2020-04-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Man 'buntar inte ihop" patienter efter kronologisk ålder.

Det finns massor med information senaste månaden i media bl.a. senaste månaden om att äldre på äldreboenden faktiskt inte får individuella läkarbedömningar och inte får vård som skulle kunna rädda dem. Inte bara IVA utan vanlig sjukhusvård.

Jag har beskrivit en massa sånt i mina inlägg på sistone, så drar det inte igen, men det finns i alla fall. Och jag hoppas att det utreds i efterhand. Allt jag läst säger mig att många äldre som dör nu, dör i onödan. Har även en anhörig arbetande inom äldrevården som bekräftar detta. Men som sagt tänker inte dra detta ad infinitum igen nu, det mesta har jag redan postat, så känner mig nöjd så.
Citera
2020-04-30, 21:18
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp klart hon är. Men ändå har lite poänger. Vad gör det om de får åka flak tillsammans när de ändå är tillsammans helt tiden innan?

Men det kommer ju inte blir ett firande som vanligt. Klart hon är sur över det. Skulle också vara extremt sur. Detta med att ta studenten är ju en väldig stor stor sak. Men de får väl ordna det så bra det går. Detta med champagnefrukost det går, sedan att fira och slänga mössorna när man går ut. Detta med att åka flak träffa hela stora släkten det är inställt. Så klart hon är sur! Men hoppas de gör det bästa av det.

Exakt. Låt dom åka det där flaket. De vill ändå inte träffa en massa gamla släktingar, så det är väl mest en bonus för dom att slippa!
Citera
2020-04-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Jag har barn och jag vet att man inte stänger skolor pga av det. Dock blir det ett jävla liv varenda gång huvudlöss eller springmask snurrar på avdelningen.

Faktum kvarstår att man förväntas inte låtsas om att den är en pågånde pandemi.

DET ÄR EFTERBLIVET/KORKAT/SVAGBEGÅVAT O.S.V....

Och om du håller med om att man skall låtsas som om allt är som vanligt under pågående pandemi, så hör du till den svagbegåvade skaran. Det är helt och hållet ditt val.

Löss och mask är sjukt äckligt så jag tycker att det är bra att man får veta om det går runt på skolan! Jag tycker i så fall att det tyder på att man är sämre mentalt rustad om man ignorerar fakta som att barn inte blir särskilt sjuka av Covid 19 och att de heller inte tycks föra smittan vidare i någon stor utsträckning eftersom man inte kunnat härleda många fall (eller inga fall kanske) hos varken vuxna eller barn till att de blivit smittade av just barn. Lägg därtill det faktum att barnen inte träffar de äldre alls just nu och det är de äldre som blir farligt sjuka. Så VARFÖR skulle man stänga skolorna? Bara för att...?
Citera
2020-04-30, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fiasko. Sveriges så kallade taktik kan inte sammanfattas på annat sätt. Det inbillade berömmet från WHO som all ljugmedia kablade ut igår visade sig vara något helt annat när den bortklippta texten kom med.

Det handlade inte alls om beröm, snarare om att Sveriges slöa, handlingsförlamade, ologiska och totalt förvirrade metoder avfärdades som farliga, inte bara för Sverige utan också vettiga länder som sköter corona-farsoten med noggrannhet.

Nyss i Aktuellt ännu mer kritik från WHO framförd av deras chefsepidemiolog. Man förstår att resten av världen skakar på huvudet åt stackars Sverige som inte fattat det mest elementära. Inte ens de mest drabbade regionerna i Spanien och Italien är i närheten att uppnå flockimmunitet, dvs Sveriges huvudspår i kampen mot covid är ett värdelöst villospår.

https://nypost.com/2020/04/29/who-lauds-sweden-as-model-for-resisting-coronavirus-lockdown/
Citera
2020-04-30, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Exakt. Låt dom åka det där flaket. De vill ändå inte träffa en massa gamla släktingar, så det är väl mest en bonus för dom att slippa!

Ok...bimbosarna får åka ens massa gammal scania....... Vem bryr sig..
Citera
2020-04-30, 21:22
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det saknas två parametrar ovan: Hur stor andel barn infekteras och hur smittsamma är de utan symptom?

Eftersom man har hittat lika många virus i halsen hos barn som vuxna så får man väl utgå från att de är lika smittsamma.

Skillnaden till att de inte blir lika sjuka är kanske att det inte orsakar svåra problem i blodet som hos vuxna, även om det finns lika mycket virus i halsen? Men nu spekulerar jag.

Detta är en stor tysk studie med 3712 patienter.
Citera
2020-04-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det verkar efter senaste rapporter som om barn mer sällan blir smittade och inte utvecklar allvarligt förlopp. Däremot är det fortfarande inte säkerställt att de inte smittar vidare. Om det nu vore så som du beskriver och i.o.m. att det nu verkar som om viss immunitet uppstår efter genomgången sjukdom (hur länge vet vi inte dock) är det givetvis mycket positivt om procenten är större i immunitet tack vare barnen. Dock undrar jag var gränsen för 'åldern barn' går, pubertet? Och så undrar jag över våg 2 i höst, hur den kommer att se ut.
Nu finns det inga dokumenterade fall av att barn har smittat vuxna så vitt WHO har lyckats utröna (), men även om det skulle finnas odokumenterade fall, så är det faktum att barn smittas svårligen till att börja med i praktiken samma sak eftersom barn inte utgör en vektor för viruset och därför ska tas bort från epidemiologiska beräkningar.

Källa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-30/children-don-t-pass-covid-19-to-adults-report-indicates
Citat:
A China/World Health Organization joint commission couldn’t find a single case of a child passing the virus to an adult
Citera
2020-04-30, 21:23
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Tegnellanhängare utan barn finns väl även utomlands?

Utan barn? Det är fullständigt solklart för alla tänkande individer att föräldrar inte vill ge en samhällskollaps i arv till sina barn. Det är inskränkta, ensamma, sorgliga preppers såsom du själv som inte har något att förlora på total lockdown. Naturligtvis är det huvudsaken att våra barn ej drabbas och knappt någon frisk människa överhuvudtaget. Det mest tragiska är att våra äldreboende måste dö helt ensamma utan familj. Givetvis hade de valt risken med covid när de ändå har/haft ena foten i graven i samma sekund de flyttade in på äldredomshemmen. Var 4e dör inom 2 månader exempelvis. Om du anser att hela jorden kan gå bankrutt för att skydda en generation som redan levt sina liv och mer därtill och därmed skita fullständigt i våra barn, ja då är du inte bara en dåre, du är en farlig dåre.
Citera
2020-04-30, 21:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Löss och mask är sjukt äckligt så jag tycker att det är bra att man får veta om det går runt på skolan! Jag tycker i så fall att det tyder på att man är sämre mentalt rustad om man ignorerar fakta som att barn inte blir särskilt sjuka av Covid 19 och att de heller inte tycks föra smittan vidare i någon stor utsträckning eftersom man inte kunnat härleda många fall (eller inga fall kanske) hos varken vuxna eller barn till att de blivit smittade av just barn. Lägg därtill det faktum att barnen inte träffar de äldre alls just nu och det är de äldre som blir farligt sjuka. Så VARFÖR skulle man stänga skolorna? Bara för att...?
Det är ju inte solklart att barnen inte är medspelare eller odrabbade...
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/covid-19-kids-rare-inflammatory-syndrome.html
Citera
2020-04-30, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Nu finns det inga dokumenterade fall av att barn har smittat vuxna så vitt WHO har lyckats utröna (), men även om det skulle finnas odokumenterade fall, så är det faktum att barn smittas svårligen till att börja med i praktiken samma sak eftersom barn inte utgör en vektor för viruset och därför ska tas bort från epidemiologiska beräkningar.

Källa: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-30/children-don-t-pass-covid-19-to-adults-report-indicates

Vad händer med skolpersonal som smittar varandra då? Är de som barn som inte smittar effektivt?
Citera
2020-04-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Man har dragit slutsatsen att man inte kan stänga skolor p g a att då skulle vården kollapsa, då det finns ca 7000 läkare och 11000 sjuksyrror som inte kan arbeta då de behöver vara hemma och ta hand om barnen

Ja, det är ju ett skäl så gott som något och det skulle ju drabbat de äldre och sjukaste mycket.
Och barnen mår bättre av att få rutiner, skollunch, umgås med kompisar och att inte missa en massa studier. Hade barn blivit jättesjuka eller visat sig vara superspridare i samhället så hade man varit tvungen att göra på något annat sätt, men nu är det tack och lov inte så att skolorna måste stänga.
Citera
2020-04-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Det är ju inte solklart att barnen inte är medspelare eller odrabbade...
https://www.google.com/amp/s/www.livescience.com/amp/covid-19-kids-rare-inflammatory-syndrome.html

Barn har ingen roll i denna pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in