2020-05-01, 13:22
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kollade på klippet på Svt där Löfven pratar till folket under banderollen Ett starkare samhälle. Ett tryggare samhälle. Det där sista måste ju varit ett skämt, det finns väl ingen trygghet i våt samhälle nu, i alla fall inte för de i riskgruppen. Och vad är det med honom. Han är ju så torr i munnen. Har han väl inte tagit kokain för att klara av att tala till folket eller vad.

Ja någon drog eller medicinering som gör honom torr i munnen helt klart. Eller nervositet?

https://www.svtplay.se/video/26626974/forum/forsta-maj-direkt-1-maj-10-55
Citera
2020-05-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja alltså det hela beror att Tegnell o co trodde det var en influensa. Sen var det inte en influensa.
Värsta med det är att man trots att man vet att vi gör fel inte vågar göra mer...

Maj blir en riktigt intressant månad. Kan bli kaos om siffrorna blir som projekterat.

Jadå, Löfven och hans förinspelade samtal. "Håll ut".

I maj kommer det förmodligen fortfarande vara en ganska hög siffra på döda eftersom viruset har spridit sig från Stockholm mer ut i landet, men det känns som en ganska väntad utveckling innan smittan stannar upp ordentligt. Så "håll ut"
Citera
2020-05-01, 13:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det kommer att skruva ner sig av sig självt när fler smittas och blir immuna utanför Stockholm.

...men till vilket pris? De skickar ju redan runt intensivvårdspatienter mellan sjukhusen, för att det är fullt på IVA på många ställen - och en fjärdedel dör i onödan av påfrestningarna med flytten och under transporten (samt att de inte kan få all nödvändig vård under transporten).
Citera
2020-05-01, 13:23
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jäääävlar! Jag blir så imponerad av dina expertkunskaper på området så jag vet inte var jag ska ta vägen!

Vi kan nog stänga tråden nu. Det här är tydligen vad som gäller för covid-19:

1. Väldigt få blir immuna.

2. De som blir immuna blir det ”väldigt kort tid”.

3. ”Viruset kommer härja i flera år med nya mutationer

4. Kommer härja i minst 2-3 år. ”Vaccin blir det inte att tala om”.

5. ”Vi får räkna med en betydligt kortare medellivslängd på 55-60 år”.

För i helvete. På riktigt, hur kan du skriva sån här skit? Hör du hur du låter? Du har noll underlag för dina påståenden. Det här är ren och skär dynga. Skit. Lögner.

Men för all del, berätta gärna om din utbildning inom epidemiologi?

Orkar inte med sån här skit. Förstår varför folk lämnar tråden.

Tänk lite längre..Och idag kommer det rapporter som delvis bekräftar det jag skrev,, Att vi kommer få leva med detta virus lång tid framöver. Om nu en andra våg förutspås till hösten så lär "immuniteten"
vara väldigt låg efter en infektion som jag också skrev. Nu varnas det för oratal av återinfektioner och flera vågor..

Sveriges medelålder sjunker för varje död åldring som dör..Det kan du redan se via folkbokföringen och Socialstyrelsens statistik. Så vad exakt har jag fel i ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J01yL/ny-rapport-coronapandemin-kommer-paga-i-tva-ar

Faktum är att jag hämtat en del från dessa rapporter då jag skrev det inlägget så det mesta är troliga scenarion. Vilket du kan läsa av andra skribenter än mig i dagspresssen idag.

Eller menar du att jag skall be om ursäkt för det jag skrev för 2 dagar sedan men som Din favoritblaska Aftonbladet tar upp i dagen löp ? Ursäkta att jag var lite före MSM ?
Senast redigerad av Milldue 2020-05-01 kl. 13:27.
Citera
2020-05-01, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Folk som påstår att nedstäng och karantän bara flyttar det oundvikliga framför sig och i slutändan ger samma resultat har inte tänkt korrekt. Man vinner tid till att förbereda sig, hitta bättre behandlingar och ta genomtänkta beslut i lugn och ro. Sverige saknade i början skyddsutrustning och gör väl fortfarande. Att få fram skyddsutrustning, öka test-kapacitet, och förbättra rutiner i vård och omsorg hade säkert kunna rädda livet på många av de som nu dött. Sen kan man säga att ett antal tusen personer är en droppe i det stora hela och att de ekonomiska kostnaderna blir stora. Det mest frustrerande att med bättre ledare och ett bättre förberedelse hade Sverige kunnat stå mycket bättre rustat både ekonomiskt och kunna att hantare viruset. Nu blev det den gamla vanliga visan med "vi såg det inte komma"-mentaliteten.

Precis! Hade vi stängt ner först en 4-6 vevckor så hade vi kunnat använda tiden till att styra upp äldrevården, skaffa skyddsutrustning etc.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Lite mer fakta:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/
Århundradets högsta dödstal uppmätt i Sverige
2020-04-27 | Nyhet

Under vecka 15 uppmättes århundradets högsta dödstal i Sverige, visar SCB:s preliminära statistik över dödsfall i Sverige.

Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 24 april. Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000.

På plats tre och fyra ligger veckorna 14 och 16 i år, med 2 354 och 2 310 döda.
Och ytterligare fakta:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Första gången skrev de årtusendets högsta, nu är det århundradets högsta, i själva verket är det de senaste två decenniernas högsta. Så onödigt manipulativ och alarmistiskt. Dessutom ökar Sveriges befolkning så det är inte ett dugg underligt om den absoluta dödligheten per vecka ökar med åren, särskilt om man räknar hundra eller tusen är tillbaka i tiden.

Dessutom bör det väl heta århundradet eller årtusendets hittills högsta, för hur kan de sia om 80 eller 980 är framåt? Idiotiskt, IMHO.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-01 kl. 13:30.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här skulle jag kanske inte skriva, men vårdpersonal (både i Sverige och Italien) har vittnat om att man INTE dör på samma sätt vid corona som vid vanlig lunginflammation. I det senare fallet är man inte medveten om hur sjuk man är (som du beskriver), man somnar bara in. Därför har den vanliga lunginflammationen ibland kallats "den gamles vän" - den låter gamla människor som inte har ut något av livet längre, dö på ett sätt som är ganska fridfullt.

Men vid corona är man vaken och har ångest, och kippar efter luft fram till sista andetaget. Detta är också en faktor som man måste ta hänsyn till när man bestämmer hur hårt man ska bekämpa en smitta och vilken strategi man ska välja, anser jag. Inte bara hur många som kommer att dö, utan även hur svårt slutet kommer att bli för dem som dör. Samt naturligtvis hur plågsam sjukdomstiden blir även för dem som blir svårt sjuka men överlever.

Mervinna, håller helt med dig. Jag tycker också att dem eventuella biverkningar man ser "efter" covid19, med minnesstörningar, blodproppar och eventuella skador på människors immunförsvar ska tas i beaktande när man tar åtgärder emot c19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Lite mer fakta:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/
Århundradets högsta dödstal uppmätt i Sverige
2020-04-27 | Nyhet

Under vecka 15 uppmättes århundradets högsta dödstal i Sverige, visar SCB:s preliminära statistik över dödsfall i Sverige.

Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 24 april. Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000.

På plats tre och fyra ligger veckorna 14 och 16 i år, med 2 354 och 2 310 döda.
Och ytterligare fakta:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Euromomo följer jag och har länkat till tidigare flera gånger. Dödstalen peakar på högre nivåer för Covid-19 pga av dess högre R0/attack rate än influensa, vars säsong som är utdragen över 40 veckor. Influensa utgör därför normalt inget problem för sjukvården, även om 2018 var ett tufft år för sjukvården. Covid-19 kommer att ge högre totalt antal döda än influensa pga av att befolkningen är naiv. När väl smittan hade brett ut sig i Europa var min prognos 3000-4000 överdödlighet fram till 1 juni, vilket jag bygger på tidigare "allvarliga" säsonger av influensa.
Citera
2020-05-01, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Sveriges policy kan leda till att viruset når "kritisk massa". DVS. Vi får en hög virusbelastning.
DVS. Mängden virus i omgivning blir så hög så flertalet får Covid-19.

Då blir det som Wuhan. Inga vackra siffror.

Det är ett regeringsbeslut hur många som skall dö. Heil DR Tengele.
Att dödligheten skulle ligga på 20% köper jag inte. Sen beror det givetvis på var den bryter ut. Om viruset slår till i Somalia bland en äldre befolkning lär dödstalen skena iväg. I Sverige bland svenskar tror jag den kommer bli rätt låg när detta summeras. Det talades om 10-15% högre dödstal än vid en influensa för 2 månader sen.
Den siffran kommer skrivas ned kraftigt.
Citera
2020-05-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nej och Ja, antar jag.

Vi måste ju som befolkning ha rätt information,

suck.

Men FHM har ju bara ignorerat den information som existerade.

Som det här från i mars månad t ex

Citat:

COVID-19 is rapidly spreading. Patients in incubation period and healthy carriers are possible sources for transmission. However, such sources of infection cannot be effectively identified due to the symptoms absent.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32141279/

Citera
2020-05-01, 13:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmugghc
Precis! Hade vi stängt ner först en 4-6 vevckor så hade vi kunnat använda tiden till att styra upp äldrevården, skaffa skyddsutrustning etc.
Det har man ju fortfarande inte lyckats med.
Citera
2020-05-01, 13:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Trevligt med någon sansad.
Det är rimligt att anta att om barn får mindre symptom, dvs mindre hosta, mindre slem, mindre nysningar så lär det vara mindre troligt att de smittar. Sedan är barn sämre på hygien och det kansle ökar risken något.

Tror det generellt är svårjämfört.

Min upplevelse från skåne är att nu när förskolebarn hålls hemma vid minsta symptom så har jag och min familj klarat oss utan någon förkylning sedan i december.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man får normalt akta sig för att vara sansad här, om man vill slippa bli påhoppad.

Jag håller helt med om att det är rimligt att mindre symptom = mindre risk för smitta, och barn har bevisligen mindre symptom. Och det är trots allt så att ganska många familjer från vår förskola verkar ha klarat sig helt från COVID-19, trots att deras barn varit där under hela perioden. Det är ganska otroligt, med tanke på att barnen stoppar samma leksaker i munnen m.m. och ingen av dem har immunitet.

Det skulle ju kunna visa sig i slutändan att alla från förskolan har antikroppar, men att vår familj var speciell genom att alla hade symptom. Men det får tiden utvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Just hur det är med barn framgår inte,

men annars stämmer inte antagandet enligt experterna:

"I rapporten framkommer även att människor kan vara som mest smittsamma innan symtom ens uppvisats."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J01yL/ny-rapport-coronapandemin-kommer-paga-i-tva-ar
Ja, rapporten manar till försiktighet på alla sätt och vis:
/.../Another consideration is the timeframe of presymptomatic viral shedding for people who fall ill. One recent study found that the SARS-CoV-2 viral load was highest at the time of symptom onset, suggesting that viral shedding may peak before symptoms occur, leading to substantial presymptomatic transmission (He 2020). A point-prevalence study of SARS-CoV-2 in nursing home residents showed that, for 27 residents who were asymptomatic at the time of testing, 24 developed symptoms a median of 4 days later (interquartile range, 3 to 5 days) (Arons 2020), supporting the potential for several days of presymptomatic shedding. For the H1N1 pandemic influenza A virus, one study showed that viral shedding peaks the first 1 to 2 days after symptom onset, suggesting there may be less presymptomatic shedding for pandemic influenza A compared with SARS-
CoV-2 (Ip 2016).
Lite mer ur rapporten:
Pressing Issues

1. Because of a longer incubation period, more asymptomatic spread, and a higher R0, COVID-19 appears to spread more easily than flu.
2. A higher R0 means more people will need to get infected and become immune before the pandemic can end.
3. Based on the most recent flu pandemics, this outbreak will likely last 18 to 24 months.
4. It likely won’t be halted until 60% to 70%
of the population is immune.

5. Depending on control measures and other factors, cases may come in waves of different heights (with high waves signaling major impact) and in different intervals. We present 3 possibilities.
Hela rapporten:

COVID-19: The CIDRAP Viewpoint

April 30th, 2020

Part 1: The Future of the COVID-19 Pandemic: Lessons Learned from Pandemic Influenza
Kristine A. Moore, MD, MPH Marc Lipsitch, DPhil
John M. Barry, MA
Michael T. Osterholm, PhD, MPH

https://www.cidrap.umn.edu/sites/default/files/public/downloads/cidrap-covid19-viewpoint-part1.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in