2020-05-01, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
106500 bekräftat smittade med 1073 döda i Ryssland, men du tror det är många fler än så?

Jag litar inte ett dugg på statistik från diktaturer. Även deras "officiella" siffror
tycker jag kan uppfattas som märkliga.

Enligt Worlometer har Ryssland legat runt 4-6 000 nya fall per dag i nästan två veckor.
När det gäller antalet döda så ligger de runt 100 st per dag.

Kan såklart vara en eftersläpning men andra länder med så många sjukdomsfall
per dag har betydligt fler som dör per dag. Mångdubbelt fler.

Nåja, jag ska inte spekulera mer i siffror som jag faktiskt inte har en aning om.
Men hoppas verkligen att Ryssland kan hantera situationen och att de kan begränsa
smittspridningen. Även om jag ogillar styret i det landet så har jag inget emot folket..
Citera
2020-05-01, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
SARS hade inte assymptomatisk smittspridning utan smittade när man var riktigt sjuk. Så mycket enklare att hitta och isolera. Inte lika smittsam som SARS Cov-2 men mycket dödligare.

Myter om assymptomatisk smittspridning och att munskydd fungerar är rysk propaganda som syftar till att skapa tvivel och så osämja i riket.

FHM har sagt att man bara smittar om man uppvisar symptom och att munskydd bara skapar falsk säkerhet.
Citera
2020-05-01, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Jag litar inte ett dugg på statistik från diktaturer. Även deras "officiella" siffror

Enligt Worlometer har Ryssland legat runt 4-6 000 nya fall per dag i nästan två veckor.

Nåja, jag ska inte spekulera mer i siffror som jag faktiskt inte har en aning om.
Men hoppas verkligen att Ryssland kan hantera situationen och att de kan begränsa
smittspridningen. Även om jag ogillar styret i det landet så har jag inget emot folket..

Men vissa diktaturer är väl jättebra? Såna vi köper all vår medicin och sjukvårdsutrustning från.
Citera
2020-05-01, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men vissa diktaturer är väl jättebra? Såna vi köper all vår medicin och sjukvårdsutrustning från.

Hänger inte med på vad du menar nu men business är business.
Är väl inga konstigheter att göra affärer med Ryssland tycker jag.
Har dom bra grejer att sälja som vi vill ha så är det väl inga konstigheter
att köpa?
Citera
2020-05-01, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Sverige vet. Det är därför det är klokt att ha tusentals fler döda än våra grannländer, så att de patienterna omöjligen kan få nytta av framtida framsteg.

Ibland måste man trimma bort fläsket.
Citera
2020-05-01, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen

Inte så kul att hamna på IVA i Ryssland iaf.

https://edition.cnn.com/videos/world/2020/04/30/russia-coronavirus-covid-19-pandemic-health-service-hospital-vladimir-putin-chance-pkg-intl-ldn-vpx. cnn
Citera
2020-05-01, 04:17
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Den ryske läkaren Alexej Erlich och några av hans kollegor startade i förra veckan en databas över sjukvårdspersonal som dött i covid-19. Redan står namnen på 74 döda läkare, sjuksköterskor och laboratorietekniker på den så kallade Minneslistan.

– "Många kollegor dör", säger Erlich.

– "Det kommer att krävas fler offer bland sjukvårdspersonalen. Listan är långt ifrån komplett", fortsätter han.

Alexej Kasjtjejev, läkarkollega till Alexej Erlich ser antalet drabbade i personalen som ytterligare ett bevis på landets underfinansierade sjukvårdssystem och att det var totalt oförberett för en större kris.

– "Det här var väntat", säger han om förlustsiffrorna bland personalen.

Ryssland har hittills omkring 99 400 bekräftade fall av smitta och 972 döda, enligt det amerikanska John Hopkins-universitetet.

TT, vk.se, https://www.vk.se/2020-04-29/manga-doda-bland-sjukvardspersonal-i-ryssland 1 maj 2020

Kan det här vara den största utmaningen i Vladimir Putins politiska liv? Sverige har problem med ekorren eftersom sjukvårdssystemet är underfinansierat för en måttlig pandemi. Coronapandemi kallades ekorren på 90-talet. Beredskap för att möta nedslag av svårare pandemier än spridningen av SARS-CoV-2 var realitet. Ryssland betraktades som slutet på 90-talet och svårt bedömma om beredskap fanns. Den som inte har insyn i rysslands inrikespolitiska angelägenheter bör undvika kommentera händelser i ryssland mer än ytligt.
Citera
2020-05-01, 04:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det verkar konstigt att det skulle vara så få.

Jag har flera i min bekantskapskrets som varit sjuka - de flesta man pratar med känner någon som varit sjuk eller testat positivt.

Det är inte alls få som haft covid-19.

Ca 15% i hela landet
Ca 20% i Uppland
Ca 25% i Stockholms regionen
Ca 30% i Sörmland

Jag har utgått ifrån att det går 75 inte rapporterade covid-19 fall på varje rapporterad. I och med att vi nu testar mer så kommer denna siffra att sjunka över tid Men det är inte nödvändigt att sänka den ännu.

De flesta som får covid-19 får, naturligtvis, milda symptom. Eftersom all influensa är utslagen i landet så är, i alla fall, all envis förkylning symptom, garanterad, covid-19. (Dessutom förekommer inte den helt harmlösa andra corona infektionen: rinnande näsa, längre. De som har rinnande näsa nu har allergi.)

Antingen är undersökningen ifrån Uppsala Universitet skräp eller också har någon missuppfattat den i tråden. (Typ att man mätt den andel som ligger sjuka i covid-19 de senaste dagarna och inte den ackumulerade andel av befolkningen som redan haft covid-19).

Med tanke på begåvningsnivån hos vissa i tråden så är det sistnämnda det mest troliga.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-05-01 kl. 04:29.
Citera
2020-05-01, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Kan det här vara den största utmaningen i Vladimir Putins politiska liv? Sverige har problem med ekorren eftersom sjukvårdssystemet är underfinansierat för en måttlig pandemi. Coronapandemi kallades ekorren på 90-talet. Beredskap för att möta nedslag av svårare pandemier än spridningen av SARS-CoV-2 var realitet. Ryssland betraktades som slutet på 90-talet och svårt bedömma om beredskap fanns. Den som inte har insyn i rysslands inrikespolitiska angelägenheter bör undvika kommentera händelser i ryssland mer än ytligt.

Kan du formulera din undran mer tydligt? Att detta kommer bli en stor utmaning är det ingen tvekan om. Det är inte bara ett virus utan ett lågt oljepris som måste hanteras. Men om det blir Tsarens fall eller inte vet jag fan!
Senast redigerad av bombayduck1 2020-05-01 kl. 04:46.
Citera
2020-05-01, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
ÖPPET BREV TILL STEFAN LÖFVEN (MED BIHANG AV 3 MYNDIGHETER OCH OPPOSITION)
Ni kommer att stå till svars för att inte ta kraftigare tag mot spridningen. Jag kommer personligen att polisanmäla er för flera olika i mitt tycke både avsaknade beslut och felaktiga beslut som juridiken får ta hand om för att avgöra om det föreligger grund till kriminella handlingar.

Hälsningar
"Troll"med identitet ni kommer bli varse

Bra att du tar tag i detta.
Tror dock enda chansen till en dom i enlighet med de insiktsfullas folkvilja är att lagföra dem utomlands med internationella lagar
föŕ
det svenska rättsväsendet visade med all tydlighet tidigare visat och ännu mer igår angående målet om skyddsutrustning att vårt rättsväsen måste ersättas. Ett helt nytt behövs som bygger på jury och ingen lagbok.....fast var hittar vi vettigt juryfolk som inte blivit hjärntvättade i den svenska dagisverksamheten, flumskolan och av massmediernas agendajournalister. ?
Citera
2020-05-01, 04:44
Medlem
Verkar inte som att Ryssland har stäng ner i den utsträckning några här i tråden vill ge sken av. Putin undviker coronakatastrofen och överlämnar ansvaret till guvernörerna. Aktiviteter som tunnelbana, trafik är högre än i exempelvis New York enligt nedanstående källa. Intressant läsning i övrigt!

https://www.themoscowtimes.com/2020/04/25/four-weeks-into-russias-economic-quarantine-confusion-reigns-a70095
Citera
2020-05-01, 05:24
Medlem
Just as Harvard predicted, our economy is hit just as bad as other countries in Europe despite not having a lockdown. People arguing “think about the economy” are in shambles right now. I imagine we’ll end up coming out worse economically than some countries who locked down, which is what Harvard also predicted to a degree.

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in