Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Argumentet håller inte för en faktagranskning. Sverige är glesbefolkat (jämfört med de andra i listan) även när man räknar bort obefolkad vildmark.
Se kolumnen "Built-up density". Sveriges justerade siffra går visserligen från 21 till 84, men det är ändå inte i närheten av de andra, t.ex. Holland 546.
https://images.theconversation.com/files/202439/original/file-20180118-158516-tnqwih.png
Så att Frankrike har gått från 17 tusen smittade på en dag för 3 veckor sedan, till 700 på en dag nu, det beror inte på att de haft karantän under de tre veckorna utan på att de radikalt minskat antalet tester?
Men befolkningstätheten i Stockholms tätort är på närmare 4000. Dessutom lever kanske stockholmare annorlunda än man gör på kontinenten varför siffrorna kan vara missvisande, och så kan det vara också med större storstadsregioner. Varken Stockholm eller Göteborg är behjälpta av att det finns en massa impediment och vatten, för där bor inga. När vi svenskar skall göra något, arbeta, roa oss eller handla, samlas vi tillsammans.
Så jag ser inte att du har bevisat något.
Om du tittar på siffran 17 000 kommer du se att det är något skumt med den. Det är fullt möjligt att det handlar om statistik för flera dagar, men självfallet kan man jämföra statistiken när man normaliserat för antal tester och annat.
Jag förmodar att du annars håller med mig om att det finns många olika faktorer som påverkar antalet dödsfall.