2020-05-01, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Jag läser att de vill se bilder på viruset då de flesta inte kan läsa. Du som expert på införsel kan väl anmäla dej som deras handledare och samtidigt bli rik på kuppen.

OBS att det behövs en handledare för varje inkommen raketforskare så ta med dina vänner från Sveavägen så får alla ett lysande pengatillskott som Corona hunters i samhällets tjänst. Bättre att betala mindre pengar till beskydd än stora pengar till privata sjukhus kanske efter att Corona slagit ned de ovetande inbjudna gästerna som inte var beredda på det svenska mottagandet, den svenska banan modellen.

Titta gärna på Channel FRANCE 24 där din regering är i Paris och debatterar banan modellen idag. Finns på YT. FRANCE 24 live. Godnatt igen, zzzz...

Ditt inlägg är så rörigt att jag har svårt att förstå innebörden av det. Ditt snack om införsel och handledare och pengar är helt obegripligt, du verkar inte ha förstått någonting av vad Covid 19 är eller hur man försöker hantera det i Sverige - men du tittar kanske inte så mycket på svenska nyheter eller deltar i det svenska samhället?
Det är svårt att nå ut med information till dem som inte är intresserade av själva ta något ansvar för att ta till sig information utan mer intresserade av att leva vidare på samma sätt som man alltid gjort - med den stora skillnaden att svenskarna betalar för ens uppehälle. Titta du på utländska nyheter, jag är mer intresserad av vad som gäller för Sverige där jag bor.
Citera
2020-05-01, 12:42
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Folk som påstår att nedstäng och karantän bara flyttar det oundvikliga framför sig och i slutändan ger samma resultat har inte tänkt korrekt. Man vinner tid till att förbereda sig, hitta bättre behandlingar och ta genomtänkta beslut i lugn och ro. Sverige saknade i början skyddsutrustning och gör väl fortfarande. Att få fram skyddsutrustning, öka test-kapacitet, och förbättra rutiner i vård och omsorg hade säkert kunna rädda livet på många av de som nu dött. Sen kan man säga att ett antal tusen personer är en droppe i det stora hela och att de ekonomiska kostnaderna blir stora. Det mest frustrerande att med bättre ledare och ett bättre förberedelse hade Sverige kunnat stå mycket bättre rustat både ekonomiskt och kunna att hantare viruset. Nu blev det den gamla vanliga visan med "vi såg det inte komma"-mentaliteten.
Man både vinner tid och förlorar tid om man betraktar saken ur ett helhetsperspektiv och även väger in negativa aspekter av nedstängning och ett mer utdraget förlopp.
Citera
2020-05-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
https://www.telegraph.co.uk/news/2020/04/29/japanese-island-suffering-avoidable-second-wave/

Här är ett exempel på vad som kan hända med ett öppet samhälle med covid-19 om man inte samtidigt anammar Sveriges strategi att neka vård till människor med biologisk ålder under 70.
Vården kollapsar.

Sveriges strategi? Eh va? Sen när blev det Sveriges när Italien var före oss?
Kina kanske var före de?

Du låter ju inte helt frisk.
Citera
2020-05-01, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, du presenterar inte fakta. Det mesta har blivit reviderat (eller omvärderat) och därmed var det per definition inte fakta du presenterade:

FAKTA = en faktiskt föreliggande realitet (sanning; det som ontologiskt är fallet). Du presenterar hypoteser. Inget annat.

Här har du fakta som jag bland annat presenterar:

SCBs siffror på överdödlighet med 2019 som referensår (= lågt influensaår) 1 jan-19 apr

2015: 30282 (+2330)
2016: 28733 (+781)
2017: 29771 (+1819)
2018: 30967 (+3015)
2019: 27952 (referensår)
2020: 30064 (+2112)

2020 var även det ett lågt influensaår och tom lägre än 2019. Skillnaden mellan 2019 och 2020 1 jan- 15 mars är 240 fall färre 2020 än 2019.
Citera
2020-05-01, 12:45
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är lockdown som skulle vara dåligt för miljontals svenskar.

Jag vet inte vad du menar att självkarantän på 2-3 veckor i Israel skulle ha för betydelse, annat än på ytterst kort sikt.

Ibland undrar jag nästan om folk som förespråkar karantän bara gör det för att få vara hemma och spela WoW, eller se klart någon serie. COVID-19 är en virussjukdom som kommer att vara med oss för all framtid. Antingen får man den idag, eller så får man den i höst, eller så får man den om några år. Att ha haft sjukdomen ger under alla omständigheter ett bättre skydd än ett eventuellt vaccin.
Israel har begränsat smittspridningen väl, en viktig faktor i det arbetet var självkarantän för resenärer.

Spela WoW? Löjeväckande argument och jag förstår inte vad det har med mig att göra, jag kan jobba hemifrån pandemi eller ej.
Citera
2020-05-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
CNN är en feministblaska som enbart vill höja resterande nordiska kvinnliga statschefer till skyarna. Ja tillsammans med Nya Zeeland då som även dom har en räddhågsen kärring bakom rodret. Nu vill dom svartmåla Sverige enbart pga att Löfven är man, inte ett ord om långsiktig strategi eller om att frihet med ansvar fungerar. Vilka andra internationella medier menar du att ännu inte har vänt till svensk favör din lilla kommunist?

Hahahaha....va?
Citera
2020-05-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Trevligt med någon sansad.
Det är rimligt att anta att om barn får mindre symptom, dvs mindre hosta, mindre slem, mindre nysningar så lär det vara mindre troligt att de smittar. Sedan är barn sämre på hygien och det kansle ökar risken något.

Tror det generellt är svårjämfört.

Min upplevelse från skåne är att nu när förskolebarn hålls hemma vid minsta symptom så har jag och min familj klarat oss utan någon förkylning sedan i december.
Man får normalt akta sig för att vara sansad här, om man vill slippa bli påhoppad.

Jag håller helt med om att det är rimligt att mindre symptom = mindre risk för smitta, och barn har bevisligen mindre symptom. Och det är trots allt så att ganska många familjer från vår förskola verkar ha klarat sig helt från COVID-19, trots att deras barn varit där under hela perioden. Det är ganska otroligt, med tanke på att barnen stoppar samma leksaker i munnen m.m. och ingen av dem har immunitet.

Det skulle ju kunna visa sig i slutändan att alla från förskolan har antikroppar, men att vår familj var speciell genom att alla hade symptom. Men det får tiden utvisa.
Citera
2020-05-01, 12:47
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Där kom det.
Landsförrädare.
Men ärligt, du missade ordet folkmord i ditt inlägg.
Slarvigt!

Att medvetet sprida smitta så äldre och sjuka dör är folkmord, hur du än vrider och vänder på det din jävla hippie.
Citera
2020-05-01, 12:48
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det vore intressant om lärarskrået testades för att kunna utröna eventuell smittspridning.

Jag läste i expressen för några veckor sedan att lärare var den gruppen med flest sjukskrivna.
De var väl sjuka utav " annat" då.
Tegnell sa ju så. Endera har man smittan eller så är det något annat. Samtidigt säger man att du inte skall diagnostisera dig själv, men de som skall diagnostisera vill inte ha dit dig.

Pratade med en chef inom en kommunal verksamhet förra veckan. Han sa att personal skall få testas längre fram men bara de med symtom.
Alltså lika med ingenting. Eftersom de som inte har symtom också är smittobärare.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-05-01 kl. 12:52.
Citera
2020-05-01, 12:48
Medlem
Prayuths avatar
Det tycks som om fler och fler börjar tro att det enbart är ett vaccin som till slut kommer hjälpa mot pandemin. Då kommer det sannolikt dröja innan det här är över.

Citat:
Den amerikanska myndigheten FDA för en dialog med Gilead Sciences om att göra bolagets läkemedel remdesivir tillgängligt för marknaden, rapporterar CNBC.

FDA uppger att man vill kunna ge läkemedlet till covid-19-patienter ”så fort som det är möjligt och lämpligt”.

Tidigare sa den amerikanske folkhälsochefen Anthony Fauci vid en presskonferens att data från en studie av läkemedlet visat en tydlig och betydande effekt i att minska tiden som en smittad patient behöver för att återhämta sig.

Gilead Sciences uppger själva att deras studier visat på att hälften av alla patienter blev bättre även vid kortare 5 dagars-behandlingar.

Läkemedlet är ännu inte godkänt och finns därför inte på marknaden.

https://omni.se/myndighet-i-dialog-om-att-gora-remdesivir-tillgangligt/a/Xg1jWW
Citera
2020-05-01, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Många här i tråden med extremt skev verklighetsuppfattning, klassiska symptom på kognitiv dissociation så jag ska hjälpa till att reda ut lite.

1. Det finns inga bevis för att man blir immun efter att man har haft Covid-19.
2. Barn sprider smittan, det finns inga som helst tveksamheter runt det.
3. Det kommer inte att komma något vaccin mot Coronaviruset eftersom det inte går att skapa vaccin mot coronavirus.
Förslag till tillägg:
4. Med tiden kommer vi inte finna nya behandlingsmetoder som gör överlevnaden bland de virussmittade till nästan hundra procentig, även utan vaccin.
Citera
2020-05-01, 12:51
Medlem
blir det presskonferens idag fredag vid 14?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in