2020-05-01, 09:01
Medlem
Sverige är ett så litet land, det har stor beroende av omvärldens ekonomi, de flesta stora bolag har sina försäljning/tillverkning utomlands. Så att göra tvärtom som andra länder och hoppar att ekonomin går bättre här är helt fantasi. Och när de andra länder har dödat virus och tillbaka till normalt igen, så kommer Sverige att själv karantän från resten av världen
Citera
2020-05-01, 09:19
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Lite synd att dina inlägg saknar nån som helst relevans. Och att du synes vara avlönad av Kreml för betalning per inlägg i den här tråden.

Btw, hur ser det ut borta i Ryssland? Bra testning? Mtp att dom hade problem redan vid OS (vilket kanske rör sig om 1000-talet utövare så antar jag dom ligger illa till nu)

På samma sätt kan man ju fråga dig om hur mycket du får från regeringen. SVT var tydliga med vad konsensus ska vara om rysk ekonomi.
Jag tror att Putte kommer vara en av vinnarna i den här krisen, då är jag ingen kremlvän.

Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Sverige kommer få försämrad ekonomi men inte i den utsträckning som alarmisterna hävdar. Arbetslösheten lär öka under det kommande året.

Sveriges tillgång är att vi har lojala medborgare som accepterar skattetrycket. Märks även i dessa kristider där befolkningen ställer sig bakom myndigheterna och regeringens kontroversiella strategi.
Räcker det med att kalla folk för alarmister för att skapa jobb?
Fler och fler ser på annat än SVTs förskönande världsbild, vi får se om Sveriges tillgång är stark nog.
Citera
2020-05-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
På samma sätt kan man ju fråga dig om hur mycket du får från regeringen. SVT var tydliga med vad konsensus ska vara om rysk ekonomi.
Jag tror att Putte kommer vara en av vinnarna i den här krisen, då är jag ingen kremlvän.

Räcker det med att kalla folk för alarmister för att skapa jobb?
Fler och fler ser på annat än SVTs förskönande världsbild, vi får se om Sveriges tillgång är stark nog.

Finns tyvärr allt för många obildade människor som inte kan sortera i nyhetsflödet. Som ser allt från SVT och andra etablerade medier med övernitiska ögon men sedan köper rakt av det de hör på Youtube från någon de känner samhörighet med.

Var är kronkursen på 20 SEK för 1 Euro och hyperinflationen som alarmisterna hävdade skulle komma? Det finns så många idioter där ute att jag knappt orkar kommentera dem faktiskt.

Fast du har rätt i att SVT har sin agenda och att du ska se det de säger med kritiska ögon men det gäller samtliga nyhets och informationskällor. Det är den selektiva källkritiken som skapar dumhet.
Senast redigerad av Mafia 2020-05-01 kl. 09:30.
Citera
2020-05-01, 09:30
Medlem
Citat:
Finns tyvärr allt för många obildade människor som inte kan sortera i nyhetsflödet. Som ser allt från SVT och andra etablerade medier med övernitiska ögon men sedan köper rakt av det de hör på Youtube från någon de känner samhörighet med.

Var är kronkursen på 20 SEK för 1 Euro och hyperinflationen som alarmisterna hävdade skulle komma? Det finns så många idioter där ute att jag knappt orkar kommentera dem faktiskt.

Fast du har rätt i att SVT har sin agenda och att du ska se det de säger med kritiska ögon men det gäller samtliga nyhets och informationskällor. Det är den selektiva källkritiken som skapar dumhet.

Men alltså det är helt irrelevant det du säger.

Du börjar snacka om kronkurs på 20 sek för 1 euro för att en person kanske sagt det?
Hur är det relevant till något? Håll dig till diskussionen istället.

Du saknar verkligen argument. Du tror ärligt att om en hyperinflation kommer att den kommer efter vi haft COVID-19 i 2 1/2 månad? Hur pantad är du?

Du snackar om att "selektiv källkritik" skapar "dumhet".
Samtidigt som du själv påstår att vi har lojala medborgare till får som ställer sig bakom regeringen trots att den är kontroversiell utan att ifrågasätta? Och det är inte dumhet? Det är inte selektivitet?
Citera
2020-05-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men alltså det är helt irrelevant det du säger.

Du börjar snacka om kronkurs på 20 sek för 1 euro för att en person kanske sagt det?
Hur är det relevant till något? Håll dig till diskussionen istället.

Du saknar verkligen argument. Du tror ärligt att om en hyperinflation kommer att den kommer efter vi haft COVID-19 i 2 1/2 månad? Hur pantad är du?

Du snackar om att "selektiv källkritik" skapar "dumhet".
Samtidigt som du själv påstår att vi har lojala medborgare till får som ställer sig bakom regeringen trots att den är kontroversiell utan att ifrågasätta? Och det är inte dumhet? Det är inte selektivitet?

Det var bra att t.o.m. du förstår det ologiska i hyperinflation i Sverige nu.
Citera
2020-05-01, 09:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Du brukar vara kvalitativ i dina inlägg. På vilket sätt skulle det vara svårt att se någon slags synergisk nedgång? Sverige ligger ju inte direkt bäst i klassen i Europa och vi har enorma utgifter årligen i 'välfärdssektorn'. Hur har du själv räknat på 300.000+ nyarbetslösa?
Kanslihuset har räknat på det. Och deras påverkan på Offentlig Utgifter finns med in siffrorna i #3745. Och BNP-påverkan i #3746.

Just den där typen av saker har jag uppfattningen att kanslihuset kan räkna på.

Annars håller jag med om att skattekvot och social expenditure är för höga. Men det är en annan fråga. Det är ju något som vi dragits med länge.
Så länge vi har brain gain så klarar vi detta. Och införande av marknadshyra i nyproduktion kommer hjälpa till med det.
Citera
2020-05-01, 09:46
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Sverige kommer få försämrad ekonomi men inte i den utsträckning som alarmisterna hävdar. Arbetslösheten lär öka under det kommande året.

Sveriges tillgång är att vi har lojala medborgare som accepterar skattetrycket. Märks även i dessa kristider där befolkningen ställer sig bakom myndigheterna och regeringens kontroversiella strategi.
Ja men det är en svår balansgång. Det var ganska många höginkomsttagare som lämnade landet pga skattetryck bla. Att tokhöja skatt kan vara förödande. Dessutom är höga skatter kontraproduktivt sett till nyskapande av arbeten
Citera
2020-05-01, 10:00
Medlem
liksom-fbs avatar
Vi kan titta på några.
Citat:
Hur hade de här inläggen någon relevans? Va? Några av liksom-fbs inlägg i tråden.
Fel. Netflix har stannat av produktion helt tillexempel.
Jaha, har netflix alltså slutat att sända. Det var en nyhet för mig iaf.
Så här säger deras rapport från 21 April: "Omsättningen steg 27,7%"
Hur väl överensstämmer en stor omsättningsökning med ditt påstående om stoppad omsättning.

Vi får konstatera att du inte har någon kontakt med omvärlden.

Citat:
"Sjönk bostadspriserna i Sverige under IT-bubblan i början på 2000-talet?
När börsen halverades ungefär.

Svar: Nej de fortsatte att stiga.

Du skulle kanske vara lite mer restriktiv med att säga att andra saknar IQ när du varken har koll på fakta eller förmår leverera någon logik."
Här påstod han att COVID-19 inte skulle ha en negativ effekt på bostadspriserna.
Nej. Det är rent svammel.
Det jag svarar på här är påståendet om att bostadspriserna skulle falla pga att börskurserna faller.
Och då pekar jag på 2000-2003 när de rasade rejält men bostadspriserna fortsatt stiga.
Detta inlägg jag skrev hade inget med COVID-19 att göra.

Du har en rent obefintligt läsförståelse. Du verkar läsa några få ord i inläggen du citerar. Och sedan fantisera ihop resten. Det leder till att dina inlägg här mest blir halmgubbar, och yrande.
Citera
2020-05-01, 10:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
År 2008 års lågkonjuktur tog 6 år innan marknaden återhämtade sig till ursprungssiffrorna dvs år 2014.
Ja för Sverige. Dock återhämtade sig Sverige nästan helt ganska snabbt. Men sedan kom Greklandkrisen och full återhämtning stallade fram till 2014.
Finland t ex har inte ännu återhämtat BNP/capita.
Och Danmark har nyligen återhämtat sig.

Prognoserna från regeringen indikerar snarare återhämtning klar 2022. Det kan dom ju åka på att få justera. Men så ser deras beräkningar ut nu. 2021 är det alltså rejäl återhämtning i ekonomin.

Det kan förklaras av att nedgången är orsakad av ett virus och inte andra mer fundamentala defekter i ekonomin. Sedan kan defekter uppstå iom lock down.
Hur stora skador som uppstår beror lite på hur staten investerar i att undvika att de uppstår. Dvs hur staten väljer att spendera "stödåtgärderna".

Sedan kan det för all del bli så att konsekvenser av corona leder till tillväxthämmande åtgärder. Får vi ökad protektionism t ex så leder till stagnation.
Det är väl inte otänkbart att vi får några års Nordkorea-inslag i ekonomin, som ger stagnation. Innan vi ruskar av oss den idiotin.

Det är också troligt att vissa länder åker på mer stagnation och tar längre tid på sig att återhämta sig. Detta hämmar tillväxten i andra länder. Dvs Sverige skulle kunna återgå ganska snabbt med fortsatt tillväxt hämmas av att våra handelspartners är i stagnation. Precis som det varit efter finanskrisen.
Citera
2020-05-01, 10:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Försöker se ett scenario hur Göteborg skulle se ut om Volvo Cars läggs ner och flyttar till Kina, tror faktiskt det inte är helt omöjligt. Särskilt inte nu när dom sparkade 1300 tjänstemän i röven häromdan.

Skulle stå landet dyrt om vi skulle få ett nytt Detroit.
Vd:n Håkan Samuelsson säger till Ekot att det delvis handlar om coronakrisen, men också att företaget ska genomgå en förändring och att framtiden består av exempelvis elbilar och självkörande fordon.

Dels en teknik-förändring. Sådant sker hela tiden. Hade det inte skett hade vi varit kvar på stenåldern. Teknikförändringar leder till ökad levnadsstandard.

Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, menar att det är problematiskt men att man inte ska se det enbart som nattsvart.

– Är man ingenjör så finns det ingen region i landet som är bättre att bli varslad i än Göteborg och Västsverige, här skriker branscher efter ingenjörskunnande, säger han.

Har man nu inte riktigt rätt kunskaper och erfarenheter får man byta inriktning lite. Detta handlar om relativt dugliga personer som kommer i anställning relativt snart.

Detroit handlade om en helt annat mekanism. Där fick folkhemsfundamentalister makt i centrala
delarna och körde de i botten. Folk flyttade ut i periferin där mindre vänsterpolitik gällde.
Citera
2020-05-01, 10:40
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vi kan titta på några.

Jaha, har netflix alltså slutat att sända. Det var en nyhet för mig iaf.
Så här säger deras rapport från 21 April: "Omsättningen steg 27,7%"
Hur väl överensstämmer en stor omsättningsökning med ditt påstående om stoppad omsättning.

Vi får konstatera att du inte har någon kontakt med omvärlden.

Nej. Det är rent svammel.
Det jag svarar på här är påståendet om att bostadspriserna skulle falla pga att börskurserna faller.
Och då pekar jag på 2000-2003 när de rasade rejält men bostadspriserna fortsatt stiga.
Detta inlägg jag skrev hade inget med COVID-19 att göra.

Du har en rent obefintligt läsförståelse. Du verkar läsa några få ord i inläggen du citerar. Och sedan fantisera ihop resten. Det leder till att dina inlägg här mest blir halmgubbar, och yrande.
Fast bostadspriserna har redan börjat sjunka. Det dröjer alltid innan bostadsmarknaden påverkas. Dessutom väntas ränteuppgång om något år. Detta ser ut att bli en lång lågkonjunktur så den kommer påverkas. Vad som också är allvarligt är att bostäderna redan var övervärderade som de var. Det behövs en riktig krasch som harmoniserar marknaden igen
Citera
2020-05-01, 10:42
Medlem
Känns liksom passande när företag som lånat och investerat massor, firman går bra, de har varit positivt och vinst under några år.

Sen *poff* på en månad, konkurs...verkligen?

Inga marginaler, inget att bara säga upp allt, stänga igen, försöka minimera kostnader kanske göra förbättringar i verksamheter renovera.

Nej konkurs. Passande - alla skulder allt nollställs, sen om några månader - omstart, allt investerat finns kvar, personal osv. Helt plötsligt kommer företag gå superbra igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in