2020-05-01, 08:08
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Och hur bevisar du det som du säger? Genom att häva ur dig fula ord och förolämpningar? Du verkar inte speciellt övertygande.

Nja men om covid hade varit ens en tusendel så smittsamt som alla jävla domedagsprofeter hävdat så hade hela världen varit smittad i början av mars. Likaså med dödligheten. Nu vet vi att det i princip är ofarligt för en frisk människa så de facto synd att viruset inte är mera smittsamt faktiskt. Vad gäller barns smittsamhet så läste jag om en svensk unge som blev smittad av en superspridare i Österrike och hade haft minst 176 dokumenterade nära kontakter efter det. Ingen blev smittad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Skit ner dig, det är bevisat att barn förvisso kan bli smittade men de blir varken sjuka eller smittsamma. Givetvis finns enstaka fall på miljonen men det är odds vi får leva med såtillvida man inte är en feg kärring som har noll hänsyn till samhället i stort.
Tyska forskare har nu funnits att barn smittar i samma omfattning som vuxna.
https://m.bild.de/ratgeber/gesundheit/gesundheit/corona-studie-kinder-sind-genauso-ansteckend-wie-erwachsene-70363010.bildMobile.html
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Pippi?

Vem har ens påstått att barn inte alls smittar? Man har sagt att barn inte verkar driva smittan i samhället, det är ”ganska” stor skillnad.
FYI: De med allvarliga symptom där infektion nått lungorna kan möjligtvis vara mindre smittsamma än mildare fall.

Det är också faran med asymtomatiska fall. Infektionen håller sig i de övre luftvägarna och iom att man inte känner sig sjuk så rör man sig mer bland andra människor.

Som barn t.ex. som ofta springer omkring och hoppar upp i famnen hos vuxna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Och du bara fortsätter alltså, du har fått kinesen från ditt barn, och därför smittar barn inte lika mycket som vuxna?

Den mängd skit som har producerats i denna tråd av människor som dig, skulle kunna fylla Sveriges största reningsverk till bredden.
Det är andra som har sagt att barn smittar mindre, baserat på studier. Jag utfår ifrån att studierna stämmer, tills motsatsen bevisas.

Nej, viral load är inte ett bevis på motsatsen. Men om motsatsen bevisas, så kommer du se mig skriva ”barn smittar lika mycket” här i tråden, ganska omgående. Eftersom jag (till skillnad från er) aldrig skriver något utan att ha källa för det påståendet, och byter fot på en minut om informationsläget ändras.
Citera
2020-05-01, 08:10
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det här är det jag tänkt också, hela tiden, att vi kommer drabbas hårt oavsett. Sverige med sin export är för invävt i en global ekonomi för att inte drabbas hårt när hela världen går på knäna. Sedan tror jag att man i Sverige har underskattat de negativa effekterna som rädsla och panik innebär för ekonomin. Rädslan hos folk personligen (även om de inte pratar om det) stiger rimligtvis i ett land som Sverige, där man låter smitta spridas fritt. Detta lär inverka mycket på konsumtionen. Samt att många sjukskriver sig av rädsla för smitta ute i samhället. Resebranschen har redan gått i kras, av naturliga skäl att det inte går att resa ut i världen. Hotell i Sverige drabbas likaså, då turister inte kan resa hit.

Tror också att vi kommer drabbas minst lika illa ekonomiskt som de andra nordiska länderna, kanske mer t.o.m., då vi riskerar ett mer utdraget förlopp just nu, med smittan. Och många många fler avlidna. Det är sorgligt att vara svensk just nu.

Oron och rädslan borde vara långt större i Sverige eftersom ovisshet är en av de mest psykiskt påfrestande tillstånden. Vetskapen om att makthavare gör allt för att skydda sitt folk i ett tidigt skede tills dess att vi vet mer om viruset borde ge ett sund mental effekt på folket. Löfven bara duckar. Så Sverige är utsatt både vad det gäller dödsantal, mental oro och ovisshet. Att de räddar ekonomin i Sverige är nonsens. Hade man velat bespara allt detta hade man agerat i ett tidigt skede för att bromsa spridningen tills dess att t.e.x. antikroppstester fanns till vården och allmänheten. Av dessa anledningar är svensken mycket utsatt och regeringen har svikit sitt folk genom att inte agera tidigt. Nej, Löfven har blivit en maktgalen girig typ. Beror sannolikt på att han satt sprätt på ganska mycket sedan 2015 för att framstå som politisk korrekt i en global värld och nu måste skatteintäkterna till staten in från folket för vi har inte tillräckliga ekonomiska marginaler eller beslutsamhet för att stänga ner. Dock kanske det blir mer kostsamt i långa loppet.
Citera
2020-05-01, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Hur vet du det?
För att mitt ena barn fick det först, och vi har i princip varit i karantän, men ändå har hela familjen fått det. Jag vet också att andra föräldrar på förskolan (som jag inte träffat) har haft COVID-19, så det är logiskt att barnet är smittvägen.

Men säker? Det kan man aldrig vara.
Citera
2020-05-01, 08:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det är andra som har sagt att barn smittar mindre, baserat på studier. Jag utfår ifrån att studierna stämmer, tills motsatsen bevisas.

Nej, viral load är inte ett bevis på motsatsen. Men om motsatsen bevisas, så kommer du se mig skriva ”barn smittar lika mycket” här i tråden, ganska omgående. Eftersom jag (till skillnad från er) aldrig skriver något utan att ha källa för det påståendet, och byter fot på en minut om informationsläget ändras.
Vi andra håller oss till studier vi med.
Citera
2020-05-01, 08:12
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:

Kan du inte bara sluta skriva? Vad är syftet med den skit som du producerar? Det som kommer ur dig är så verklighetsfientligt att det går inte att ta dig på allvar. Och du har hållit på hela tråden dessutom. Suck.
Citera
2020-05-01, 08:12
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Värdet på ett människoliv enligt Trafikverket är 40milj (nyligen kraftigt höjt för att ligga på samma nivå som våra grannländer). Jag killgissar vilt att varje arbetslös kostar staten 300 000:-per år samt i medel kommer vara arbetslös i 2 år. I så fall är varje död i covid värd 40 000 000/600 000 = 66 varsel. Notera även att värdet 40milj är väldigt högt eftersom de förväntade kvarvarande år i livet för de som dör i covid är väldigt kort (90% är 70+). Visar tydligt hur galet suboptimerad hantering av COVID-19 är i världen. Ur det perspektivet är Sveriges hantering covid väldigt sansad och rimligt, även om det inte spelar ngn roll i när ekonomin är globalt sammankopplad.

Om du inbillar dig att för varje dödsfall vi får så får 66 personer behålla sina jobb så får du nog tänka om. Det skulle innebära att ju fler som dör i en pandemi desto bättre för ekonomin. Jag tror att du inte riktigt har tänkt färdigt.
Citera
2020-05-01, 08:13
Medlem
Lustigt att internationella vänster medier har börjat rapportera negativt om Sverige nu efter att Trump använde oss som ett positivt exempel.
Tyder på hur reaktionära de är.
Citera
2020-05-01, 08:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Pippi?

Vem har ens påstått att barn inte alls smittar? Man har sagt att barn inte verkar driva smittan i samhället, det är ”ganska” stor skillnad.

Du får gärna förklara den skillnaden. Jag anser nämligen att alla som smittar andra driver smittan.
Citera
2020-05-01, 08:14
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Nja men om covid hade varit ens en tusendel så smittsamt som alla jävla domedagsprofeter hävdat så hade hela världen varit smittad i början av mars. Likaså med dödligheten. Nu vet vi att det i princip är ofarligt för en frisk människa så de facto synd att viruset inte är mera smittsamt faktiskt. Vad gäller barns smittsamhet så läste jag om en svensk unge som blev smittad av en superspridare i Österrike och hade haft minst 176 dokumenterade nära kontakter efter det. Ingen blev smittad
Vet om en som ligger på intensiven. Han är 40 år. Han hade kontakt med nästan en hel fabrik och ingen annan fick det. Skulle detta bevisa att 40åringar inte smittar heller då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in