Citat:
Ursprungligen postat av
EliasAlucard
Bra sammanfattning detta. Hur är det med snus? Jag brukar alltid ta en snus efter maten. Snus har ju runt 8 i pH och borde hjälpa till med att munnen/tänderna inte blir alltför surt pH, vilket är en bra förklaring varför snusare har färre hål i tänderna, eftersom kariesbakterierna dels inte trivs i så basisk miljö, och dels eftersom snuset motverkar syran i munnen från maten.
Vad säger du om blåbär förresten? Har läst lite motstridiga uppgifter att blåbär har både högt och lågt pH värde, oklart hur det står till med det. Jag älskar att äta blåbär hur som helst, men vore bra att ha koll på hur blåbär påverkar tänderna.
Angående snus så började jag snusa eftersom jag hade påbörjade hål för en snart 10 år sedan, har inte fixat dem sedan dess; snus hjälper verkligen.
Jag skulle tro att om nu snus har pH 8 så är den lilla mängden snus man har under läppen ganska perfekt. Det bör inte vara någon risk att munnens pH når över 7, så det är nog bara bra för emaljen i det stora hela. Jag skulle kunna tänka mig att det är lite mineraler och sånt i snus som däremot är sämre, men hela Sveriges erfarenhet är ju att det är mer bra än dåligt för tänderna.
Ja, bakterierna äter ju socker och släpper ut restprodukter som är sura som fräter på tänderna. Bakterierna blir som du säger mindre effektiva i mer basisk miljö(och allt för sur) samtidigt som den svagare syran löser upp mindre kalcium.
Angående blåbär så skulle jag tyvärr tro att det är väldigt dåligt då det både är sött och surt.
Ja, jag snusar själv och har aldrig haft hål. Tandläkare jag pratat med har alltid sagt att det är bra för tänderna också. Det enda är väl att tandköttet kryper upp. Möjligen att saltet också är bra mot bakterier då jag skulle gissa att de inte är så förtjusta i allt för salt miljö heller.