2020-04-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Orkar knappt läsa här inne längre men kunde inte låta bli att skumma igenom några sidor. Man förundras ju då verkligen av att det fortfarande finns så mycket dårar. Måste vara på grund av att Flashback drar till sig så många stackare som befinner sig i samhällets absoluta utkanter, samt såklart det vanliga gänget med rysstroll som gör sitt bästa för att försöka söndra. Massor av inlägg handlar fortfarande om avsaknad av lockdown och om att Sveriges väg kommer leda till oändligt många döda och mer eller mindre jordens undergång. Sorgligt och patetiskt på samma gång. Starkt av dig att orka besvara stollarna måste jag säga.

Tack, själv finner att epidemin inte är lika intressant längre, framför allt inte i det korta perspektivet, men analyserar statistik och länkar lite fakta då och då. Än mindre är tråden särskilt intressant, samma sak som tjatas om och om igen men utan några evidens. Blir mer intressant att följa hur sommaren kommer se ut och sedan nästa höst och vinter.

Ibland är det kul att döda några trådsanningar dock, exempelvis om "återinsjuknande":

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea-relapse/south-korea-finds-patients-testing-positive-post-recovery-from-coronavirus-barely-infectious-idUSKCN 2241K2

https://www.businessinsider.com/coronavirus-south-korean-reactivated-cases-not-reinfected-experts-2020-4?r=US&IR=T
Citera
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Är det inte tidigt att ropa hej redan?

Inte för världens alla möjliga propaganda kanaler. De behöver en förebild och det är sverige.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det beror såklart på när man gör nedstängningen, för det tar ju veckor innan man får rejäl effekt av det. Men om du kollar på de länder som har fler döda per capita än Sverige så ser du att de överlag nu har en mycket bättre trend än vad vi har. Här har du antal nya fall idag 30/4 per miljon invånare för Sverige och de 6 länder som hittills haft fler döda per capita än oss.

Kolumner:
1 Land
2 Antal nya fall idag
3 Miljon inv
4 Antal nya fall idag per capita

Frankrike 758 65 12
Holland 514 17 30
Italien 1872 60 31
Belgien 680 12 57
Spanien 2740 47 58
Sverige 790 10 79
UK 6032 68 89

Sverige har alltså näst sämsta trenden.
Tack för att det är fler här som fattar vart det håller på att barka iväg...Åt Helvete@@
Citera
2020-04-30, 21:59
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Löss och mask är sjukt äckligt så jag tycker att det är bra att man får veta om det går runt på skolan! Jag tycker i så fall att det tyder på att man är sämre mentalt rustad om man ignorerar fakta som att barn inte blir särskilt sjuka av Covid 19 och att de heller inte tycks föra smittan vidare i någon stor utsträckning eftersom man inte kunnat härleda många fall (eller inga fall kanske) hos varken vuxna eller barn till att de blivit smittade av just barn. Lägg därtill det faktum att barnen inte träffar de äldre alls just nu och det är de äldre som blir farligt sjuka. Så VARFÖR skulle man stänga skolorna? Bara för att...?

It boils down to this:

Kan du GARANTERA att mitt barn inte kommer hemdragandes från skolan med smitta och smitta mig?

Nej det kan du inte. Således håll käft.

Bara idioter chansar. Jag chansar inte.
Citera
2020-04-30, 22:00
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
FHM har inte sagt att barn inte kan sprida smittan, bara att de inte är så smittsamma. Om de inte blir så sjuka så sprider de väl färre viruspartiklar. Dessutom är det inte barnen som träffar de gamla nu så det spelar inte så stor roll om de är sjuka eller inte.

Det har dom visst sagt. Den 1 mars i år.
Det ändrades senare till att barn inte är så smittsamma vilket också är helt galet.

Inget tyder på att barn sprider coronaviruset.
Det hävdar Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en studie som WHO nyligen genomfört i Kina, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset
Citera
2020-04-30, 22:00
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Kan du länka till EN källa som visar att fler företag går i konkurs i Norge?
Tror du att Norge bara tjänar pengar på sin olja? Hur tänkte du där? Eller inte alls kanske.
Har du ens en susning hur mycket Norge har i reserver? Tydligen inte.
Och när vi ändå är igång, kan du även länka till källan att fler blir och kommer att bli arbetslösa i Norge?

Och du, gärna idag eller imorgon, och inte om 10 år.

Men snälla du. Varenda land i Europa förutom Sverige lider av större antal konkurser, större arbetslöshet pga corona.
Om vi jämför med Sverige. Norge är inget undantag.
Det enda du kan snuva in dig på är att vi har 2500 döda.
Men ekonomiskt ligger vi i det bästa läget i Europa just nu, även om det är jävligt illa även här.

Vill du förstå hur andra länders situation ser ut så uppmanar jag dig till att läsa dig till informationen på egen hand.

Hur mycket Norge har i reserv har jag ingen aning om, men Sverige låg ganska bra till innan detta med ett av de länder i Europa med lägst stadsskuld. Men det lär väl ryka till botten även här efter detta.
Citera
2020-04-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I posted two studies today around this. One from Germany that measures viral loads in all age ranges that found no real difference in viral loads between children and adults and suggested that schools remained closed in Germany, as infected children seem to be as contagious as infected adults, but more likely to be asymptomatic and therefor tested less.

The second study comes to around the same conclusion using data from China, also noting that closing schools reduces transmission by (I think it’s up to this amount I may be off by a little) 40-60%. They also suggest that closing schools will lead to a smaller peak, and its likely the children don’t get infected was, in line with first study, due to a lack of testing asymptomatic carriers.

Jag hoppar av princip över dina långa inlägg och jag har förklarat varför. Jag har inte läst undersökningarna du hänvisar till.
Trots att skolorna i Sverige har varit öppna så har man inte sett en explosion av Covid 19 där, varken hos barnen eller skolpersonalen. Jag har läst om något fall där lärare blivit sjuka - vilket de kan ha blivit utanför skolan från början, men om barn vore så smittsamma så borde man ha hört om flera fall av sjukdom kring skolmiljön. Asymtomatisk sjukdom är omöjlig att ta hänsyn till både hos barn och vuxna.
Jag kan fortfarande inte se fördelarna med att hålla skolorna stängda och de som jobbar med gamla måste fortfarande följa samma förhållningsregler oavsett om de har barn hemma eller i skolan. De ska inte gå till jobbet om de har symtom, har de inte symtom kan man ändå inte veta om de är sjuka och man får lita på att skyddsutrustningen fungerar. Och skulle skolorna vara stängda så skulle en del vårdpersonal inte kunna komma till jobbet alls.
Citera
2020-04-30, 22:02
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Utan barn? Det är fullständigt solklart för alla tänkande individer att föräldrar inte vill ge en samhällskollaps i arv till sina barn. Det är inskränkta, ensamma, sorgliga preppers såsom du själv som inte har något att förlora på total lockdown. Naturligtvis är det huvudsaken att våra barn ej drabbas och knappt någon frisk människa överhuvudtaget. Det mest tragiska är att våra äldreboende måste dö helt ensamma utan familj. Givetvis hade de valt risken med covid när de ändå har/haft ena foten i graven i samma sekund de flyttade in på äldredomshemmen. Var 4e dör inom 2 månader exempelvis. Om du anser att hela jorden kan gå bankrutt för att skydda en generation som redan levt sina liv och mer därtill och därmed skita fullständigt i våra barn, ja då är du inte bara en dåre, du är en farlig dåre.

Att lilla skitlandet Sverige har sina skolor öppna gör ingen som helst skillnad i ett större perspektiv fattar du va?

Kliv av din höga häst...
Senast redigerad av Testonio 2020-04-30 kl. 22:12.
Citera
2020-04-30, 22:02
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Världen fungerar inte som dina bilspel där den som är sist får en liten speed-boost så att fajten skall bli tajtare och mer spännande.

Sverige har högst antal döda per miljon invånare jämfört med grannländerna och kommer ha det oavsett när du behagar titta efter. Grannländerna kommer aldrig "komma ikapp".

Aldrig...

Det låter som en väldigt vetenskaplig analys det där
Citera
2020-04-30, 22:03
Medlem
urgts avatar
"Det enda du kan snuva in dig på är att vi har 2500 döda" borde bli nån slags slogan för den humanitära stormakten.
Citera
2020-04-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
It boils down to this:

Kan du GARANTERA att mitt barn inte kommer hemdragandes från skolan med smitta och smitta mig?

Nej det kan du inte. Således håll käft.

Bara idioter chansar. Jag chansar inte.

Bra, isolera dig och ditt barn i några månader då så ni inte råkar på smitta någonstans. Vi andra kommer inte att sakna dig.
Citera
2020-04-30, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Men snälla du. Varenda land i Europa förutom Sverige lider av större antal konkurser, större arbetslöshet pga corona.
Om vi jämför med Sverige. Norge är inget undantag.
Det enda du kan snuva in dig på är att vi har 2500 döda.
Men ekonomiskt ligger vi i det bästa läget i Europa just nu, även om det är jävligt illa även här.
Har du länk till de siffror som ligger till grund för det du påstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in