Citat:
Ursprungligen postat av
namatara
Social kompetens kallas det att inte vara onödigt ärlig. ALLA ljuger flera gånger per dag.
Har själv autismspektrumstörning så har lärt mej mycket om det där. Gjorde en massa misstag som liten med att vara för ärlig och menade aldrig att såra någon. Gör fortfarande något enstaka misstag här och där men har lärt mej mycket genom att kolla "människor med Mosley", Vetenskapens Värld och liknande program om hur socialt spel/vita lögner funkar.
Skulle knappast påstå att det är något typiskt svenskt. De flesta reportagen jag sett eller saker jag läst har varit engelskspråkiga. Snarare västerländskt?
Har inte Julia också Aspergers eller något inom autism utöver adhdn? Gissar att hon hade svårt med socialt spel när hon kom hit just för att hon inte fått sin diagnos och lärt om den än. Men eftersom neurostörningar inte var så kända bland lärare på den tiden Julia var i mellanstadiet så drog lärarna paralleller mellan vart hon kom ifrån och hennes bristande sociala kompetens.
Det var iaf vad jag tänkte direkt när hon tog upp det där med tröjan eftersom jag har gjort liknande tabbar när jag var yngre.
Bra inlägg!
Autismspektrum är såklart en faktor i den sociala framtoningen. Har man svårt att tolka sociala kontexter så blir det lätt knas. Jag är dock mer inne på att den vita lögnen genomsyrar allt för mycket i dagens Sverige. Alla ska med och sånt betongsossetänk har fått för mycket utrymme. Lär barn att världen är orättvis och att ärlighet varar längst istället för att sockerströssla. Den som exempelvis mobbar ska ha sig en jävel rätt på snoken, och det lär ju inte hända när man blir uppväxt med bedrägliga lögner som bara syftar till att upprätthålla social jämvikt i mellanmänskliga relationer. Stort område att diskutera kring förstås. Det sociala spelet är nödvändigt, absolut, så länge det inte går till överdrift.
On T: Frida ligger risigt till på måndag!