2020-04-30, 21:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Det är förlorare som hade gått i personlig konkurs tids nog ändå.

Yea, dvs ett looser samhälle som skapar massor av loosers!
Citera
2020-04-30, 21:02
Medlem
Någon som hört ngt om ökad rengöring/desinficering osv i Sverige?

Citat:
New York ställer in tunnelbanetrafiken på natten för att desinfektera vagnarna och minska spridningen av coronaviruset.

Det uppger delstatens guvernör, Andrew Cuomo, vid en presskonferens på torsdagen, enligt flera amerikanska medier.

Desinfiktionen kommer att påbörjas den 6 maj. Personer med samhällsbärande yrken kan åka ersättningsbussar gratis under de timmar som tunnelbanan håller stängt, skriver CNBC.
(Aftonbladet livefeed nu)

Har vi ngt liknande i Sverige? Inte hört ett pip om ökad rengöring i officiella miljöer eller på arbetsplatser eller dylikt... Men jag kan ha missat det ev.
Citera
2020-04-30, 21:02
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Vår ekonomi kommer suga lika hårt som deras:

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Enda groggen du kommer dricka är när du försöker ta livet av dig i desperation.

Förstår inte hur det går ihop. Länder stänger ner helt och staten står för alla utgifter - kontra Sverige, där ett antal företag korttidspermitterar. Sverige kommer inte påverkas i samma utsträckning. Till detta så är Sveriges nuvarande statsskuld rekord låg. Vi har utrymme att låna. Ett stort utrymme dessutom.
Citera
2020-04-30, 21:03
Medlem
Citat:
Fakta: Det är bara Tegnell-anhängare utan egna barn som köper den lögnen.

https://www.rivm.nl/en/novel-coronavirus-covid-19/children-and-covid-19
https://www.timesofisrael.com/spread-of-coronavirus-by-children-further-doubted-after-french-case/
https://www.lbc.co.uk/hot-topics/coronavirus/can-children-spread-pass-on-covid-19/
https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/the-role-of-children-in-the-transmission-of-sars-cov-2-report-2020.pdf

Bara Sverige?
Citera
2020-04-30, 21:03
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Det var ju ingen rolig läsning från Uppsala Universitet. Förutom att det var så få smittade i Stockholmsområdet, visade det ju sig att vissa stadsdelar inte verkar ha någon smitta.
Det var också intressant att se att man hittade flest smittade i närförorterna där smittade i genomsnitt låg på 13 procent.

Med andra ord......its a long way to tipperary, It's a long way to go.

Det verkar konstigt att det skulle vara så få.

Jag har flera i min bekantskapskrets som varit sjuka - de flesta man pratar med känner någon som varit sjuk eller testat positivt.
Citera
2020-04-30, 21:04
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Med tanke på att det dog 3000 fler 2018 än 2019 pga influensa och att både 2019 och 2020 var låga inluensasäsong så 3000-4000 avlidna till 1 juni. Vad sommaren kommer med epidemin är ännu osäkert, men troligen sjunker fallen.

Klart är att viruset kommer vara kvar och att det blir nya vågor varje vinter många år framåt.

Du argumentera som om det inte finns något corona-virus. Detta är inte någon influensa!!!
Citera
2020-04-30, 21:05
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Här ser vi ett exempel på hur korrupt Sverige är i dagsläget när en domstol som Förvaltningsrätten upphäver krav på skyddsutrustning för vårdpersonal på äldreboenden.
Naturligtvis har domstolen fått order om att upphäva kravet på skyddsutrustning eftersom det inte finns någon skyddsutrustning att inköpa.
Som läget är nu så finns det knappt med skyddsutrustning på de större sjukhusen.
Vi hade inga beredskapslager och vi har svårt att köpa in sådant material med tanke på att vi ligger sist ner i huggsexan som just nu pågår över hela Världen.

Det känns så overkligt att det här händer.

Du har rätt i att allt bottnar i att det saknas skyddsutrustning.

SKANDAL!
Citera
2020-04-30, 21:05
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Återigen, varför är alla pessimister så fixerade vid ord som efterbliven, korkad, stupid, svagbegåvad o.s.v.? Är det så jobbigt att det finns argument för motsatsen av vad ni tycker att ni ständigt måste nedvärdera alla andras intellekt? Resultatet blir inte vad ni önskar utan tvärtom...
Det finns inga skolor som stänger på grund av huvudlöss, antar att du inte har barn eftersom du tror det. Man har dragit slutsatsen att det inte är värt att stänga skolor utifrån vad man sett i flera länder om barn och smitta - inte bara utifrån kinesiska studier.

Jag har barn och jag vet att man inte stänger skolor pga av det. Dock blir det ett jävla liv varenda gång huvudlöss eller springmask snurrar på avdelningen.

Faktum kvarstår att man förväntas inte låtsas om att den är en pågånde pandemi.

DET ÄR EFTERBLIVET/KORKAT/SVAGBEGÅVAT O.S.V....

Och om du håller med om att man skall låtsas som om allt är som vanligt under pågående pandemi, så hör du till den svagbegåvade skaran. Det är helt och hållet ditt val.
Citera
2020-04-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja? Det är väl palliativ vård är väl adekvat för de här patienterna?

Hela poängen är att resultaten från Bromma geriatriska sjukhus med hög överlevnad av de äldre patienterns, visar ju på att man inte bör bunta ihop alla äldre och slänga dem på "palliativ vård"- högen. Utan tvärtom, att många kan överleva med god vård. Men jag orkar inte dra det hela en gång till just nu, det blir tjatigt i tråden. Läs gärna artikeln jag länkade där, vid intresse för ämnet.
Citera
2020-04-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Återigen, varför är alla pessimister så fixerade vid ord som efterbliven, korkad, stupid, svagbegåvad o.s.v.? Är det så jobbigt att det finns argument för motsatsen av vad ni tycker att ni ständigt måste nedvärdera alla andras intellekt? Resultatet blir inte vad ni önskar utan tvärtom...
Det finns inga skolor som stänger på grund av huvudlöss, antar att du inte har barn eftersom du tror det. Man har dragit slutsatsen att det inte är värt att stänga skolor utifrån vad man sett i flera länder om barn och smitta - inte bara utifrån kinesiska studier.

Man har dragit slutsatsen att man inte kan stänga skolor p g a att då skulle vården kollapsa, då det finns ca 7000 läkare och 11000 sjuksyrror som inte kan arbeta då de behöver vara hemma och ta hand om barnen
Citera
2020-04-30, 21:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Åk till Syd-Korea, Nya Zeeland eller Taiwan och försök berätta för dom att de har gjort fel

Vill man spara människoliv så har Norge, Danmark och Finland valt rätt väg.

Svårt att uttala mig om Sydkorea som verkar klara av den svåra balansgången på slak lina, i alla fall än så länge.

Nya Zeeland kan, möjligtvis, isolera sig ifrån omvärlden. Men när ett vaccin väl finns på plats så kommer vare sig ekonomi eller samhälle finnas kvar på Nya Zeeland.

Taiwan känner jag till för lite om för att jag skall kunna uttala mig.
Citera
2020-04-30, 21:07
Medlem
Sedan allt fler världsledare börjat berömma Sveriges väg så har de rabiata rättshaveristerna blivit allt mer desperata i sitt kronidiotiska kampanjande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in