2020-04-21, 06:51
Medlem
Hur lång tid ska man vänta med att borsta tänderna efter måltid?

Jag tycker jag får olika besked. Har dels hört att man ska vänta 30 minuter om man druckit läsk, ätit apelsin eller annat som fräter på tänderna för att inte skada emaljen.

Sedan säger vissa att man ska skölja med fluor inom 20 minuter efter att man ätit då det är som mest effektivt då, men ska man då skölja med fluor innan man borstat tänderna?

Jag tar två tydliga exempel.

1. Fika med läsk och bullar. Hur länge ska man då vänta innan man borstar tänderna?
2. Måltid med ägg, kött och sallad, hur länge ska man då vänta innan man borstar tänderna?

Det jag vänder mig mot är att det tycks ges olika besked, borsta direkt när du ätit klart, vänta 15 minuter, vänta 20 minuter, vänta 30 minuter. För mig är det konstigt att det ska vara så godtyckligt att man får olika råd beroende på vem inom tandvården man ställer frågan till.

Vore önskvärt om det gick att få tydlig och korrekt info, så att man gör rätt hela tiden och inte fel :-)

Tack.
Citera
2020-04-21, 07:10
Bannlyst
62 Minuter, skölj din mun med vatten 3-4 gr innan du borstar.
Skölj inte efter.

Är du vaken en timma senare så Fluxa.
Citera
2020-04-21, 07:19
Avslutad
Under flera års tid gick jag direkt och borstade tänderna efter jag ätit något. Detta var innan jag kände till att man inte skulle göra det.
Men jag har inga skador på min emalj?
Men det kanske är olika från person till person hur bra tänder man har från grunden?
Men jag dricker aldrig juice eller äter apelsiner, kanske därför.
Men jag har ändå slutat borsta efter måltid och bara sköljer ur munnen med vatten istället.
Men 1 timme skulle jag nog vänta med att borsta.
Citera
2020-04-21, 07:22
Medlem
Hallsakaefts avatar
Du kan exempelvis direkt efter fikan är klar.. Dricka vatten och skölja ordentligt med det. Sen tugga v6 tuggummi och typ en timme senare borsta som vanligt. Använd tandtråd och skölj inte efter
Citera
2020-04-21, 07:56
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Hur lång tid ska man vänta med att borsta tänderna efter måltid?

Jag tycker jag får olika besked. Har dels hört att man ska vänta 30 minuter om man druckit läsk, ätit apelsin eller annat som fräter på tänderna för att inte skada emaljen.

Sedan säger vissa att man ska skölja med fluor inom 20 minuter efter att man ätit då det är som mest effektivt då, men ska man då skölja med fluor innan man borstat tänderna?

Jag tar två tydliga exempel.

1. Fika med läsk och bullar. Hur länge ska man då vänta innan man borstar tänderna?
2. Måltid med ägg, kött och sallad, hur länge ska man då vänta innan man borstar tänderna?

Det jag vänder mig mot är att det tycks ges olika besked, borsta direkt när du ätit klart, vänta 15 minuter, vänta 20 minuter, vänta 30 minuter. För mig är det konstigt att det ska vara så godtyckligt att man får olika råd beroende på vem inom tandvården man ställer frågan till.

Vore önskvärt om det gick att få tydlig och korrekt info, så att man gör rätt hela tiden och inte fel :-)

Tack.
Borsta morgon och kväll. Det räcker.
Citera
2020-04-21, 08:05
Medlem
Bara-Robins avatar
Varför skulle man vänta?
Citera
2020-04-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Varför skulle man vänta?

I och med att du ställer den frågan, bekräftar det min uppfattning om att det tycks råda en del okunskap och delade meningar kring ämnet.

Om du ofta äter eller dricker något surt kan tänderna skadas. Här får du veta mer om frätskador och hur du förebygger dem.

"Sura ämnen kan fräta på dina tänder och leda till att tändernas skyddande yta, emaljen, löses upp. Frätskador kallas även erosioner eller erosionsskador.

Sura ämnen orsakar frätskador
Ju starkare syra och ju längre tid syran stannar kvar på tänderna, desto större risk för frätskador.

Exempel på vad som kan orsaka frätskador på tänderna
Läsk, juice, vin, cider, sportdryck, energidryck, citrusfrukter, frukt och bär samt surt godis är några livsmedel som innehåller mycket syra.
Sura uppstötningar eller att man kräks ofta.
I vissa arbetsmiljöer kan det finnas sura ämnen i luften som påverkar tänderna."

"Undvik borsta tänderna direkt efter att du har ätit eller druckit något surt, eller kräkts. Vänta en timme alternativt skölj munnen med vatten."

https://www.folktandvardenstockholm.se/rad-om-tandhalsa/sjukdomar-och-besvar/fratskador/
Citera
2020-04-21, 08:34
Medlem
Jag brukar dricka ett glas vatten efter att jag druckit läsk eller juice. Mest för att få bort den otäcka "känslan" ur munnen. Men jag har aldrig borstat oftare än morgon och kväll.
Citera
2020-04-21, 08:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
"Undvik borsta tänderna direkt efter att du har ätit eller druckit något surt, eller kräkts. Vänta en timme alternativt skölj munnen med vatten."

Varför ska man vänta?

Att syror fräter på emaljen har jag knappast ifrågasatt.

Edit. Jag hittade svaret själv.
"Tandborstning precis efter att ett surt ämne har löst upp det yttersta tandlagret förvärrar skadan och ännu mer av tanden nöts bort."
https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-tander/fratskador-pa-tanderna/
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-04-21 kl. 08:49.
Citera
2020-04-21, 09:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Är väl bättre att borsta tänderna innan man har ätit något?
Citera
2020-04-22, 21:39
Medlem
Costanostras avatar
1. Emaljen är underminerad och därmed extra skör efter surt intag av föda/dryck vilket föranleder till ökad risk för emaljskada
2. Vänta 30-60 min med att borsta tänderna om du intagit något surt.
3. Keep it simple. Har du slitageskador (erosion-, abrasion-, attritionskador) på tänderna?
- Om ja, för att minimera fortsatt slitage kan du tänka på punkt 1 och 2.
- Om nej, fortsätt ät, drick och lev som vanligt.
Senast redigerad av Costanostra 2020-04-22 kl. 21:44.
Citera
2020-04-22, 21:49
Medlem
yessyys avatar
Man borstar ju tänderna efter frukosten? Om man utesluter juice så räknas väl inte frukost som att man har ätit något surt. Är rätt svårt att få till en timme mellan frukost och tandborstning på vardagarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in