2020-05-01, 12:07
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast det är ju i kombinationen med Corona som den kan bli livsfarlig.

Vissa läkemedel ska man inte ta med alkohol trots att man kan ta både läkemedlet och alkoholen var för sig.

Vi får se när det kommer bättre studier. Jag fantasigissar att man måste sätta in det tidigt som sagt.

Ta det med en spade salt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag tycker Tegnell är ordinär.
Men jag försvarar Sveriges linje.
För mig är det inte synonymt med att man måste älska Tegnell bara för att man tycker svensk linje känns vettig.

Hur är svensk linje vettig? Vår ekonomi är fortfarande på fall och vi måste köra ut massvis med stimuleringar? Samtidigt som vi är bland de värsta i dödstal per invånare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja och det visar ju åter igen hur otroligt känsligt det svenska samhället är. I andra länder har detta inte varit någon större fråga för antingen kan barnen ta hand om sig själva eller så är mamma eller andra släktingar hemma med barnen. Men i Sverige så jobbar alla mammor och andra släktingar har man ingen kontakt med. I en sån har situation rasar det svenska systemet ihop dom ett korthus.
Fast nu finns det inga andra länder som haft samma samhällsomfattande spridning som Sverige, men med färre döda per smittad. Det är i alla fall inte en slutsats man kan dra i dagsläget.

Det handlar ju i grund och botten om man tror att smittan kan hållas stången för all framtid, eller utrotas, eller vaccineras bort. Jag tror inte det går, utan jag tror att majoriteten av invånarna i alla Europas länder kommer att smittas av COVID-19 förr eller senare.
Citera
2020-05-01, 12:08
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
No shit. Det visste jag inte. Bra jag fick veta, ska räkna ut hur många dagar det tar från att man blir smittad tills man dör och redigera inlägget.

Gör inte det. Du grundar det i förkorta tidsramar ändå. Lägg till några månader, kanske ett år för att kunna göra en ordentlig utvärdering av hur effektivt länders olika strategier har varit.
Citera
2020-05-01, 12:09
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Med tanke på kommentarerna här så är nog corona inte så jättedåligt iallafall.

Folk som tror på immunitet efter insjuknande och "flockimmunitet" - varför går ni inte ut och slickar på metalliska ytor. Typ kundvagnar, kortläsare osv och blir sjuka, sen immuna? Det är ju inte svårare än så.

Alla ni som hyllar Tegnell är inget annat än landsförrädare.

Nej, de vill att alla andra ska bli smittade såklart. Dessa "flockimmunitet"-vurmare vill inte bli smittade själva. Nej, nej. Det är alla andra som ska bli smittade.
Citera
2020-05-01, 12:12
Medlem
bulletproofsouls avatar
Nu säger regeringen att man inte har en aaaaning om hur viruset kommit in på äldreboenden. Gisecke säger i princip rent ut att det är personalens fel. Som regering och myndighet måste man ha kännedom över verksamheterna man ska ge direktiv till. Det håller inte att förlita sig till "tur" eller att något "kanske" skulle ha funkat. Alla som inte bott under en sten de senaste 20 åren vet hur det ligger till med svensk äldrevård. Vilka är det som arbetar inom äldrevården? Huvudsakligen två kategorier, lågutbildade kvinnor från arbetarklassen samt invandrare. Äldrevården har länge setts som ett verktyg att hålla nere arbetslöshetssiffror och snygga till statistik. Personer har mer eller mindre tvingats dit oavsett erfarenhet, eget intresse av att jobba med människor eller social kompetens. Ändå vill jag tro att de allra flesta gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar. De yttre förutsättningarna är inte så lysande, dålig lön, dåliga arbetstider, dålig arbetsmiljö, konstant brist på personal, konstant brist på skyddsutrustning, brist på utbildning och ständiga besparingskrav. Många av de som jobbar inom äldrevården är fan hjältar men de får ständigt skit från sina kommunala arbetsgivare och myndigheter. En arbetsgivare som växer likt cancer när det gäller den administrativa delen av verksamheten men där resurserna ständigt blir mindre till dem som utför jobbet, som är på golvet i kärnverksamheten. Det är riktigt lågt och fult att skylla på personalen. Vare sig man är svensk eller invandrare så har man inte fått tillgång till klar och redig information under den här krisen Man har inte heller haft tillgång till de verktyg och resurser som behövs för att kunna skydda vare sig själva eller patienter. Det är snarare så att många invandrare har bättre information från sina hemländer om pandemin än svenskar generellt.

Dessutom är svensk äldrevård lågfrekvent kaos på andra sätt även om vi bortser helt från personalen. Som många andra kommunala verksamheter som tex simhallar och bibliotek används även äldreboenden och servicehus som "filialer" för socialförvaltningen och är en sorts stödfunktioner för socialpolitiken. Jag tänker främst på de som besöker äldreboendens- och servicehusens restauranger och "terapier". Här har vi en brokig skara med alkade förtidpensionärer, traktens hemlösa, ensamkommande, kroniskt fysiskt och psykiskt sjuka, klienter från omkringliggande dagverksamheter och hem inom den sociala omsorgen. Dessa personer ska inte sällan äta i samma matsal som de gamla eller sitt i samma lokaler och sy, rita och slöjda som de gamla. Dessutom har vi två personalkategorier till som helt glöms bort i debatten. De som städar på boendena samt restaurang personalen. Bestående av nästan exakt samma kategorier av människor som de som vårdar de äldre och med samma brist på förutsättningar, resurser och verktyg.

Slutligen, som politiker, regering eller myndighet måste man veta vad det är man skapat. Under 40 års tid har man byggt upp eller rättare sagt skapat de kaosorganisationer som vi ser idag tex inom äldrevården. Man måste ha förståelse för att någonstans så visar sig konsekvenserna av den förda politiken för tex äldrevård, invandring och integrationspolitik, socialpolitik samt arbetsmarknadspolitik. Den konsekvensen var tydlig innan pandemin men är övertydlig nu.
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-05-01 kl. 12:28.
Citera
2020-05-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Så då är det sannolikt att ditt barn smittades i skolan varpå det sedan smittade dig.

🤦🏼‍♀️
Så är det. Men mitt barn var för det första inte asymptomatiskt för fem öre, och för det andra har vi haft noll social distans.

Jag har aldrig sagt att barn inte kan smitta. Jag har sagt att mycket tyder på att barn inte är de huvudsakliga smittspridarna i samhället, till skillnad från influensan.
Citera
2020-05-01, 12:13
Medlem
Vad är det för konstig expertgrupp som Aftonbladet länkar till som hävdar att pandemin kommer pågå i två år och att 60% i världen måste vara immuna?

Mycket konstigt då flera framstående Flashbackforskare så sent som igår slog fast att Norge utrotat viruset på ett par veckor.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Nej, de vill att alla andra ska bli smittade såklart. Dessa "flockimmunitet"-vurmare vill inte bli smittade själva. Nej, nej. Det är alla andra som ska bli smittade.
Om inte annat utgår de ifrån att de överlever och får stå i vurmargruppen och prisa Tegnell och Stefan. Vara alldeles till sig i byxorna.
Om det dör 8000 - 20000 ser de sig inte själva som ett nummer bland de döda.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker inte det är någon bra idé, av en rad anledningar. Men man får ju tycka olika.
Nyfiken på vilka anledningar som väger tyngre än att Sverige införde fler restriktioner och en karantän av resenärer från riskromåden initialt tills mer utrustning och vårdplatser var tryggade?
Citera
2020-05-01, 12:14
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi har mycket framför oss, men vi har i alla fall mer bakom oss än våra grannländer.
Nu är du inne på det där igen. Det är mycket tvivelaktigt att Sverige nu har uppnått något som kan liknas vid flockimmunitet. Möjligtvis i koncentrerade grupper i våra utsatta områden. Vi har däremot lyckats ha ihjäl en rad gamla och dör man är man inte en del av någon immunitet.

Istället har vi allt att vinna på att skjuta det framför oss. Dels kommer vi bli bättre på det mesta när det gäller denna sjukdom som smittspårning och testning, behandlingsmetoder (där jag tror vi kommer att göra stora framsteg), läkemedel (där det finns flera kandidater än remdesivir som t.ex. statiner, immunmodulatorer m.fl.) för att inte tala om bli duktigare på riktade åtgärder som karantän av vissa grupper eller områden.

Så nej, våra grannländer kommer att ligga före då de kommer att ha tid med att bygga upp resurser där den kanske viktigaste är människors moral och mentala tillstånd.

Vi däremot riskerar en havererad vårdapparat där det är humankapitalet vi kommer att lida mest brist på.
Citera
2020-05-01, 12:14
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
På en skola upptäckte man att 10 lärare var smittade efter att en hade dött.

Barnen höll minnesstund och någon spelade piano. "en väldigt bra lärare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/overklig-situation-vid-kageskolan-efter-larares-dod-och-10-konstaterade-covid-19-fall
Japp och det var lärare som var smittade på Järvafältet också, det hölls dock väldigt tyst om det. Finns säkerligen fler exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in