2020-04-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Hur länge kan tänkas vara kvar tills Anders Tegnell och Johan Gisecke förlorar sitt jobb, med all rätta?
Q

Så länge folket är tysta så kör de nog bara på helt enkelt. Även om en en del av våra styrande kanske plågas av mardrömmar om de 2500 döda, så är det ju omöjligt att vända nu. Det är ju som att skriva på en bekännelse i skuldfrågan i princip. Så det är väl möjligen ifall det skulle bli demonstrationer och massivt utländskt mediapådrag osv.

Möjligen då att de skulle vända och säga att folket har inte lyckats bekämpa pandemin, så att de därför måste strama åt....
Citera
2020-04-30, 23:44
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det spelar ingen roll vad asiaterna äter för att det skulle härstamma från fladdermös är så klart en lögn som allt annat i den här korrumperade världen.

Du som verkar ha svaren, var kom COVID-19 ifrån?

Du säger att det inte härstammar från fladdermöss, men då undrar jag vad det härstammar ifrån?

Jag själv har ingen aning om var COVID-19 kommer ifrån.
Citera
2020-04-30, 23:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Tegnell säger ju att han bara utgår från vad han kan se här och nu, "han har ingen kristallkula". Köper på sätt och vis det argumentet på ett praktiskt plan,men samtidigt: ingår det inte i uppdraget som statsepidemiolog att jobba på ett mer teoretiskt plan? Dvs med plausibla scenarier som skulle kunna bli verklighet?

Taktiken tycks vara att man förlitar sig på att människor tar ansvar och detta kan upprätthållas under en längre tid. Samtidigt har smittan tagit sig in på äldreboenden pga. att äldrevården går runt på att brukare i snitt träffar typ 20 timanställda personer från hemtjänsten i månaden. Tegnell måste veta detta annars har han noll koll.
Har uppfattat Tegnell och hans uttalande likt en forskare som studerar ett förlopp och tänker högt under tiden.

Taktiken om självdisciplin är - sett ur hur man gått ut med den - ett fiasko. Man har gått ut hårt med ”Folkvett” och räknat med att folk ska ”sköta sig”, vilket inte skett.
Man verkar helt enkelt ha blivit tagna på sängen och stått där som en pinne i skiten och med skägget i brevlådan.

Hade man från början sagt typ ”Sverige har förutsättningar att klara detta utan hårdare restriktioner, men fungerar inte det eller om situationen förändras måste vi vidta åtgärder.” Då hade jag kunnat köpa det. Men man har hållit en naiv och nonchalant attityd och - vad det verkar - gått bakom ryggen på folk med flockimmunitetslinjen.
Citera
2020-04-30, 23:47
Medlem
MyJustices avatar
Dagens corona från Norden siffror talar sitt tydliga språk .
Island har i princip vunnit kampen .
och har idag endast 131 aktiva fall
0 nya smittade och 0 nya dödsfall
Medan Danmark Norge och finland uppvisar en kraftig minskning av aktiva fall
låga antal nya smittade och väldigt låga nya dödsfall .
Sverige går åt andra hållet med många nya smittade högt dödstal per dag och många aktiva fall .
https://coronavirus.app/map?fbclid=IwAR0cIQBoQ5PbbJR1WIEq1XsgZ5Umh42vGdNRc yG1cT-HX6rbKZu34S6RiGA
Citera
2020-04-30, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Allt.
Allt.

Så om en person inte har svenska som modersmål.
Och har försämrats sig på språket kanske för att inte längre använde det dagligen.
Hur menar du att detta är relevant med diskussionen vi har?
Att du är smartare för att du kan skriva bättre?

Jag kan skriva tusen gånger sämre än du men kan komma med svar som har mer substans är dina.
Vill du motbevisa det får du undvika att påpeka saker som tillför noll till diskussionen och istället komma med din poäng. Annars är det nog bäst att du håller tyst om du inte vill dumförklara dej själv.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Personligen så tror jag inte att det gör någon skillnad om studenterna får åka sina flak i ensamhet samt spruta öl på gående.
Däremot så tror jag inte att man skall ha utsläpp i år med en massa människor i packade klungor på skolgårdarna.
Där kan det nog uppstå smitta av COVID-19.

Nej men får väl ordna det. Det kommer ju inte som brukligt vara där en massa anhöriga. Skit för dessa studenter men som det måste tyvärr vara. Men utsläpp av klasser borde ju vara ok. De är under 50 pers. Låt dom springa ut. Ha någon som filmar så anhöriga får se det. Visst det suger sett till hur man själv firade studenten. Men vi måste ju göra allt för att våra unga ska få det bra. Som möjligt sett till rådande situation.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Som jag och många har sagt förut. Vi vet inget om detta nya virus och då bör man stänga ner tills forskningen har hunnit ikapp.

Ja, och det har ju jag sagt hela tiden!

En annan sak: jag kollade precis på Tagesschau (tyska TV-nyheter). Deras R-tal (alltså hur många personer som varje smittad i sin tur smittar) är nu 0,75. Smittakten minskar alltså i Tyskland. VET vi ens vilket R-tal vi har här i Sverige? Det vet vi inte, va?
Citera
2020-04-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Tegnell säger ju att han bara utgår från vad han kan se här och nu, "han har ingen kristallkula". Köper på sätt och vis det argumentet på ett praktiskt plan,men samtidigt: ingår det inte i uppdraget som statsepidemiolog att jobba på ett mer teoretiskt plan? Dvs med plausibla scenarier som skulle kunna bli verklighet?

Taktiken tycks vara att man förlitar sig på att människor tar ansvar och detta kan upprätthållas under en längre tid. Samtidigt har smittan tagit sig in på äldreboenden pga. att äldrevården går runt på att brukare i snitt träffar typ 20 timanställda personer från hemtjänsten i månaden. Tegnell måste veta detta annars har han noll koll.

Precis så resonerar jag också. Väldigt märkligt resonemang speciellt om man vill titulera sig som "expert".
Citera
2020-04-30, 23:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Personligen så tror jag inte att det gör någon skillnad om studenterna får åka sina flak i ensamhet samt spruta öl på gående.
Däremot så tror jag inte att man skall ha utsläpp i år med en massa människor i packade klungor på skolgårdarna.
Där kan det nog uppstå smitta av COVID-19.
Jag tror att det sprider smitta, men framför allt så tror jag inte ett sånt arrangemang stannar med att några tramsiga studenter på ett flak sprutar öl på några sporadiska åskådare.
Och säger man A så måste man säga B: varför ska studenterna ha en party-gräddfil? Klart att andra också vill parta loss om studenterna får göra det.
Citera
2020-04-30, 23:51
Medlem
Citat:
Har du ätit fladdermöss? De är så knapriga och goa att man inte kan låta bli att äta dessa små delikatesser. De är ungefär som kräftor som vi nuförtiden äter hela året om.
Asiater äter fladdermöss och vi äter kräftor.

Hahaha nej jag fattar. Inga asiater = inga som äter fladdermöss. Bra, jag tror jag har förstått problemet och även insett vad som behöver göras. Tack. ;-)
Senast redigerad av Skanstullsmannen 2020-04-30 kl. 23:54.
Citera
2020-04-30, 23:52
Medlem
Hur är det egentligen med flockimmuniteten, är det klarlagt att detta kommer fungera?
Citera
2020-04-30, 23:52
Medlem
HGs avatar
Idag i alla fall så fick jag två paket med klorokin så nu har jag i alla fall detta preparat att ta om jag känner symptom.
Känns som bra jobbat att till slut få ut medicinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in