2020-05-01, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Jag har inte sett några hyllningar till den svenska modellen i utländska medier. I Finland är man bekymrad över vad svenskarna egentligen håller på med. CNN skriver kritiska reportage där man undrar hur man kan tycka att en modell med så många döda är lyckad. Men om man bara följer svensk regimtrogen media, så kan man naturligtvis leva i en filterbubbla där man upplever att Sveriges modell hyllas.

Har en del släkt i Helsingfors och dem är mest oroliga över att så oerhört många som dör i Sverige. De säger dock detta med brasklappen att de inte nödvändigtvis vet om sin egen strategi är korrekt på sikt då viruset knappt tagit sig in i landet och menar på att viruset lär komma i vågor. Dvs 0 immunitet existerar alls i det finska samhället, risken för att viruset blossar upp igen är således markant. Vill minnas att en finsk folkhälsotyp pratade om det också som ett visst problem. För långsam smittspridning kan dock känner som ett lyxproblem för oss i farsotens Sverige kan man tycka.
Citera
2020-05-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det är så dåligt å göra så. Tycker personal ska ha rätt å kasta ut såna som går och hostar rakt ut.

Tycket man borde dra dom i håret och kasta ut dom. Lite förnedring krävs för att folk ska lära sig.
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Typiskt Sverige hatare, förneka fakta. Redan nu börjar ju länder runt om i världen att skruva på sig och letar en hållbar strategi, lär bli den svenska modellen.
Vilka fakta hänvisar du till? Jag hatar inte Sverige, jag tycker det bara är synd att landet tagit en väg som leder till tusentals döda. Helt i onödan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Du är fel ute. Alla länder, utom Sverige, har vidtagit skarpa åtgärder. Det har gjort att flera länder kunnat köpa tid och fundera över en strategi att öppna upp utan att allt för många dör. I Sverige har man tagit gerogenocidtaktiken där folk dör som flugor.

Ja, det är bedrövligt att vi saknar handlingskraft för å ta till åtgärder.
Det ser man inte minst när man jämför med nordiska grannar över dagsiffror.
Danmark 2
Norge 6
Finland 22
Sverige 118..

Sverige har antagit en farlig väg...och riskabel.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ids inte kolla videon, ge gärna ett referat. Första bilderna jag såg som förklarade den Till plattade kurvan visade tydligt att det bara handlade om att skjuta saker på framtiden. Det såg lite dystert ut eftersom det avslöjade hur mycket längre tid det skulle ta. Sen ändrades kurvorna så att den tillplattade såg lite mindre ut. Vad som motsvarar verkligheten vet inte jag och förmodligen ingen annan heller. Det är som att förutspå väder. Poängen brukar dock framställas som att det handlar om att hålla sig inom sjukvårdens kapacitet och givet detta beta av eländet så fort man kan, för ingen vill dras med detta i evigheter. Särskilt som nån inte vet hur en eventuell andra våg kommer att se ut.

Kunskap är inte farligt. När du ids kommer du att förstå varför en "lockdown" är bättre än vår linje.
Citera
2020-05-01, 16:56
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Kan du vänligen specificera dessa röster?

https://video.foxnews.com/v/6151735635001#sp=show-clips
https://www.youtube.com/watch?v=MuuA0azQRGQ

Du kan hitta mer om du går igenom högermedia och twittrare från republikanerna.
Lite om hur det redan får några veckor började dela upp sig (Vänstern kritiserar, högern hyllar tveksamt)
https://www.vanityfair.com/news/2020/04/can-you-beat-covid-19-without-a-lockdown-sweden-is-trying
Citera
Moderator
Chantres avatar
Underbetalda läkare ska sluta jobba.

https://www.expressen.se/gt/lakarlarmet-fran-sas-laget-mycket-anstrangt/
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Du bedömer det ekonomiska läget efter ca 5veckors lockdown. Du kan inte vara seriös?
Däremot kan man redan nu se att de länder med hårda lockdowns börjar inse hur det kommer se ut i framtiden, på bar 5veckor. De inser att det är ohållbart, som sagt, svenska modellen kommer bli det nya svarta!

Vi har ingen modell, så det finns inget att följa. Att länder som stängt ner kommer att öppna tids nog är väl ganska självklart? Har inget att göra med hur vi agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Jag har också barn på förskola - har aldrig varit med om så friska barn som nu!
(Med undantag för en vecka då alla i familjen var sjuka)

Hoppas innerligt på att detta fortsätter även efter pandemin - att folk stannar hemma när de är sjuka, och inte skickar halvsjuka barn till skola. Man kan slopa karensdagen för evigt.

Samma här, lillpojken på 5 år har knappt ens vart snorig på 2 månader.

I vanliga fall brukar dom vara snoriga och hostiga halva vintern/våren
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Kan vi lita på Folkhälsomyndigheten?

https://www.youtube.com/watch?v=0hbvIURCi9U
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Är inte du en av dom som förespråkat lockdown?

Nej. Den enda åsikt jag haft om "lockdowwn" är att om det skulle göras så skulle det gjorts redan från start. Redan efter att man tog hem folk från alperna var det försent och en meningslös åtgärd.

Däremot har jag tyckt att ungar smittar och att vi kommer få leva med detta viruset i åratal och att det kan påverka medellivslängden. Även att Tegnell inte delger hela sanningen vid sina uttalanden. Så mycket jag nämnt tidigare har visat sig "slå in". Även att folk smittar fast de inte känner sig sjuka.
Men det var ett tag sedan jag skrev allt detta. Men det är alltid intressant att se hur saker faller på plats med tiden.

Min fru är sjuksköterska och pendlar mellan Akuten och röntgen i sitt jobb. Jag själv är ute och arbetar ideellt de dagar jag kan. Så jag träffar en hel del människor och även min fru ser en del av det som händer.
Senast redigerad av Milldue 2020-05-01 kl. 16:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag skiter fullkomligt i de grodor som gång efter annan hoppar ur clownen Trumps lilla mun.
Jag syftar på det som folket säger i diverse intervjuer världen över.

Och vad säger de då?

Varför är Sverige bra? Va? Varför inte stänga ner och rädda liv när Sverige ändå ligger i topp när det kommer att stimulera deras ekonomi gentemot 2019s gdp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in