2020-05-01, 14:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I slutändan verkar det handla om att människor ges frihet för att undvika tvång och det maktmissbruk som ofta följer hur välmenande avsikten med tvånget än var. Detta går tillämpa även på coronavirusets framfart. Människor I Sverige har fortfarande rätt stor frihet, vi bötfäller inte gamla tanter en månadshyra bara för att de tar en sköldpadda på promenad. Vi vill vara fria människor.

Friheten för ett barn, vars mamma rökte, knarkade eller söp bort dess hjärnkapacitet redan i magen, blir dock mycket begränsad hela livet...
Citera
2020-05-01, 14:19
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Självklart. Hela landet står i princip still, även om alarmisterna hör hävdar annat för att de minsann läst i tidningen att en buss var full nånstans.

Det här är ett gyllene tillfälle att göra om och göra rätt. Åt helvete med att importera skit från Kina, slavar från Thailand och flytta företag till tjottaheiti.

Vi påverkas av vad andra länder väljer att göra. Stopp i produktionskedjorna påverkar företagen. De blöder...
Citera
2020-05-01, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
DR Tengele har därigenom bevisat att han är ett sinnessjukt monster.

Utveckla gärna. Han är ett sinnessjukt monster för att en pandemi kommer pågå länge? Helt jävla befängt.

Han menar såklart att det kommer finnas kvar över hela världen om du nu inte begrep det.
Citera
2020-05-01, 14:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
1 min
14.08
- Jag tror att vi kommer att kunna plocka bort restriktionerna som finns i Sverige nu efter tid, när vi lärt oss mer om viruset. Vissa delar kommer vara kvar länge, vi kommer att behöva skydda våra äldre-äldre under lång tid framöver, säger Tegnell.

SVT · Lovis Häkkinen
2 min
14.07
- Detta är ett virus som kommer stanna i befolkningen under en lång tid framöver, om vi nu någonsin blir av med det. Vi kan komma att behöva anpassa oss efter det, säger Anders Tegnell
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Vad menar han med lång tid framöver? Är vi inte nära "flockimmunitet" längre?
Citera
2020-05-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Alla andra länder har fel och även Tegnell tvivlar.
Ljuset i mörkret skulle i så fall vara du, tillåt mig småle. ,
Jag tillåter dig att småle Tegnell har rätt, samt resten av världen börjar inse samma sak.
Citera
2020-05-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Vi påverkas av vad andra länder väljer att göra. Stopp i produktionskedjorna påverkar företagen. De blöder...

Jag har jobbat 3 dagar senaste månaderna och får i princip fullt betalt. Passar på och njuta nu men fattar ju att det kommer tillbaka som en käftsmäll senare. Men det tar vi då och jag hoppas att samhället tar sitt ansvar. Köp svenska grejer, anställ svensk personal, utveckla svenska företag.
Citera
2020-05-01, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det stämmer, men i samband med ökad spridning bli också fler känsliga smittade.

Nja alltså.. visst är många ute. Men det är många överallt.
Det är många i köpcentrum, stranden, parker, tunnelbanor, uteserveringar, restauranger, ja överallt.
Det är inget positivt med det. Räkna in sommarloven som sagt. Från högstadie och gymnasium också.. och att dessa inte kan resa utomlands. Det kommer bli fullt med hemska siffror.

Ja, du kanske har rätt i att smittan sprids snabbare under sommaren, jag är ingen expert. Men man brukar ju se spridning av influensa och virus mest på vinterhalvåret normalt sett.
Det är lite svårt att komma undan att folk träffas när de har semester och vädret är fint. Men alternativet är att alla sitter inomhus hela sommaren och blir galna på varandra tills de hittar på dumheter. De som vet med sig att de är extra känsliga får väl vara extra försiktiga, precis som de bör vara hela tiden nu.
Citera
2020-05-01, 14:24
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
DR Tengele har därigenom bevisat att han är ett sinnessjukt monster.

Det KAN också vara så att han jobbar under vissa förutsättningar. T.ex. att han vet vad som finns att göra gott med, och anpassar strategin utifrån det. Om han lägger fram en strategi som gör dig nöjd, men som kräver fler resurser än myndigheten har att förföga över, eller som kräver autoritet som myndigheten saknar, så skulle det vara katastrof, eftersom det skulle vara en total icke-strategi.

Jag TROR att myndigheten anpassar sig sina resurser, och att en annan strategi skulle kräva politiska beslut och inte att man överlåter allt till en liten, dum myndighet.

Sen tror jag också att folk har för mycket fritid, oavsett.
Citera
2020-05-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Vad menar han med lång tid framöver? Är vi inte nära "flockimmunitet" längre?

Flock-immunitet innebär inte att ett virus försvinner. För övrigt skulle det väl krävas 4-5 miljarder smittade jämnt fördelat i världen för att det isf skulle gå.
Citera
2020-05-01, 14:25
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Vad är det du hävdat under en längre tid här?

Tja ex. att vi lär få leva med Covod-19 viruset härjande i landet i många år framöver

Att det kommer komma tillbaka i vågor och slå ut sjuka och äldre men även yngre på sikt på grund av skadat immunförsvar.

Man räknar nu med att det kommer en värre våg till hösten..(Eh va?) Hur kan en ny våg komma om alla nu är immuna ? Det låter som om immuniteten inte infinner sig eller är väldigt kort så pass kort att vi riskerar att återinfekteras redan till hösten.. d.v.s om 4-5 månader.

Så detta med immunitet får vi nog glömma ett bra tag framöver om nu människan får det överhuvud taget under en längre tid. Likaså vaccin.. Ett vaccin lyser med sin frånvaro och vaccinutvecklarna har enorma problem att få fram att fungerande vaccin. Så även det kan vi glömma för en lång tid framöver tycks det som.

Har nämt allt detta i tidigare inlägg men folk vill att det skall gå över och försvinna så allt blir som vanligt igen.. Det lär inte hända..
Citera
2020-05-01, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad är detta för ett svar på min fråga?

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Antal smittade peak 8 april. Antalet IVA-vårdade pekar ungefär samtidigt. Eftersom Stockholm dominerat siffrorna så stämmer prediktionen rätt bra.
Citera
2020-05-01, 14:27
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Flock-immunitet innebär inte att ett virus försvinner. För övrigt skulle det väl krävas 4-5 miljarder smittade jämnt fördelat i världen för att det isf skulle gå.

"Okej."

Så när Anders Tegnell pratar om befolkningen menar han hela världens befolkning. Tack för klarläggandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in