2020-04-30, 22:16
Medlem
Här kommer en liten present till er lockdown-romantiker.

Spaniens största dagstidning ger lite handfasta råd, om vad barn får göra när de får lämna hemmet för första gången på sex veckor, i sällskap av en förälder:

https://english.elpais.com/society/2020-04-24/how-to-safely-take-children-outside-under-spains-relaxed-confinement-measures.html?rel=mas

1) Barn får till exempel inte äta majskrokar ute. De kan ju tappa en coronasmittad majskrok på marken, som ett utsvultet barn plockar upp och äter.

2) Barn får inte heller sitta på gräsmattor. För där kan det finnas coronasmittat kattbajs.

3) Det är okej att cykla, men då måste hela cykeln gnuggas in med 70% handsprit efter varje användning.

4) När barnet varit ute, så ska alla kläder handtvättas med tvål och hett vatten.

...Alla är ju olika, men jag skulle i alla fall inte känna mig tryggare om vårt land styrdes av ett gäng idioter.
Citera
2020-04-30, 22:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Såg precis detta, hur går det ihop? Är det eftersläpningar?

4419 kan väl inte ha dött på ett dygn? Om inte sjukvården skulle kollapsat helt då.

Det har läge stått klart att överdödligheten i England förefaller vara den mest exceptionella i Europa. Trotts deras eminente professor, Neil Ferguson.

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

F.ö. kan det nog vara en anhopning av ackumulerade dödsfall.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Tack, själv finner att epidemin inte är lika intressant längre, framför allt inte i det korta perspektivet,

Jag förstår fullt ut att du, som ständigt förnekat att detta "skulle bli någonting" nu inte längre finner det intressant att vara i tråden. Gå och göm dig

Nu med over 2500 döda officiellt och säkert minst 6000 efter justeringar, så är ju Sverige ett avskräckande exempel i hela världen. Så sådana som du bör nog gå in i garderoben ett tag.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Det beror på att det rör sig om många äldre obotligt sjuka som ändå skulle dött inom några dagar

Det är dom som ibland i tråden benämns som grönsaker eller veganer

13 och 11 återstående levnadsår för män och kvinnor i snitt uppskattar den här studien det till, för Italien.

Man kan vara minimalt ärligt och efterforska lite innan man spyr ur sig långsökta rationaliseringar.
Senast redigerad av urgt 2020-04-30 kl. 22:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu tycker jag att du är taskig som kommer med logiska argument.
Du sabbar ju "förnekarnas" världsbild på det sättet.

Det går inte att stänga skolor i Sverige.
Punkt.
Alla andra länder kan hantera det men inte Sverige.
Så det så! [/ironi]

Att ni alarmister tycker stängda skolor är normalt är ju inget konstigt.
Skola och utbildning har ju aldrig varit prioriterat i era liv så jag inser att den erfarenhet ni har speglar era åsikter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Och ett norskt memo som hänvisar till olika studier som har det gemensamt att de är mycket små. De skriver bland annat;

"These results do not necessarily mean that children have a lower rate of infection
than adults have, for the number of positive tests depends on how many tests are
performed in total. If adults become ill from the virus more often than children do, it
will lead to more adults being tested, and this most likely also contributes to finding
a greater number of positive tests among adults. Nevertheless, the data from China
and South Korea are consistent with Norwegian data: far fewer confirmed cases of
infection are registered among children than amongadults"

Vilket ju ligger i linje med den tyska studien; att barn är lika smittsamma, men helt enkelt inte blir speciellt sjuka (bortsett från eventuella långsiktiga effekter).

Kvalitativt kan man ställa sig frågan om det finns något enda virus som specifikt inte kan drabba barn?

Som sagt avsaknad av sådan evidens, exempelvis att personal på förskolor borde vara extremt överrepresenterade i antal sjuka och döda om barn skulle driva detta. Inga belägg för detta.
Citera
2020-04-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är väldigt illa.
Men jag begriper inte ”er”.
Ena stunden säger ni att detta virus är jättefarligt, i nästa stund är ni förbannade för att folk dör.
Bestäm er, är det farligt så dör folk.
Och Sverige har valt vägen att ta dödsfall i början och säkerställa att inte kommande generation. Ska drabbas extremt hårt.
Den ekonomiska krisen har ni oavsett. Och vem kommer vilja investera när det är liklukt i trappuppgången och alla har en anhörig som dog?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag tycker att det är sorgligt att ni lill-Tegnellare blivit så toleranta med att folk dör i en sjukdom som med rätt strategi inte kräver dödsoffer!

Men den logiken att inga alls ska dö borde man ju göra lockdown varje år för varje virus
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Klart Sverige gjort rätt, och åter igen skall vi vara väldigt glada att vi inte hade borgarpacket vid makten under denna pandemi.
S har skött detta exemplariskt
Vem kan kalla det lyckat att ligga på TOP 10 listan
av SÄMSTA LÄNDER av alla länder i världen i ANTAL DÖDA/CAPITA????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Hmm ja vad kan vara anledningen tro?
Att minska smittspridningen kanske? Vad tror du?

Har ingen aning. Därför jag fråga. 🤦
Minska? Den är ju knappast brutal vår smittspridning, så varför stänga ner och skapa enormt stora problem av andra slag.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Har du länk till de siffror som ligger till grund för det du påstår?

För en månad sedan hade arbetslösheten i Norge rusat från 3,7% till 10,7% och således sprungit om Sverige med hästlängder
https://www.svd.se/rekordhog-arbetsloshet-i-norge

Norges arbetslöshet ökar mest i hela Norden enligt tv4
TV4 Play: Norges arbetslöshet tredubblad – ökar mest i Norden http://www.tv4play.se/program/link?video_id=12583085

Tröttsamt att jag ens ska behöva leta upp såna här skit länkar åt er
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Och ett norskt memo som hänvisar till olika studier som har det gemensamt att de är mycket små. De skriver bland annat;

"These results do not necessarily mean that children have a lower rate of infection
than adults have, for the number of positive tests depends on how many tests are
performed in total. If adults become ill from the virus more often than children do, it
will lead to more adults being tested, and this most likely also contributes to finding
a greater number of positive tests among adults. Nevertheless, the data from China
and South Korea are consistent with Norwegian data: far fewer confirmed cases of
infection are registered among children than amongadults"

Vilket ju ligger i linje med den tyska studien; att barn är lika smittsamma, men helt enkelt inte blir speciellt sjuka (bortsett från eventuella långsiktiga effekter).

Kvalitativt kan man ställa sig frågan om det finns något enda virus som specifikt inte kan drabbar barn?

Kan ni länka till detta norska memo som skriver på engelska ?

Det är en första gång för mig.., men låt gå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in