2020-05-01, 10:58
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nya Zeelands premiärminister Jacinda Ardern kommer en dag att vakna till verkligheten. Den verklighet som finnarna redan har vaknat till. Finnarna önskar nu att fler skulle bli smittade. Annars blir plågan än mer långsam och åldringar får sitta i karantän som någon sorts livstidsfångar.

Ditt inlägg är så bissart att man baxnar,
det finns såklart inget värde i att dra på sig så många dödsfall i början på en pandemi som möjligt, du är hjärntvättad?
Citera
2020-05-01, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Till och med Tegnell är osäker
https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-tvivel-om-svenska-strategin/

Lite otäckt när empati-lösheten breder ut sig och att några tycker "att vissa får man offra".
Enligt den tanken så skulle man "spara" mest genom att inte ge de som är välbeställda och äldre någon vård alls, det har hög pension samt lever genomsnittligt längst i tid.

Exempelvis, om Tegnell dör ganska snart så sparar vi in mycket pengar. Allt enligt tankemodellen.

Undrar om de ens har vågat tänkt den tanken.
Visst ja , det gäller andra inte dem.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-01 kl. 11:07.
Citera
2020-05-01, 10:59
Medlem
Taiwan 18 dagar utan ny smitta. 6 döda totalt på 20 miljoner. Ett av dom fåtal länder där BNP kommer att öka i år.
Hur i helvete kan man påstå att Sverige lyckats bättre?
Citera
2020-05-01, 11:00
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Det är tyvärr fel. 240 dör om dagen. Varje dag. Året om.
Nu avsågs dödsfall i covi-19, inte totalt oavsett orsak.
Citera
2020-05-01, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Ni Svenssons kan inte ta hand om era egna familjemedlemmar när de blir gamla utan sopsorterar dem i billigaste möjlig ålderdomshem. Sen har ni mage om att klaga på hur staten inte kan hantera situationen. Hela ert sätt tänka och mentalitet visas nu i denna kris. Dör som flugor i ett land som i princip har alla förutsättningar i världen. Grattis!

Vilka förutsättningar? Allt är borta för att vi har massa babbar här nu. Staten hanterar situationen så som passar staten bäst. De dödar medvetet äldre svenskar genom att låta babbar utan munskydd jobba i vården och vägra dem syrgas utan kväver dem istället.

Kanske borde göra som en stolt babbe. Åka och kräva bidrag i ett bättre land.
Citera
2020-05-01, 11:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Men de smittar fortfarande och kan då hålla igång smittkedjan vilket förlänger och förvärrar pandemin.
Eller så förbättrar det läget genom att flockimmunitet byggs upp utanför riskgrupper. Om barn verkligen är såna smittspridare för just detta virus så borde väl alla barn ha haft det vid det här laget.
Citera
2020-05-01, 11:03
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eftersom jag vet vad jag gör (åker till jobbet som vanligt) så blir dina kommentarer verkningslösa.

Okej, du åker till jobbet som vanligt.
Citera
2020-05-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Morfin? Inga problem men syrgas? Absolut inte, det är för avancerat...

Kan inte SAS skicka en sån där instruktionsvideo som man får se på planet?
Citera
2020-05-01, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ok, har du forskning på att länder fortsätter att bara återinfekteras, efter en lockdown, om man fortsätter vara försiktig med landsgränsen? Riktigt forskning med tydliga resultat, inga killgissningar från ngn epidemiolog.

För annars håller jag fast vid min tolkning att du låter som en olyckskorp och inget annat.

Bara se på säsongsinfluensa och andra förkylnings- och coronavirus. Tror du att länderna eliminerat dessa genom nuvarande lockdowns eller genom försiktighet vid landsgränserna? SARS-Cov-2 är bara ett nytt coronavirus i repertoaren.
Citera
2020-05-01, 11:05
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indonswe
Jag är förmodligen en av få som är rädd eller åtminstone vågar erkänna det men jag förstår inte vad man ska göra när skolan mejlar om skolplikt? Min dotter som är yngre håller jag hemma från förskolan, jag handlar mestadels med ffp2 mask, mailade FHM i Januari och bönföll de att stänga ner samhället, investerade en del i ett karantänsrum i huset, har gått ner 7 kilo sen januari, inte arbetat med mitt programmeringsprojekt sen januari pga att tankarna kommer tillbaka på pandemin kontinuerligt, vaknar och kör direkt c d och zink, lyfter lite vikter, kall o varm dusch, quarcetin var 3e dag, mycket vatten, mer kosttillskott på kvällen, ingefära, vitlök, multivitamin mm. Nu är viruset i min lilla by och jag fattar inte hur jag kunna få min familj och mig själv att undvika det. Folkhälsomyndigheten har inte förklarat det så jag förstår iallafall. Möjligtvis att jag skulle omyndigförklaras för att jag inte vill bli smittad av ett biologiskt vapen men knappast för att inte klarar skydda mig och min familj då regeringen genom att inte stänga saker gör det enligt min mening omöjligt om man inte vill bryta mot lagar. Det är många som säger att det är bara att skydda sig om man är rädd men nu vill jag veta hur?

Ok, men du verkar ju faktiskt tänkt till lite och det skulle jag tro går en lång väg. Om du vill göra något så skulle jag föreslå att du kallar till möte i din lilla by och lugnt och sansat helt enkelt pratar med dina grannar och bekanta om hur ni ska hantera inte bara smittskydd men också hur ni ska göra om någon blir sjuk.

Om ni gör detta utifrån antagandet att Corona är här för att stanna och något mänskligheten kommer att få leva med åtminstonne under vår livstid, då tror jag ni kommer att klara er bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indonswe
Jag är förmodligen en av få som är rädd eller åtminstone vågar erkänna det men jag förstår inte vad man ska göra när skolan mejlar om skolplikt? Min dotter som är yngre håller jag hemma från förskolan, jag handlar mestadels med ffp2 mask, mailade FHM i Januari och bönföll de att stänga ner samhället, investerade en del i ett karantänsrum i huset, har gått ner 7 kilo sen januari, inte arbetat med mitt programmeringsprojekt sen januari pga att tankarna kommer tillbaka på pandemin kontinuerligt, vaknar och kör direkt c d och zink, lyfter lite vikter, kall o varm dusch, quarcetin var 3e dag, mycket vatten, mer kosttillskott på kvällen, ingefära, vitlök, multivitamin mm. Nu är viruset i min lilla by och jag fattar inte hur jag kunna få min familj och mig själv att undvika det. Folkhälsomyndigheten har inte förklarat det så jag förstår iallafall. Möjligtvis att jag skulle omyndigförklaras för att jag inte vill bli smittad av ett biologiskt vapen men knappast för att inte klarar skydda mig och min familj då regeringen genom att inte stänga saker gör det enligt min mening omöjligt om man inte vill bryta mot lagar. Det är många som säger att det är bara att skydda sig om man är rädd men nu vill jag veta hur?
Det är lätt om du verkligen, verkligen vill. Du har redan gjort så mycket och förstå nu att du inte kan kontrollera allt.

Det går inte!

Du bankar ditt huvud i väggen och vill banka mer. Du har gjort ditt så vänta nu med spänning på resultatet och gör något monotont för att få ut din sprudlande energi.

Efter sista reken om 10 m avstånd till flåsande motionärer väljer jag nu en annan promenad. Vad väljer du för att lätta på dina mentala krav? Start snart ok och inga mer ursäkter!
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då hänvisar jag åter till rapporterna. 2-4 % max effekt av skolstängning.

Då räknade man inte med att barn var smittsamma eftersom detta faktum dykt upp nyligen med den tyska rapporten. så de siffrorna är nog förlegade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in