2020-05-01, 11:44
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har inte fått något riktigt svar från TAD2. Jag kan bara anta att TAD2 sitter skyddad hemma och har det gott. Däremot ska andra människor ut och arbeta samt riskera livet för att TAD2:s vänsterblivna drömsamhälle inte ska kollapsa. Vidrig människa.
Ja människor inom vården är tvungna att gå till jobbet tex. De kan inte säga att de skall jobba hemifrån.
Lärare kan heller inte gå hem eftersom skolor är öppna, man har ju kommit på nu att barn smittar vilket " superskallarna" förnekade förut men inget kommer att hända trots det.

Antagligen är det de som kan jobba hemifrån som säger alarmist he, he, he ( min fördom) men jag ser dem framför mig. Fittmössade, arselslickare som väntar på att få slicka röven på Stefan och Tegnell. Kanske till och med ber dem att skita i mun på dem.
Ja jävlar vilka clowner och hovnarrar.
Citera
2020-05-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ödmjukhet är förbannat bra.
Att vissa ”experter” här saknar det är en annan sak.

Precis vad jag skrev tidigare.

Jag är väldigt tacksam att han inte är bergsäker på sin sak. Det innebär att det finns utrymme att ända sig..
Citera
2020-05-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ödmjukhet är förbannat bra.
Att vissa ”experter” här saknar det är en annan sak.

Det är det.
Men att erkänna när det är alldeles försent och fortfarande fortsätta på samma spår är knappast ödmjukhet. Det är manipulation.

Att du ens försvarar Tegnell som skrattat åt folk som sagt att det skulle bli som det nu blivit?
...
Citera
2020-05-01, 11:46
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Giesecke förklarar hur smittan tog sig in på våra äldreboenden: Personalen på äldreboenden är ofta invandrare som "inte alltid kan ta till sig information".

När åldringsvården skulle vara så billig som möjligt så blev kvalitén därefter. Taxinäringen, där samma slags importerade tjänstefolk arbetar, är förstås en annan konduit för smittspridning till gamla.
Färdtjänst.
Citera
2020-05-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Ja helt sanslöst.

Förstår man inte att Sverige har gjort fel och att Tegnell är en bagdadbob av rang vid de här siffrorna så är man bra indoktrinerad.

Man kan ha ”rätt” på fler sätt än ett.
Du måste inte nödvändigtvis ta exakt samma väg från Sthlm till Gbg för att komma fram.
Det är inte en tävling detta, inte svart eller vitt, gott eller ont.
Det är olika strategier som förhoppningsvis leder till så få döda som möjligt på alla ställen.
Citera
2020-05-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil

Jag är väldigt tacksam att han inte är bergsäker på sin sak. Det innebär att det finns utrymme att ända sig..

Nja, du måste missat Tegnells tekniker. Det är att vilja en sak, göra det (delvis göra fel), och sen påstå att det är försent att ändra.

Han sa så i efterhand om lockdown, delvis bra i början men "nu är det försent, minimal effekt".
Sedan sa han så om testning, "spelar ingen roll nu, toppen av ett isberg, minimal effekt".
Barn blir inte smittade, hoppas nu smittar barn lika mycket så vuxna. "Minimal effekt att låta barn stanna hemma".
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Jag undrar bara vilken rapport som Corona-bossen i Schweiz lutade sig emot i förrgår.
Tycker det kommer nya rapporter varje dag om olika ämnen som pekar åt alla håll.
Tror inte den tyska rapporten bevisat något, utan bara ytterligare en i mängden.
Dock är jag förespråkare av försiktighetsprincipen. Onödigt att chansa i en riktning som kan sluta i onödig död.

Hur det egentligen ligger till med allt rörande coronan, lär dröja innan vi vet med säkerhet.

Försiktighetsprincipen är det Sverige alltid annars följer men inte vad gäller Corona. Det är nog det folk reagerat mest på. Folk börjar kanske inse att det snarare handlar om uselt förberedd sjukvård och att pengar som borde lagts på Sjukvården hamnat hos invandrarna och dess förespråkare istället.

Regeringen har inga medel att stärka vården med. Att utbilda skötersor från noll till narkossköterska tar minst 5 år..Min egen fru är akutskiksköterska och inte kvalificerad för narkosvård iaf inte ännu så detta skulle förberetts för många år sedan.

Regeringens fokus har mestadels upptagits av invandringen och dess problem. HBTQ frågor och Feminism under mandatperioden. Den massiva flyktingmottagningen kostar allt från rena pengar till ökad bvrottslighet och skenande kostnader för rättsväsendet. Bostäder finns inte arbeten saknas..

Nu kommer Corona och lägger sig som grädde på kaosmoset. Ger än fler artbetslösa, Större bostadskris och sämre ekonomi. Argare feminister och argare bögar..

Hade man sagt nej till invandringen och flyktingmottagningen så hade alla dessa problem varit betydligt mindre och mer hanterbara..Mycket eftersom man då kunnat bygga ut sjukvården, äldrevården och skolorna..När detta gjorts skulle Sverige varit i ett betydligt bättre öäge för frtamtida flyktingmottagning. Man har helt enkelt inte rättat munnen efter matsäcken. Tvärtom..

Man har börjat festa utan att en ha någon mat på bordet..eller i lagren.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Alltså evighetstråden! Tjafset här inne upphör aldrig. Är alla ytterligheter immuna månntro? Att inte en enda alarmist eller förnekare har insjuknat ännu är underligt. Hoax?

Ok så här! Sverige har valt att möta döden och vi måste börja prata och planera död. Har du planerat din död? Jag tänker på döden (inget nytt eller unikt dock) och pratar med anhöriga om död även om jag är i tjugoårsåldern! Du kanske också borde tänka lite på din eventuella död? De som inte klarar av viruset dör. För Sveriges del är det försent med någon halvdan damage control genom tokförsenad grundskolestängning. Nu är temat döden högst aktuellt med tanke på antalet nyupptäckta fall som rasslar in varje dag. En hel del av dessa kommer att dö. Ung som gammal. Deal with it.

Sverige borde säkra palliativa läkemedel. Även läkemedel i periferin. Exempelvis andra opioider och bensodiazepinpreparat än rekommenderade! Kanske så långt ut som lyrica, kortison, gabapentin etc då brist på de mest använda kommer att uppstå. Vi behöver antiemetika, betapred, prednisolon, fentanylplåster, norspanplåster osv. Injicerbara läkemedel kommer det att bli brist på och då går plåster bra. Starka jävlar! Inte bara propofol och morfin samt midazolam/stesolid i lösning. Tänk nu sjukvården! Tänk worst case scenario. Om befolkningen vet att döden kommer bli deras bästa upplevelse kanske rädslan minskar. Att sitta och kippa efter andan för att sjukvården inte hinner med att ge mediciner och mediciner tar slut är inget någon vill uppleva i livets slutskede. Så min uppmaning är att tänka bredare inom palliativa vården och säkra alla användbara preparat och tänkbara kombinationer för att lindra maximalt.

Det här med brytpunktssamtal. Kanske borde vi prata död med folk? Vården kanske ska fråga varje undernärd, övernärd, sjuk eller döende hur de vill ha sin död? Vill de ha fett med läkemedel eller vill de kriga på in i det sista mot Coronan? Tycker att det är högst relevant att bolla sådant med en medveten person. Att exempelvis vårdcentralen frågar alla besökare den frågan. Hur vill du dö om corona drabbar dig hårt? Det här med döden måste sluta vara tabu nu för det är endast så vi kan minska rädslan och lidandet det medför. Döden är väldigt skrämmande hos den stora massan men det är nu vi måste stå enade i död och misär.
Senast redigerad av Dopamina 2020-05-01 kl. 11:54.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vid smittspårningen har man ju sett att barn inte fört vidare smittan i den utsträckning man skulle kunna förvänta sig.
Det var ju en mindre del de smittspårade i början. Det går ju inte att säga sågot så kategiriskt i det fallet. Därefter testar man ju endast de med symptom vilket de flesta barn inte uppvisar.
Citera
Medlem
Citat:

Ja, att vara toksäker är i nästan alla fall extremt farligt.
Att vara öppen för andra åsikter och att ha självkritik är positivt.
Citera
2020-05-01, 11:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Invandrarområden är särskilt drabbade av coronavirus också. Svårt få folk att sluta gå till jobbet med förkylningssymptom antar jag. Speciellt pga anställningsförhållandena som gör det extra svårt att vara hemma. Myndigheterna missade att hantera den gruppen initialt.
Ja och det var därför smittan kom in på äldreboenden anser jag.
Citera
2020-05-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är det.
Men att erkänna när det är alldeles försent och fortfarande fortsätta på samma spår är knappast ödmjukhet. Det är manipulation.

Att du ens försvarar Tegnell som skrattat åt folk som sagt att det skulle bli som det nu blivit?
...

Jag tycker Tegnell är ordinär.
Men jag försvarar Sveriges linje.
För mig är det inte synonymt med att man måste älska Tegnell bara för att man tycker svensk linje känns vettig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in