2020-05-01, 12:02
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eller så förbättrar det läget genom att flockimmunitet byggs upp utanför riskgrupper. Om barn verkligen är såna smittspridare för just detta virus så borde väl alla barn ha haft det vid det här laget.

Att stänga skolor minskar smittspridningen och i och med det minskar dödsoffren samt tidslängden på pandemin.
Citera
2020-05-01, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Om det skulle fungera, så skulle det behöva vara så att det blir olagligt för äldre och riskgrupper att lämna sitt hem. Polis borde ta legitimation och skjuta äldre som lämnar hemmet, på plats.

Om man är ovillig att göra det då vill man inte skydda äldre och om inte äldre vill att det ska vara så, ja då vill de inte skydda sig själva.

Det är upp till riskgrupperna att distansera sig, ingen annan.

Såsom ännu inte äldre men väl i riskgrupp tycker jag kanske att Du är något drastisk. Problemet är att det inte GÅR att isolera sig så länge vissa saker tvingar (!) ut oss på ett sätt där vi måste utsätta oss för smittfara. Jag kan ge några exempel:
* Läkarbesök pga andra sjukdomar än de som orsakats av Covid-19 (sådana finns och hanteras till viss del av sjukvården också idag...)
* Diverse provtagningar på lab för att ställa in olika mediciner så vi slipper sjukhusvård.
* Bankärenden som kräver personlig inställelse pga att det är ett lagstadgat krav (bara en sådan enkel sak som att batteriet är slut i ens bankdosa som därför måste bytas ut får inte ske via ombud med fullmakt)
osv osv
Och med tanke på att det inte kommit några krav på att t ex munskydd ska användas i sjukhusmiljö får man finna sig i att bli hostad på av människor som saknar sådan utrusning/ inte vill använda den ens om patienten ber om det för att inte bli smittad. Så att isoleras...? Karantän...? Ha Ha...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
När hade ekonomer rätt i några prognoser sist?
Då kan man ställa samma fråga angående FHM. Eller hur? När hade de rätt sist?
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Exakt och det känns högst tvivelaktigt ur ett etiskt hänseende att personal på skolor skall utsättas för risken av smittspridning p.g.a. underdimensionerade lokaler för social distansering, undermålig ventilation samt svårigheterna att distansera sig från barnen i skolan.

På en skola upptäckte man att 10 lärare var smittade efter att en hade dött.

Barnen höll minnesstund och någon spelade piano. "en väldigt bra lärare"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/overklig-situation-vid-kageskolan-efter-larares-dod-och-10-konstaterade-covid-19-fall
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hade det varit en väg för Sverige, att ha epidemihanteringen framför sig likt grannländerna?

Då hade Sverige kunnat ha tillgång till bättre information om asymptomatisk spridning, att barn eventuellt kan smitta lika mycket som vuxna, utökat antalet vårdplatser, säkerställa att mediciner och skyddsutrustning finns att tillgå, förbättra rutinerna kring äldreomsorgen m.m?
Jag tycker inte det är någon bra idé, av en rad anledningar. Men man får ju tycka olika.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Inget av dina scenarion är grundade i realitet då man inte dör så fort.

No shit. Det visste jag inte. Bra jag fick veta, ska räkna ut hur många dagar det tar från att man blir smittad tills man dör och redigera inlägget.
Citera
2020-05-01, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eller annars kan man läsa mellan raderna att det är beslut tagna av politikerna och inte av honom.
Eventuellt efter att ha konsulterat andra experter (Giesecke och/eller de inom andra områden).
Självfallet, jag bara anpassar mig till alla som tror att Tegnell sitter själv och bestämmer, jag har vetat länge att han bara är ett språkrör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är nog av åsikten att vi har vår epidemihantering och vårdbehov framför oss.

Under veckorna framöver.
Vi har mycket framför oss, men vi har i alla fall mer bakom oss än våra grannländer.
Citera
Medlem
Om Tegnell visste vad som var rätt innebär det att det finns 100% säker forskning på det och då skulle alla göra så.

Ingen är säker och alla gör vad de TROR är bäst.

Såklart.
Citera
2020-05-01, 12:06
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Men eftersom du tjatar så snällt kan du få några av mina tidigare ”hyllningar” av Anders/strategin sedan mars: (jag vidhåller det jag skrev om ytterligheterna och att folk på båda sidor numera skapar ”fiender” väldigt enkelt)

20 mars:

(FB) Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell

22 mars: (FB) Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell

23 mars:

(FB) Folkhälsomyndigheten & Anders Tegnell

28 mars:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

30 mars: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

3 april

Synd att du blev så förråad på bara en månad då, när du nu lyfter fram andra mördarregimer som föredömen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som sagt, de har ingen stor samhällsspridning i dagsläget (ännu). Och den dag de har det, så kommer de att planera för att alla som arbetar med samhällsviktiga funktioner kan gå till jobbet.
Så ingen känd samhällskollaps med nedstängning av skolor. Synes som ditt argument blev till noll.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Alla människor med kapacitet att tänka längre än näsan räcker samt har kapacitet att tänka i flera steg förstår varför Sveriges "strategi" i är bland det bästa man kan hitta i världen just nu. Resten av världen börjar långsamt fatta detta men det verkar ta tid. Du och många andra i denna tråd är alldeles för svagbegåvade för förstå, det får man respektera .

Alla andra länder har fel och även Tegnell tvivlar.
Ljuset i mörkret skulle i så fall vara du, tillåt mig småle. ,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in