menar alltså att bläckfisk är mer människa än en mänsklig zygot, eller en humla, eller ett djurplankton, eller...
Citat:
Och att tvinga någon mot sin vilja och bättre vetande, att tvångsutveckla den i sin kropp till en liten "människa" som man sen vet med all säkerhet kommer fara illa, och allt pga detta religiösa "hittepå" är ju inte bara idioti det är också höjden av grymhet.
Och människor är nu intelligentare än så. I vart fall de flesta.
Och människor är nu intelligentare än så. I vart fall de flesta.
Religiöst? Om något är religiöst så torde det vara tron på att människan är överordnad moralen. Jag skall göra litet som Du, jag skall tillgripa liknelser:
Om jag får punktering på min cykel (ja, dessvärre behöver jag stundom cykla) så lagar jag punkteringen - jag slänger inte cykeln. Om jag får översvämning i badkaret med vattenskador i huset som följd (ja, det har hänt) så lämnar jag inte huset och flyttar någon annanstans, utan jag påbörjar det mödosamma arbetet med att åtgärda vattnet och skadorna. Dessa båda exempel visar i liten skala och litet större skala att ansvarstagande är bättre än ansvarsflykt. Om man blir gravid måste man göra på samma sätt; inte slänga bort fostret utan ta hand om det och arbeta med att göra det bästa av situationen. Självklart gäller det både moder och fader, som har varsitt ansvar för (det blivande) barnet. I den mån det råder något av tvångssituation i sammanhanget så beror det på effekter av egna frivilliga beslut.