Citat:
Ja, forskare tolkar bevis, fakta, experiment och olika fynd. Där är jag helt ense. De kan ha fel ibland, vilket oftast rättas till av vetenskapen själv (det ingår i metoden).
Men jag förstår fortfarande inte hur detta kan appliceras på Gud/gudar. Men jag är öppen för hur ett sådant test/experiment skulle gå till. Hur testade du att Gud finns? Kan du rekommendera något bra experiment?
Men jag förstår fortfarande inte hur detta kan appliceras på Gud/gudar. Men jag är öppen för hur ett sådant test/experiment skulle gå till. Hur testade du att Gud finns? Kan du rekommendera något bra experiment?
Jag har försökt förklara massor med gånger.
Man kan inte bevisa Guds existens direkt, lika lite som att forskare idag kan bevisa att Covid-19 kommer att kunna hanteras som säsongsinfluensan med vaccin (För några veckor sedan hade man inte ens bevis på att vaccin överhuvudtaget skulle fungera, nu verkar det komma rapporter på att det kanske fungerar).
Fram tills att det finns bevis så måste forskare anta vissa saker, t.ex. att Covid-19 fungerar på liknande sätt som andra virus, och därför antar man att man kommer att hitta vaccin och man kommer att kunna behandla Covid-19 på samma sätt. Forskare uttalar sig om att dom TROR att man kommer att få fram vaccin till Covid-19, man är övertygad om det på grund av tidigare erfarenheter och bevis, men man kan inte bevisa att det kommer att fungera, förrän man har bevis om t.ex. 1 år. I värsta fall kan det vara så illa att Covid-19 muterar hela tiden och vaccin som man tar fram blir verkningslös efter ett tag, men detta är inte sannolikt, baserat på tidigare erfarenheter av hur denna familj av virus fungerar.
Forskare arbetar vetenskapligt genom att använda förståndet, men forskare drar ändå olika slutsatser. Vissa forskare menar att man kan få fram vaccin inom några månader, andra menar att det tar minst 2 år. Bara för att man drar olika slutsatser genom bevis och erfarenhet, så betyder det inte att alla forskare är oförståndiga eller att ingen av forskarna har rätt, bara för att man har olika åsikter och slutsatser.
På samma sätt så betyder det inte att alla troende har fel, bara för att man har olika åsikter, vilket Smeso påstår:
Citat:
Om vi använder detta argument på forskare:
"Om det skulle vara sant att ”vi kan förstå vetenskap genom att använda vårt inre förstånd” så skulle ju alla som påstår att de har funderat över vetenskapen ha kommit fram till samma slutsats, vilket vi båda vet inte är sant"
Jag kan alltså inte bevisa att Gud existerar, lika lite som att forskare kan bevisa att vaccin på Covid-19 fungerar. Men jag är övertygad om att Gud existerar, jag TROR att Gud existerar genom bevis och erfarenhet, på liknande sätt som forskare är övertygade om att man kommer att få fram vaccin, dom TROR att dom får fram vaccin, dom VET inte och kan inte bevisa det ännu.
Tro enligt bibeln är att man får bevis som övertygar om verkligheter som man inte ser:
"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr 11:1 NWT)
På samma sätt kan man få bevis på att t.ex. neutroner existerar, trots att vi inte kan se dom.
Förstår du bättre nu? Jag har aldrig påstått att man med experiment kan direkt bevisa att Gud existerar, men man kan bli övertygad om att Gud existerar genom indirekta bevis, på liknande sätt kan man bevisa neutronens existens genom indirekta matematiska beräkningar.
Eller indirekt bevisa den osynliga vinden genom hur vinden påverkar träd och material, t.ex. sand i en sandstorm. Om du tittar ut genom ett fönster i ett hus som är på en öde plats utan träd eller annat som kan flyttas med vinden, då ser du inte vinden, men likväl kan den existera utanför fönstret. Om en person bredvid dig påstår att det blåser utanför, så måste han kunna bevisa detta. Och om han bevisar detta genom att elda i skorstenen, och du ser röken röra på sig, så ser du ändå inte vinden, vinden är osynlig, men du kan se vindens verkningar på röken. På liknande sätt kan människan inte se Gud och leva, men människan kan se verkningarna efter Gud:
"Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades." (Rom 1:20-21 Bibel2000)
Menar du dock den kristna Guden? Då återstår att försöka att lägga fram bevis för alla de andra miljoner Gudar som personer bekänner sig till. Så tråden stannar.