2020-05-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
I annat fall kan ju SD sagt det till någon som sagt det till HD.
Det är väl över huvud taget inte konstigt om HD visste att LW var försvunnen.
SD kan ha varit hemma hos LW på morgonen och sett att hon var borta och sedan gått hem
till HD?

Men var inte N*a hemma på morgonen och märkte att LW var försvunnen? Skulle SD då varit hemma hos LW på morgonen och sett att hon var borta utan att N*a märkte det? Det har jag svårt att tro.
Citera
2020-05-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Intressant det där med ”Ledig”. Jag har som du tolkat det som ”Kan du prata/kommunicera just nu?” och att de har använt kanal där konversationen inte syns.

HD jobbade och fick inte ha mobilen på sig, dock så har hon nog möjlighet att gå till sitt klädskåp och kolla meddelanden till och från. Så det var nog ett sätt för SD att få henne att kontakta honom när möjlighet fanns.

Efter att ha börjat läst om tråden igen och div spekulationer från de som känner inblandade parter börjar jag fundera över om även HD var med på MP och därmed vet vad som hänt.
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-05-01 kl. 12:00.
Citera
2020-05-01, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Intressant det där med ”Ledig”. Jag har som du tolkat det som ”Kan du prata/kommunicera just nu?” och att de har använt kanal där konversationen inte syns.

Kan det vara en fråga "Ledig?" för att de under natten pratat om att HD skulle försöka få ledigt fr jbbet den där dagen och hjälpa till att "städa"?

Men mest troligt att konversationen fortsatte i annan kanal. Varför inte radera detta "ledig?" i så fall?
Citera
2020-05-01, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Men var inte N*a hemma på morgonen och märkte att LW var försvunnen? Skulle SD då varit hemma hos LW på morgonen och sett att hon var borta utan att N*a märkte det? Det har jag svårt att tro.

SD kan ha varit där innan NW ...
Citera
2020-05-01, 13:03
Medlem
Citat:
Ar*on var ju hemma. Och varför skulle inte SD berätta att han varit där? Dessutom passar det inte in i tidslinjen. Dessutom mördade han ju henne kvällen innan. Din logik är lite underlig.
Citera
2020-05-01, 13:04
Medlem
[quote=uncommon-name|71395745]Nu har jag följt er diskussion angående detta och vi får väl acceptera att vi har olika sätt att se på det.
Om SD hade berättat detta för HD redan innan klockan 11 skulle inte vara så konstigt om det inte vore för att båda antingen nekar till det eller att de inte minns.
Meddelandet som SD skickar till HD innan klockan sju på morgonen lyder "Ledig?"
HD är inte ledig. Hon jobbar och började jobba 06:45.
När man frågar vad meddelandet handlade om, så verkar det röra sig om en myst (enligt SD).
Man undrar varför HD kan berätta för sin kollega varför hon vet att Lena är försvunnen redan under medicinrundan på morgonen, vilken hon inte minns.
Att hon skulle ha fått reda på detta av en granne verkar ju orimligt eftersom hon cyklade till jobbet 06:20 och N0a mfl inte ännu upptäckt att Lena är försvunnen. Hon pratade dessutom med Sillen under cykelturen till jobbet.
SD får frågan om varför han vet att Lenas dörr stod på glänt eftersom N0a aldrig nämnde det i samtalet på morgonen och han svarar att det var HD som berättade det för honom.
Det finns heller inget annat registrerat i listorna över kommunikation paret emellan förutom meddelandet om "Ledig?" och sedan meddelandet runt klockan 11 där SD berättar att Lena är försvunnen.

Så om du fortfarande inte tycker att detta är konstigt eller misstänkt, så respekterar jag din syn på saken. Men att fråga HD om varför, kan vi glömma eftersom hon lider av minnesförlust.

Peace out!

Citat:
Det du skriver ser ju vattentätt ut.
Så tack för det inlägget. Vet verkligen inte vad man ska tro nu.
Mycket egendomligt i alla fall.

Det som bidrar till misstanken om att Hanna både vet mer och ljuger om det hon vet är vad hennes vän K*arin säger i sina förhör och vad hennes "fling" Sillen säger i sina förhör angående när och hur de får veta att Lena är försvunnen:

k*arin H Ab 150

Datum: 2018-06-01
sida 353

"Då, jag är lite fundersam på, jag vet ju vem Lena är också, jag vet inte om jag fick
reda på det innan vid förmiddagen eller om det var senare, jag tror det var senare jag fick
höra att Lena var försvunnen.
Sen när vi kom hem så åt vi i lugn och ro sen ringde Hanna
att hon stod utanför, det var nog vid 19:30-20:00, för strax efter åtta skulle jag hämta min
yngsta dotter, så kan tänka mig att Hanna ringde vid 19:30 att Stefan var inne på förhör
och att hon inte något och jag tror det var då jag fick reda på att Hanna hade hört att
Lena var försvunnen
".

(Här vet K*arin inte om det var på förmiddagen eller senare hon fick veta att Lena var
borta, men här låter det också som att Hanna själv inte visste att Lena var försvunnen förrän Stefan
togs in på förhör?)

sida 356
Datum: 2019-08-31
Hur hon får reda på att Lena är försvunnen:

"K*arin har inte koll på nyhetsflödet under dagtid då hon arbetar, hon vet med säkerhet
att hon inte fick nyheten via media. K*arin tror att Hanna ringer till henne på morgonen
runt 10-tiden, i alla fall innan lunch.
Hanna hade blivit uppringd av Lenas äldsta son N0a
och behövde telefonnumret till Stefan för att Lena är försvunnen. Ar0n var hemma och Lena
fanns inte där
/../ K*arin vet inte om det var då eller senare som K*arin fick reda på
att A*r0n fyllde år och att dörren varit öppen./../ De hade kontakt via mobiltelefon, vanliga
samtal. K*arin upplever det som att Hanna var hemma då hon ringde henne.

K*arin befann sig på jobbet, Örebro kommun. Hon börjar mellan 06:15-07:00.
Hanna ringde henne på förmiddagen."

(Hela det där stycket är bara fullt av konstigheter.. Kanske också för att hon tror att Hanna ringt henne två gånger den dagen)

Förhör med Sillen ab sida 554
datum: 2018-12-17

"J*onas fick veta att Lena var försvunnen under tisdag förmiddag. Han fick veta det i samband med
att Stefan åkte till Polisen för att lämna uppgifter, runt lunchtid.
som J'onas minns det
var det Hanna som berättade om det. Han vet inte vad han fick veta först, att Stefan var
hos polisen eller att Lena var försvunnen, sannolikt fick han veta det samtidigt. Hans
minnesbild från detta är inte klar."

sida 562
Datum: 2019-08-29

"J*onas vet inte hur han fick reda på det. Han utgår från att han fick veta det från Hanna,
kanske i samband med när Stefan åkte till polisen.
J*onas var på en kursgård/slott i västra Stockholm. Det var tidigt, direkt på morgonen
i samband med att det började diskutaras att Lena var borta. J*onas delges att det finns
ett samtal mellan Hanna och honom vid 06:22 den 15:e maj då Hanna cyklar till arbetet.
J*onas vet inte om han kanske fått veta det då.
"

"J*onas minns inte idag vad Hanna sa i samtalet. Vid den här tiden hade de kontakt via
samtal, skype, viber och messenger. Om Hanna jobbar har hon ibland möjlighet at gå ut från
avdelningen för att ringa. Det kan ha hänt att hon ringt inifrån deras konton vid något tillfälle."

Ett tillägg utifrån deras utsagor angående att de eventuellt fått reda på info
i SAMBAND med att Stefan är på sitt första förhör, så har jag nämnt tidigare
att det i tidslinjen inte finns någon kommunikation SD och HD emellan där han
berättar för HD att han ska in på förhör eller har varit på förhör.
För mig stärker det tesen att Telegram har använts flitigt i deras kommunikation den dagen.

12:31 ringer polisen
14:03 passering jobb
14:15 SD till polisen: På plats
14:43 HD till SD: Hört nåt mer?
14:44 SD till HD: Nepp, har en hel del kvar.. Skyndar mig
14:56 förhör börjar
15:28 förhör avslutas
15:45 Passage jobb
16:37 Det ska bli så bra nu
16:46 skriver han till HD: "Har ej kollat ESTA"
16:46 mastuppkoppling Rosta och
17:00 fram till ca 17:15 mastuppkoppling poesigatan, klockhammar
17:20 inkommer samtal från Polisen

(För övrigt.... Går SD ut bakvägen eftersom det inte verkade loggas när han gick hem?
Har någon nån info om NÄR han gick från jobbet?)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-05-01 kl. 13:15.
Citera
2020-05-01, 13:10
Medlem
Citat:
I annat fall kan ju SD sagt det till någon som sagt det till HD.
Det är väl över huvud taget inte konstigt om HD visste att LW var försvunnen.
SD kan ha varit hemma hos LW på morgonen och sett att hon var borta och sedan gått hem
till HD?

Troligen VAR han hemma hos LW - men en stund efter mordet. Det var troligen han som lämnade dörren på glänt. Och därefter gått hem till HD. Eller omvänd ordning. HD förväntades INTE veta något om misshandel/mord förrän kl 11.06 då SD informerar henne. Och när hon sa till chefen att hon önskade att LW var död, så kan hon idag inte minnas när hon fick reda på det. Det finns inga spår av kommunikation mellan HD och SD, så troligen har han varit hemma hos HD innan de stack till jobbet. Antingen på natten eller på morgonen. Men varför erkänner dom inte det? Jo, därför att de har inte möjlighet att veta att LW är borta om de inte är involverade i mordet.

Menar du att SD skulle ränt runt i LWs bostad, där A*on ligger och sover, och leta efter LW? Och lämna dörren öppen när han gick? Och därefter informera HD att "LW är borta - hon står inte att finna nånstans". Varför skulle han göra det? HD sket fullständigt i LW.

Han var inne i LWs bostad efter mordet. Det är jag övertygad om. Men av vilken orsak vet jag inte. Han har också, face to face, berättat att han slagit LW sönder och samman. Därav HDs lapsus: "Jag hoppas hon är död". Självklart spekulerar jag, men det finns inga andra logiska förklaringar.
Citera
2020-05-01, 13:15
Medlem
Citat:
Det du skriver ser ju vattentätt ut.
Så tack för det inlägget. Vet verkligen inte vad man ska tro nu.
Mycket egendomligt i alla fall.

Enligt min uppfattning har det vevats ganska friskt med underligheter i tråden. Du kan väl omöjligt ha missat att alla vägar bär till SD och HD, eller??
Tidsstämplarna som kom ut till allmänhet med FUP:en är lök på laxen.
Citera
2020-05-01, 13:16
Medlem
Vad jag fortfarande inte begriper är:
VARFÖR skriver Stefan till J*ani att han är på väg till Västerås klockan 06:54 den 15:e maj???
Stefan har ju i princip försökt tänka på allt. Allt han gör ingår i nån slags plan?
Så vad är syftet med att skriva att han är på väg till Västerås den morgonen?
Man vet att han var på jobbet runt sju på morgonen. Sen hade han besiktningar den dagen.
Vad gjorde han mellan sju och den första besiktningen?
Kan han ha varit i Västeråstrakterna under mordnatten och gjort sig av med nåt?
Varför nämna Västerås, liksom......????????
(ab 150 sida 520)
Citera
2020-05-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Troligen VAR han hemma hos LW - men en stund efter mordet. Det var troligen han som lämnade dörren på glänt. Och därefter gått hem till HD. Eller omvänd ordning. HD förväntades INTE veta något om misshandel/mord förrän kl 11.06 då SD informerar henne. Och när hon sa till chefen att hon önskade att LW var död, så kan hon idag inte minnas när hon fick reda på det. Det finns inga spår av kommunikation mellan HD och SD, så troligen har han varit hemma hos HD innan de stack till jobbet. Antingen på natten eller på morgonen. Men varför erkänner dom inte det? Jo, därför att de har inte möjlighet att veta att LW är borta om de inte är involverade i mordet.

Menar du att SD skulle ränt runt i LWs bostad, där A*on ligger och sover, och leta efter LW? Och lämna dörren öppen när han gick? Och därefter informera HD att "LW är borta - hon står inte att finna nånstans". Varför skulle han göra det? HD sket fullständigt i LW.

Han var inne i LWs bostad efter mordet. Det är jag övertygad om. Men av vilken orsak vet jag inte. Han har också, face to face, berättat att han slagit LW sönder och samman. Därav HDs lapsus: "Jag hoppas hon är död". Självklart spekulerar jag, men det finns inga andra logiska förklaringar.

Jag har följt tråden och läst förklaringarna som de mer IT-kunniga bidragit med här.
Vissa säger att SD's dators aktiviteter inte behöver vara utförda av en människa.
Vissa säger att det måste vara en människa som grejat vid datorn den aktuella tidpunkten för mordet.
SD's starkaste alibi verkar vara just datorn.
Tanken har slagit mig både en och två gånger: What if……. HD suttit vid den datorn under den tiden??
Att hon sett till att datorn ger honom alibi?
Hennes redogörelser för vad hon haft för sig den natten är både att hon sovit som en stock OCH att natten inte var direkt rofylld och att hon var uppe en del?
Citera
2020-05-01, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Jag har följt tråden och läst förklaringarna som de mer IT-kunniga bidragit med här.
Vissa säger att SD's dators aktiviteter inte behöver vara utförda av en människa.
Vissa säger att det måste vara en människa som grejat vid datorn den aktuella tidpunkten för mordet.
SD's starkaste alibi verkar vara just datorn.
Tanken har slagit mig både en och två gånger: What if……. HD suttit vid den datorn under den tiden??
Att hon sett till att datorn ger honom alibi?
Hennes redogörelser för vad hon haft för sig den natten är både att hon sovit som en stock OCH att natten inte var direkt rofylld och att hon var uppe en del?
Inte alls omöjligt. Låter t o m väldigt rimligt. Datorer går också att fjärrstyra hur enkelt som helst. Man måste inte vara på plats själv fysiskt. Hur som helst finns hur mycket indicier som helst, men att juridiskt formulera en dom utom rimligt tvivel verkar inte kunna göras. Men den som lever får se. Kanske man fäller honom? Och en timme innan dom meddelas så kommer lilla insatsstyrkan och syr in SD? (I wish).
Citera
2020-05-01, 13:30
Medlem
Citat:

Så du menar att NW var inte där under natten, utan kom dit på morgonen efter att SD varit där. Var framgår det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in