2020-05-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag förutsätter också att SD visste om H*anna var ledig eller inte den 15:e. Nu hävdar väl SD att frågan handlade om mysten, som J*ani frågade SD om strax innan.

Jag misstänker också att det kan ha handlat om annat.

Nu hade inte N*a ringt SD ännu när SD och HÅ träffades på morgonen på cyklarna.
Men hon kontaktade honom på messenger strax efter vid 7:00:20 och förklarade varför hennes hälsning blev så ansträngd och hon såg skärrad ut (ont i armen).

Istället för att meddela H*elena Å*ström om att han just hört från N*oa, så pratar han med HÅ om hur solen bländat honom och att de kan kramas nästa gång de ses istället.

Tre minuter senare, 07:03 kontaktar han L*ena via Telegram med "Helluuuu. N*oa ringde. Du ej hemma. Han var orolig. Jag med nu.

Efter dessa meddelanden forsätter han sin konversation mned HÅ som inget har hänt!

Varför säger han inget till HÅ när hon kontaktar honom? Han säger ju nu att han blir orolig. Hon är ju L*enas vän och dessutom reviewer. Hon är den som han verkligen skulle kunna få hjälp av på många plan!

Han kan ju ha resonerat som att LW snart kommer tillbaka, tänkt "man vet inte om läget är allvarligt än", hon kan ha träffat någon man som hållit henne borta en stund, försovit sig hos någon, mm., och därför inte ville dra in omgivningen i onödan.'
Måste ju inte vara så att LW företagit en plötslig utryckning angående geocash, så inte säkert en reviewer bör underrättats i det läget?
Citera
2020-05-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Så du menar att NW var inte där under natten, utan kom dit på morgonen efter att SD varit där. Var framgår det?
N*a var INTE där under natten. Det var A*on som sov där. N*a kom ju dit med sin far och E*ster för att fira A*on på morgonen.
Citera
2020-05-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Så du menar att NW var inte där under natten, utan kom dit på morgonen efter att SD varit där. Var framgår det?

Nu ser jag inte det ursprungliga inlägget ... men NW kom ju på morgonen hem till LW.
Det var A*** som sov över och lämnades ensam sovande när hon försvann (man såg senare att dörren var på glänt).
Ja SD kunde varit vid eller i LW:s bostad tidigare på morgonen eller när som helst på natten från kl 23.15 kvällen innan(hon försvann väl däromkring) och sett att hon var borta.
Citera
2020-05-01, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vad jag fortfarande inte begriper är:
VARFÖR skriver Stefan till J*ani att han är på väg till Västerås klockan 06:54 den 15:e maj???
Stefan har ju i princip försökt tänka på allt. Allt han gör ingår i nån slags plan?
Så vad är syftet med att skriva att han är på väg till Västerås den morgonen?
Man vet att han var på jobbet runt sju på morgonen. Sen hade han besiktningar den dagen.
Vad gjorde han mellan sju och den första besiktningen?
Kan han ha varit i Västeråstrakterna under mordnatten och gjort sig av med nåt?
Varför nämna Västerås, liksom......????????
(ab 150 sida 520)
AB 163 del A, sid 161.
SD och HD ska ta den tillsammans på vägen till Arlanda?
Citera
2020-05-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Enligt min uppfattning har det vevats ganska friskt med underligheter i tråden. Du kan väl omöjligt ha missat att alla vägar bär till SD och HD, eller??
Tidsstämplarna som kom ut till allmänhet med FUP:en är lök på laxen.

Jag har bara tänkt att de (alla som meddelade varandra att LW var borta) kunnat uppsöka varandra när som helst, utan telefoner.
Går man efter offentliga tidslinjer syns inte allt kanske.
Teoretiskt kan SD ha sökt LW på natten och upptäckt att hon var försvunnen
men inte velat tala om det i förhör eller låtsats ha glömt, då han inte ville vara indragen
om det hänt något hemskt.
Om han inte är GM så kan han ju inte veta om de "hänt" något eller inte.

Hon kan ju bara varit en stund hos någon man som hämtat henne för en snabbt nattmöte och försovit sig där. (Varför skulle SD då slå larm till tex reviewern HÅ han mötte på cykeln den aktuella morgonen?)
Jag hade inte heller meddelat mig i onödan i så tidigt skede av försvinnandet.
Hade värnat om LW:s privatliv om jag varit SD.
Inte förrän jag förstått att något dramatiskt måste ha hänt, hade jag ringt runt, knackat dörr osv.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-01 kl. 13:51.
Citera
2020-05-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte alls omöjligt. Låter t o m väldigt rimligt. Datorer går också att fjärrstyra hur enkelt som helst. Man måste inte vara på plats själv fysiskt. Hur som helst finns hur mycket indicier som helst, men att juridiskt formulera en dom utom rimligt tvivel verkar inte kunna göras. Men den som lever får se. Kanske man fäller honom? Och en timme innan dom meddelas så kommer lilla insatsstyrkan och syr in SD? (I wish).

SOA's stund i rättegången fick ju de flesta att höja på ögonbrynen.
Att han inte tycker att SD's otrohet under 6 år är någon biggie.
Jag börjar nog tro att det egentligen är HD som han vill skydda pga att hon antagligen är inblandad på nåt sätt. SOA är orolig för att SD ska dra HD med sig i fallet och därför måste han sopa rent runt honom också...

Att SOA ställer sig på SD's sida och viftar bort otrohetsaffären rimmar inte illa: HD och hennes pappa stod varandra nära. Deras kontakt var bättre än HD's kontakt till mamman och så hade det väl varit genom hela livet?
Nä..... Det är nåt som inte stämmer med det där.....
Citera
2020-05-01, 13:52
Medlem
Citat:
SOA's stund i rättegången fick ju de flesta att höja på ögonbrynen.
Att han inte tycker att SD's otrohet under 6 år är någon biggie.
Jag börjar nog tro att det egentligen är HD som han vill skydda pga att hon antagligen är inblandad på nåt sätt. SOA är orolig för att SD ska dra HD med sig i fallet och därför måste han sopa rent runt honom också...

Att SOA ställer sig på SD's sida och viftar bort otrohetsaffären rimmar inte illa: HD och hennes pappa stod varandra nära. Deras kontakt var bättre än HD's kontakt till mamman och så hade det väl varit genom hela livet?
Nä..... Det är nåt som inte stämmer med det där.....
Det kan ju faktiskt vara så! Jag har funderat mycket på SOAs inställning till otroheten. Jag hade blivit skogstokig och hade definitivt inte tagit min svärson till mitt hjärta igen efter ett sånt svek. Så det är en hel kennel begraven där. Och kanske är det så enkelt som du beskriver att han smeker SD medhårs så länge hans dotter får vara i frihet och inte dras med ner i det fall som kanske komma skall.
Citera
2020-05-01, 13:55
Medlem
Skibladners avatar
Mordvapnet? Spånar lite...
https://www.clasohlson.com/se/Teleskophandtag-Cocraft/p/40-8696?gclid=Cj0KCQjwka_1BRCPARIsAMlUmEpwJSAUkzKNHqw rN3aGqMjIyfzkV2yHEvvplq7gpGED33danbzHiVkaAij1EA Lw_wcB
Citera
2020-05-01, 13:59
Medlem
Citat:
Vad jag fortfarande inte begriper är:
VARFÖR skriver Stefan till J*ani att han är på väg till Västerås klockan 06:54 den 15:e maj???
Stefan har ju i princip försökt tänka på allt. Allt han gör ingår i nån slags plan?
Så vad är syftet med att skriva att han är på väg till Västerås den morgonen?
Man vet att han var på jobbet runt sju på morgonen. Sen hade han besiktningar den dagen.
Vad gjorde han mellan sju och den första besiktningen?
Kan han ha varit i Västeråstrakterna under mordnatten och gjort sig av med nåt?
Varför nämna Västerås, liksom......????????
(ab 150 sida 520)

Jag har uppfattat det som att de planerar att ta ett antal casher på väg mot hotellet, bland annat denna myst som det vill plocka som en FTF (first to find) och de räknar med att komma iväg strax efter jobb och passerar Västerås på vägen.
Citera
2020-05-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anniesbrev
AB 163 del A, sid 161.
SD och HD ska ta den tillsammans på vägen till Arlanda?

Man hade ju verkligen önskat att dessa printar ligger som bilagor till respektive förhör.
Men då undrar jag vart meddelandet som skickades till honom 06:54 är nånstans?
Han har ju uppenbarligen ett exakt klockslag på när han fick meddelandet med infon där SD skriver att han är på väg till Västerås????

Så jävla knepigt....

Ännu konstigare angående meddelandena om j*anis myst i så fall:
SD skickar meddelande till HD på em och frågar om hon löst mysten.
I meddelandet med J*ani låter det ju som att SD och HD ska åka och lösa den tillsammans?
Eller fattar jag helt fel??
Citera
2020-05-01, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen VAR han hemma hos LW - men en stund efter mordet. Det var troligen han som lämnade dörren på glänt. Och därefter gått hem till HD. Eller omvänd ordning. HD förväntades INTE veta något om misshandel/mord förrän kl 11.06 då SD informerar henne. Och när hon sa till chefen att hon önskade att LW var död, så kan hon idag inte minnas när hon fick reda på det. Det finns inga spår av kommunikation mellan HD och SD, så troligen har han varit hemma hos HD innan de stack till jobbet. Antingen på natten eller på morgonen. Men varför erkänner dom inte det? Jo, därför att de har inte möjlighet att veta att LW är borta om de inte är involverade i mordet.

Menar du att SD skulle ränt runt i LWs bostad, där A*on ligger och sover, och leta efter LW? Och lämna dörren öppen när han gick? Och därefter informera HD att "LW är borta - hon står inte att finna nånstans". Varför skulle han göra det? HD sket fullständigt i LW.

Han var inne i LWs bostad efter mordet. Det är jag övertygad om. Men av vilken orsak vet jag inte. Han har också, face to face, berättat att han slagit LW sönder och samman. Därav HDs lapsus: "Jag hoppas hon är död". Självklart spekulerar jag, men det finns inga andra logiska förklaringar.

Javisst kan det vara så. I verkligheten alltså. Jag tror också absolut att han var inne i hennes bostad efter tiden för mordet. Kan vait han som lämnat dörren på glänt.

Men om SD inte är GM, så tänkte vi (som diskuterat just detta), hur han logiskt kan ha tänkt och gjort.
Han kan ha sökt LW sent på natten / morgonen och sett att hon var borta. Inte vetat vad som hänt, kanske borta hos någon en stund, kanske försovit sig? Därför inte slagit larm - ännu.

Kan ha sagt det till HD som hans närmaste, om han känt sig oroad men tyckt det var för tidigt att kontakta hela omgivningen.
Man vet inte om han visste om sonens födelsedag (tror han sa ayy han inte visste det innan? Kan ha läst fel).
HD struntade säkert så gott hon kunde i LW men får hon något berättat så lyssnar gon väl.
Man kan sluta ögon och mun, men inte öron.
Sen på arbetet reagerade hon efter telefon från SD .. då var det ju uppenbart att något hänt.
Citera
2020-05-01, 14:01
Medlem
Citat:
Jag har följt tråden och läst förklaringarna som de mer IT-kunniga bidragit med här.
Vissa säger att SD's dators aktiviteter inte behöver vara utförda av en människa.
Vissa säger att det måste vara en människa som grejat vid datorn den aktuella tidpunkten för mordet.
SD's starkaste alibi verkar vara just datorn.
Tanken har slagit mig både en och två gånger: What if……. HD suttit vid den datorn under den tiden??
Att hon sett till att datorn ger honom alibi?
Hennes redogörelser för vad hon haft för sig den natten är både att hon sovit som en stock OCH att natten inte var direkt rofylld och att hon var uppe en del?

Jag tror att om hon hade suttit vid datorn för att skapa alibi hade vi nog sett tydligare mönster av aktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in