2020-05-01, 10:17
Medlem
magpests avatar
Har inte fått något riktigt svar från TAD2. Jag kan bara anta att TAD2 sitter skyddad hemma och har det gott. Däremot ska andra människor ut och arbeta samt riskera livet för att TAD2:s vänsterblivna drömsamhälle inte ska kollapsa. Vidrig människa.
Citera
2020-05-01, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag tror att det är för tidigt att dra sådana slutsatser.

Tidigare influensapandemier har visat att tidiga skolstängningar minskade spridningen med:

16-18% vid längre skolnedstängningar39-45% vid en topp, för att få ned kurvan och minska belastningen i vården
https://www.nature.com/articles/nature06732

Influensan drivs av barn då de är naiva för influensa. Barn har smittats i hög grad av de vanliga coronavirusen tidigt i livet och har cirkulerande antikroppar och dessa KAN ha korsreaktivitet mot SARS-Cov-2, exempelvis tidigare infektion av OC43. Så influensa och Covid-19 behöver inte alls vara lika den aspekten.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0841_article
Citera
2020-05-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
varför svarar du inte? Sitter du skyddad hemma eller inte?

Jag lever i princip som vanligt men idag är jag ledig. Hurså?
Citera
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Har inte fått något riktigt svar från TAD2. Jag kan bara anta att TAD2 sitter skyddad hemma och har det gott. Däremot ska andra människor ut och arbeta samt riskera livet för att TAD2:s vänsterblivna drömsamhälle inte ska kollapsa. Vidrig människa.

Är väl bara att du stannar hemma också, om du är rädd.

Folk är ansvariga för sig själva. Ingen annan. De som inte klarar att ta det ansvaret borde omyndigförklaras omgående.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det har han sagt hela tiden. Ingen har facit. Alla gör så gott de kan utifrån de förutsättningar och den kunskap de har.

Alla gissar och improviserar. Och hoppas på tur. För allt beror också på om man har turen på sin sida eller ej.

Nu hade Sverige otur när det gäller äldreboenden, men det ansvarar inte Tegnell för. Hur gärna alarmisternas sen än skulle vilja sätta det ansvaret (också) på honom.
Otur?
FHM är medansvarigt till de enorma bristerna i äldreomsorgen. Framför allt handlar det om inkompetent personal. Men också brist på utrustning, rutiner och direktiv.
Giesecke har till exempel skyllt på att en stor del av personalen är invandrare.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Detta är ju ren rasism! De som inte kan svenska följer detta via utländska medier och har förmodligen en minst lika bra bild som många svenskar.

Tror inte det är rasism utan den bittra sanningen. Invandrare är generellt sämre på att läsa media då de har mindre förtroende för vad som skrivs i media.
Smittan kom tidigt till äldreboenden och den spred sig snabbast bland invandrare. Invandrare är överrepresenterade när det kommer till äldrevård.

Invandringen skulle kompensera för den åldrande befolkningen och tillsätta kompetens inom sjukvården. Ironiskt nog ledde det till att de spred smittan på äldreboenden och belastade sjukvården när den behövdes som mest. Ironi det.
Citera
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Influensan drivs av barn då de är naiva för influensa. Barn har smittats i hög grad av de vanliga coronavirusen tidigt i livet och har cirkulerande antikroppar och dessa KAN ha korsreaktivitet mot SARS-Cov-2, exempelvis tidigare infektion av OC43. Så influensa och Covid-19 behöver inte alls vara lika den aspekten.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0841_article
Behöver inte alls? Det låter som ett tämligen osäkert antagande. När kunskapsläget är begränsat så kanske en försiktighetsprincip torde bejakas?
Citera
2020-05-01, 10:21
Medlem
Citat:

Som sagt när argumenten tryter...
Citera
2020-05-01, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Behöver inte alls? Det låter som ett tämligen osäkert antagande. När kunskapsläget är begränsat så kanske en försiktighetsprincip torde bejakas?

Då hänvisar jag åter till rapporterna. 2-4 % max effekt av skolstängning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det har han sagt hela tiden. Ingen har facit. Alla gör så gott de kan utifrån de förutsättningar och den kunskap de har.

Alla gissar och improviserar. Och hoppas på tur. För allt beror också på om man har turen på sin sida eller ej.

Nu hade Sverige otur när det gäller äldreboenden, men det ansvarar inte Tegnell för. Hur gärna alarmisternas sen än skulle vilja sätta det ansvaret (också) på honom.

Nej alla gissar inte, Sverige gissar och spelar rysk roulette. Använder hela befolkningen som försökskaniner utan att ens fråga befolkningen. I vanliga fall om man nu ska agera försökskanin så krävs det medgivande men inte i det här fallet. Och vem ska bära ansvaret om detta går åt helvete, VEM?`

Alla andra länder gör åtminstone allt för att minimera förluster i människoliv, i Sverige gör man tvärtom.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är dock lättare att skylla på att vi "inte nått ut" med svensk propaganda istället för att diskutera varför det inte finns skyddsutrustning eller varför Sverige går sin egen väg.

Precis. Exempelvis så beslutade Arbetsmiljöverket att munskydd skulle vara ett krav vid arbete med äldre, med det överklagades av Stockholms stad och är nu upphävt.
Citera
2020-05-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då hänvisar jag åter till rapporterna. 2-4 % max effekt av skolstängning.
Vad menar du med 2-4% i det här fallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in