2020-05-01, 14:00
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Är det pressträff idag eller är de lediga pga röd dag?
Dom tog ledigt
Citera
2020-05-01, 14:01
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Är det pressträff idag eller är de lediga pga röd dag?
Nästa pressträff är först på måndag
Citera
2020-05-01, 14:01
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Precis! Lägg därtill att barns basala hygienrutiner kan lämna en del övrigt att önska.
Eller hur! Hur kan man då förlita sig på en studie som visar att barn inte smittar speciellt mycket? Märklig logik då man ju har utfört studien i samhällen där skolorna varit stängda. Jag förstår inte riktigt hur de resonerar?
Citera
2020-05-01, 14:03
Medlem
Sweden had no lockdown but its economy is expected to suffer just as badly as its European neighbors

https://www.cnbc.com/amp/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html
Citera
2020-05-01, 14:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Samma argument kan dock användas för följdskador av rökning och alkohol. Man borde kanske införa totalförbud av dessa helt onödiga rekreationsmedel? Allt annat är massmord. Alkoholpåverkade misshandlar, mördar och kör ihjäl folk och lämnar andra med bestående men, och passiv rökning skadar. Föräldrar tillåts faktiskt utsätta minderåriga och andra i beroendeställning för passiv rökning i hemmet. Detta borde förbjudas om man bryr sig det minsta om folkhälsan. Varför är det ingen som bryr sig? Det är ju beteenden som i allra högsta grad påverkar andra.

Ja, jag tycker att alkoholmissbruk och rökning (särskilt passiv rökning som du säger) också borde bekämpas hårdare, och även att gravida kvinnor som man vet röker (även måttligt) eller dricker eller knarkar, ska kunna tas in för tvångsavvänjning. Men nu är vi OT.
Citera
2020-05-01, 14:04
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Så är det. Men mitt barn var för det första inte asymptomatiskt för fem öre, och för det andra har vi haft noll social distans.

Jag har aldrig sagt att barn inte kan smitta. Jag har sagt att mycket tyder på att barn inte är de huvudsakliga smittspridarna i samhället, till skillnad från influensan.
Man måste ju då rimligen anta att det då är långt fler vuxna som smittats av sina barn vilka själva smittats i skolan.
Citera
2020-05-01, 14:04
Medlem
cognacs avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Talar Tegnell i walkie talkie? Hur många döda sa han??
Citera
2020-05-01, 14:05
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Antal döda 1 maj 2020
2662 +59 idag
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Sweden had no lockdown but its economy is expected to suffer just as badly as its European neighbors

https://www.cnbc.com/amp/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Det är det som kallas att vara "dumsnål". I Sverige är det väldigt vanligt att träffa folk som är dumsnåla.
Tror de gynnas för just nu tjänar de mer pengar. Men inser inte att i längden straffar det sej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag håller med dig om att många unga är själviska eftersom de räknar med att inte själva bli smittade. Samtidigt är det ju inte de unga som belastar vården eller som dör, och det är ju dödstalen som är mer intressanta än smittotalen. Vi kommer bli smittade, frågan är bara hur snabbt.
Under sommaren är fler utomhus i friska luften så smittorisken borde minska lite då och ju längre tiden går desto bättre chans har vi att hitta lösningar för att rädda dem som smittas.
Allt hänger på att de gamla fortsätter att hålla sig isolerade och att de som sköter om dem fortsätter att vara försiktiga.

Det stämmer, men i samband med ökad spridning bli också fler känsliga smittade.

Nja alltså.. visst är många ute. Men det är många överallt.
Det är många i köpcentrum, stranden, parker, tunnelbanor, uteserveringar, restauranger, ja överallt.
Det är inget positivt med det. Räkna in sommarloven som sagt. Från högstadie och gymnasium också.. och att dessa inte kan resa utomlands. Det kommer bli fullt med hemska siffror.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc

konstigt när vi är beroende av export /import. att sverige gör som den gör spelar absolut ingen roll. visst vi kanske lever som vanligt men kommer bli fattiga lika mycket som alla andra när det väl skiter sig
Citera
2020-05-01, 14:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Fem dagar med noll nya bekräftade fall i Taiwan nu. Arton dagar utan några inhemska fall. Sex döda totalt.

Samtidigt så räknar de med ekonomisk tillväxt i år:

Jag tror de smartaste planerna räddar både liv och ekonomi. Problemet är att den västerländska skolboken är föråldrad.

Sansa dig lite. Glöm inte vilka det vart som spred viruset i första hand och flertalet andra farliga virus de senare decennierna.

Asien.

Med en hygien vi i "västerlandet" lämnade bakom oss efter medeltiden, och med en medicinsk tradition vi lämnade bakom oss efter medeltiden. Tigertänder och fladdermushjärna mot impotens, det köper inte jag iallafall, vet inte med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in