2020-04-30, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Av de 2500 som har dött hittills. Samt alla andra tusentals som kommer att dö.
Av dessa kommer finnas släkt och nära vänner som är lika förbannade som denna "dussin" som finns på flashback.

Det kommer finnas hundratusentals som blir indirekt drabbade. Det kommer vara många av dem som kommer anse att staten har haft stort ansvar för att deras anhörig har gått bort, pga strategin som staten använt.

Japp. Tiotusentals eller hundratusentals kommer ha gemensamt hat mot en regering som övergivit dem och inte gjort allt de kunde göra för att rädda dessa personer.
Inget annat land kommer ha så mycket folk som vill stämma staten.
Länder runt om i världen har inte varit perfekta. Men de flesta av dem kan man inte anklaga på samma sätt som Sverige.

Sverige är ett på allt. Även som landet där mest folk kommer vilja stämma för att orsakat döden på en anhörig.
Snarare än Haag hoppas jag på en nürnbergprocess och att giljotin tas i bruk igen.
Ditt skriftspråk är så mycket sämre nu än det var 2010. Jag känner mig så skyldig till det och beklagar det. Sällan skådad negativ språkutveckling. Förlåt!
Citera
2020-04-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har du ätit fladdermöss? De är så knapriga och goa att man inte kan låta bli att äta dessa små delikatesser. De är ungefär som kräftor som vi nuförtiden äter hela året om.
Asiater äter fladdermöss och vi äter kräftor.

Det spelar ingen roll vad asiaterna äter för att det skulle härstamma från fladdermös är så klart en lögn som allt annat i den här korrumperade världen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Okej. Jättetrist såklart men flytta då.

Japp, så fort möjligheten ges. För just nu är man fast i skitlandet.

I Sverige får alla som skulle hamnat i Dantes fjärde cirkeln bo kvar.
De får umgås med varandra. Lika barn leka bäst.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Ditt skriftspråk är så mycket sämre nu än det var 2010. Jag känner mig så skyldig till det och beklagar det. Sällan skådad negativ språkutveckling. Förlåt!

Och vad har du med det att göra?
Samt vad har det med saken att göra?
Citera
2020-04-30, 23:38
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nja. Grejen är ju inte dom. Visst de kan bli sjuka men de är under 20 så liten risk. De kan väl ha sitt firande med skillnaden då att inte morfar med flera kommer dit. De sitter ju i klassrummet, vad är skillnaden med att sitta i ett flak? Precis som hon säger. De har inga plexiglass i klassrummet.

Personligen så tror jag inte att det gör någon skillnad om studenterna får åka sina flak i ensamhet samt spruta öl på gående.
Däremot så tror jag inte att man skall ha utsläpp i år med en massa människor i packade klungor på skolgårdarna.
Där kan det nog uppstå smitta av COVID-19.
Citera
2020-04-30, 23:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Argumentet håller inte för en faktagranskning. Sverige är glesbefolkat (jämfört med de andra i listan) även när man räknar bort obefolkad vildmark.

Se kolumnen "Built-up density". Sveriges justerade siffra går visserligen från 21 till 84, men det är ändå inte i närheten av de andra, t.ex. Holland 546.

https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png

Så att Frankrike har gått från 17 tusen smittade på en dag för 3 veckor sedan, till 700 på en dag nu, det beror inte på att de haft karantän under de tre veckorna utan på att de radikalt minskat antalet tester?

Men befolkningstätheten i Stockholms tätort är på närmare 4000. Dessutom lever kanske stockholmare annorlunda än man gör på kontinenten varför siffrorna kan vara missvisande, och så kan det vara också med större storstadsregioner. Varken Stockholm eller Göteborg är behjälpta av att det finns en massa impediment och vatten, för där bor inga. När vi svenskar skall göra något, arbeta, roa oss eller handla, samlas vi tillsammans.

Så jag ser inte att du har bevisat något.

Om du tittar på siffran 17 000 kommer du se att det är något skumt med den. Det är fullt möjligt att det handlar om statistik för flera dagar, men självfallet kan man jämföra statistiken när man normaliserat för antal tester och annat.

Jag förmodar att du annars håller med mig om att det finns många olika faktorer som påverkar antalet dödsfall.
Citera
2020-04-30, 23:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svart-sjuka-tvingas-flytta-ar-riskabelt/

I den här artikeln om alla patienter som flyttas runt nu, står det att de "ofta är gravt överviktiga". Missförstå mig rätt nu, men det är ju lugnande för oss andra - som inte är gravt överviktiga. Å andra sidan dog den 22-årige mannen häromdagen, och han var ju inte överviktig, och hade inga riskfaktorer som hans familj kände till i alla fall...

Som jag och många har sagt förut. Vi vet inget om detta nya virus och då bör man stänga ner tills forskningen har hunnit ikapp.
Citera
2020-04-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Förmodligen har du rätt.

Problemet är att om man är i den position som FHM är, så måste man ta höjd för att folk inte följer rekommendationer. Man måste täcka upp med både plan B, C och D.

Man kan inte i efterhand stå i TV-rutan och klia sig i huvudet och hänvisa till en framtida utredning om vad som gick snett.

Det är deras förbannade jobb att göra kvalificerade gissningar om vad som kan gå fel och täcka upp för det.

Det är deras ”förbannade jobb” att främja folkhälsan i ett brett perspektiv. Med tanke på hur farligt detta virus ska vara och att vi bara ser en begränsad överdödlighet säger att de lyckas ganska bra. Visst, felbedömningar har gjorts men det är knappast förvånande i en situation mänskligheten aldrig tidigare mött.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Och hur fan tror du den uppföljningen skulle ske? Det här är ett av de mest korkade saker jag sett på flashback.

Självklart existerar inte dataunderlaget. Men om du inte ska stänga ner samhället tills ett vaccin finns tillgängligt finns inte så många andra vägar att gå. Banka in budskapet tills det satt sig hos alla.
Citera
2020-04-30, 23:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
https://www.expressen.se/kronikorer/anna-basen/darfor-dor-sa-manga-med-hogt-blodtryck-i-corona-/
ANNA BÄSÉN
Därför dör så många med högt blodtryck i corona

Nån som kan läsa -vad är poängen i artikeln?

Verkar ju som att läkemedelsindustrin inte behöver utveckla nya preparat mot övervikt eller högt blodtryck utan bara tillverka vaccin mot COVID-19.
Citera
2020-04-30, 23:42
Medlem
Citat:
Japp, så fort möjligheten ges. För just nu är man fast i skitlandet.

I Sverige får alla som skulle hamnat i Dantes fjärde cirkeln bo kvar.
De får umgås med varandra. Lika barn leka bäst.
Krets är den korrekta översättningen. Inte cirkel.
Citera
2020-04-30, 23:43
Medlem
Citat:
Du bor i Sverige, inte i Sudan. Om svensken visar solidaritet för sina medmänniskor genom att tjäna mindre pengar under en pandemi som resten av världen gör just nu, genom att förlora sin vardag under en pandemi som resten av världen gör, så kommer ingen dö av svält.
Framtiden kommer att finnas kvar. Mindre rikt, men du kommer inte svälta, och ingen annan kommer göra det heller.

Ett welfare land som Sverige skulle aldrig se folk som dör av svält.
Jag vet att det skulle innebära att man får sluta byta mobil varje år.
Jag vet att det skulle innebära att man får äta oxfilé bara en gång per månad.

Du vill vara solidarisk mot folk så att de kan fortsätta få äta oxfile varje vecka och byta Wellington klocka varje år.
Du är beredd att offra livet på en massa människor som kunde fortsätta leva.
Men det är viktigare för dej att du och dina kumpaner ska få fortsätta leva livet. Du skiter i okända människor som dör.
Du är en girig människa.
Du vet inte innebörden av ordet solidaritet.

Du förtjänar att förföljas av alla spöken som du trampar över.
Tänk lite längre nu. Speciellt med det här med maten.
Förvånande så korkade en del kan vara fast de ändå är allmänbildade och skriver bra m.m.
Ett tips: mat produceras och distribueras.
Citera
2020-04-30, 23:44
Medlem
Citat:
Och vad har du med det att göra?
Samt vad har det med saken att göra?
Allt.
Allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera