2020-04-30, 20:55
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Jag det där är ett så genomskinligt skitsnack. Folkhälsomyndigheten förstår såklart att dödstalen i Sverige är upp i taket jämfört våra grannländer pga större spridning, fler sjuka, en större belastning av sjukvården och i slutändan fler döda.

Men det är inget man talar högt om. Tegnell talar istället gärna om hur viktigt det är att inte fokusera på enkla lösningar.

Tegnell har också sagt att man inte ska fokusera på enskilda dagars dödstal.
Han försöker trolla bort dödstalen och senaste veckorna mumlar han och hans kollegor antalet döda i presskonferenserna. Man får alltid leta efter just den informationen på annat håll.
Citera
2020-04-30, 20:56
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Passar mig utmärkt om samhället faller. Jag har ägnat större delen av mitt liv till att göra mig oberoende av samhället. Så, förhoppningsvis överlever inte samhället i någon form som vi skulle känna igen.

Vilken egoistisk liten...

Gör dig oberoende av samhället även då samhället existerar. Men så långt kan väl någon av din kaliber inte tänka.
Citera
2020-04-30, 20:56
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och vad tror du händer när Norge, Danmark och Finland snart öppnar upp? Givetvis att smittspridningen, omedelbart, kommer att börja öka. Alltså precis det som redan hänt i Tyskland, där R ökat ifrån 0,7 till 1,0

Inse att en majoritet av jordens befolkning kommer att insjukna i covid-19 innan vi fått fram ett säkert, effektivt och brett verkande vaccin.

Varför skall Norge, Danmark och Finland öppna upp sina gränser ?

I allt annat kan man ju öppna upp samhället.

(hoppas hela din släkt blir helt nersölad i hjärtmuskeln utav covid-19 virus, innan en annan får det. Lycka till med att få plats och empati. Lev som du lär. Tror inte sekund du haft det.)
Citera
2020-04-30, 20:57
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Helt över är inte detta förrän om ca 4 år. Då kan vi räkna ut hur mycket lockdownerna förstört liv och hälsa för miljontals människor.

Det är förlorare som hade gått i personlig konkurs tids nog ändå.
Citera
2020-04-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
"Kina", "tror", "inte ännu"... Låter förtroendeingivande... Pass på den killgissningen.

Det är ju för faen lockdown varje gång huvudlöss går på skolan men under pågående pandemi skall man låtsas som ingenting?!?

Yeah riiight...

Can't cure stupid...

Återigen, varför är alla pessimister så fixerade vid ord som efterbliven, korkad, stupid, svagbegåvad o.s.v.? Är det så jobbigt att det finns argument för motsatsen av vad ni tycker att ni ständigt måste nedvärdera alla andras intellekt? Resultatet blir inte vad ni önskar utan tvärtom...
Det finns inga skolor som stänger på grund av huvudlöss, antar att du inte har barn eftersom du tror det. Man har dragit slutsatsen att det inte är värt att stänga skolor utifrån vad man sett i flera länder om barn och smitta - inte bara utifrån kinesiska studier.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Och vad tror du händer när Norge, Danmark och Finland snart öppnar upp? Givetvis att smittspridningen, omedelbart, kommer att börja öka. Alltså precis det som redan hänt i Tyskland, där R ökat ifrån 0,7 till 1,0

Inse att en majoritet av jordens befolkning kommer att insjukna i covid-19 innan vi fått fram ett säkert, effektivt och brett verkande vaccin.

Åk till Syd-Korea, Nya Zeeland eller Taiwan och försök berätta för dom att de har gjort fel

Vill man spara människoliv så har Norge, Danmark och Finland valt rätt väg.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Våra nordiska grannar kommer INTE "komma ikapp".

Sverige däremot kommer vara utfattigt med ännu högre skattetryck.

Yay...

Ologik på högsta nivå.
Våra grannländer lider av betydligt högre arbetslöshet, konkurser och ekonomisk kollaps och tvingas till mycket drastiskare åtgärder som i slutändan resulterar i ännu högre skattetryck än oss.
Och jo, dom kommer visst komma ikapp och fler kommer dö än här, isolering och karantän försvagar nämligen immunförsvaret och viruset försvinner inte.
Såvida dom inte sitter i karantän i två år tills ett vaccin finns.
Sverige lider av "fula" siffror nu absolut.
Tänk en vända till innan du postar fler ogenomtänkta svar.
Citera
2020-04-30, 20:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Fakta: Det är bara Tegnell-anhängare utan egna barn som köper den lögnen.

Ingen lögn allt. Ingen seriös bedömare har heller inte förnekat siffrorna. Det är därför ytterst märkligt att skolstängningarna är ett så utbrett fenomen.

En norsk undersökning har dessutom visat att skolstängningar är kostsamt för samhället på lite sikt.
Citera
2020-04-30, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Är du säker på det? Har du facit? Är du rent av... ointelligent?

Tänk efter innan du svarar Mr 70.000kr per månad.

Ps. Jag kör ogärna med personangrepp som att kalla folk det ena eller det andra men just nu känner jag ett behov av att agera annorlunda eftersom du bjuder på det. Förlåt. Handhjärta. Ds

Men facit för vad? Att om 12 månader man räknar ut att Sverige är på plats 12 bland mest döda per capita? Eller att den lyckas så jävla bra i fortsättning och hamnar på plats 67? Eller om man har otur att man hamnar topp 3 i världen död per capita?

Detta kan vara intressant för dej. Och för folk som tänker som du.

Det finns folk som motsätter sej helt principen för själva strategin.
Det finns folk som tycker det är tragiskt och inhumant att ett land, under en pandemi, bestämmer sej för att köra en linje enligt vilken:
"Ja, han som har tur, han har tur. Han som inte har tur, han får skylla på otur".

Om grundprincipen anses vara totalt fel, så är det inte så relevant längre vad som händer när man har det som du kallar "facit".

Värt att notera att de flesta länder i världen kör en linje som har en gemensam nämnare. Och där parollen
"Ja, han som har tur, han har tur. Han som inte har tur, han får skylla på otur" inte används. Åtminstone inte till den nivå som man ser här.

Med det i åtanke, som enda i världen, finns det folk som bor i Sverige och som ser att just i detta land görs något, som har en grundprincip, som ingen annan kör med. Och eftersom man bor här är man tvungen att spela med. Men är i princip i en fälla. Man motsätter sig det, men man kan inte göra något i praktiken för att få saker att ändras.

Detta är problemet med Sveriges linje. För oss.

För folk som du, som tänker annorlunda så är det mer relevant att vänta på facit.
Så ni får vänta på er facit. Och fira guld eller silver.

Men för folk som mig, som oss som skriker här och ibland blir sura på oärligheten hos vissa, är facit i princip helt irrelevant.
Vi har redan blivit besvikna på detta land. Och det finns inget som kan få detta land att glänsa igen för oss.
För folk som mig är Sverige ett land att förakta. De har sårat mig och många andra personer som jag. Och det har blivit ett land där man inte tänker bo mer.
Så du slipper be mig lämna landet, då jag redan själv tänkt lämna det. Men förakt kommer finnas inom mig för resten av livet.
Citera
2020-04-30, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Suck.

Okej, jag ger det ett svar till. För det första har du inte lämnat ngn länk så det går ej kolla. Det enda jag hittat på Läkartidningen som nämner något liknande det du sagt, är en artikel som handlar om palliativ vård.

Artikeln heter t.o.m. "Palliativ farmakologisk behandling vid svår covid-19"

Där står det att "Många patienter med hög biologisk ålder och stor sjuklighet är inte aktuella för intensivvård utan har störst nytta av ren palliativ behandling [4]."

Källan (4) som uppges är ju "uppifrån" och står ju för Sveriges hårt kritiserade triagering: nämligen just Socialstyrelsens riktlinjer om prioritering , vilka ju blivit väldigt ifrågasatta. . Det finns väldigt många debattinlägg om detta med just den alltför hårda triageringen och bortsortering av äldre, i denna tråd. Även i media.

En överläkare som reagerat starkt svarar (förkortat) så här i kommentarsfältet:

Rimligen finns det en stor grupp äldre som kan överleva med annan sjukhusvård än IVA. Syrgas, dropp och antibiotika kan vara livräddande för sannolikt relativt många patienter. .

Det har också visat sig rent praktiskt i coronavården att äldre kan ha hög överlevnadsgrad:

Äldre coronasjuka överlever i hög grad

Trots farhågor om att äldre sköra skulle ha mycket svårt att överleva en allvarlig covid-19-infektion så visar nya siffror att en majoritet av de som skrivits in i den geriatriska slutenvården till följd av covid-19 i region Stockholm tillfrisknar.

sju av tio patienter blir symptomfria och kan skrivas ut.

Många behöver syrgas, antibiotikabehandling, insatser för nutrition och mycket mer berättar Greger Slättman. Förloppet kan vara långdraget men det gäller att kämpa och vänta ut infektionen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/louise-92-jag-ville-valdigt-garna-leva

Poängen är att äldre mycket väl kan överleva med god vård. Och det kan de i många fall få, om de får tillgång till att ens träffa en läkare, för bedömning, och få en bra plats på ett ställe som t.ex. Bromma geriatriska.

Att Socialstyrelsen infört hårdare regler för bortsortering av de äldre, förändrar inte det faktumet att de många gånger överlever fint, om de bara får en bedömning, och god vård.

Det handlar snarare då om en fråga om brist på resurser/platser/personal i vården.

Det är ungefär samma resonemang med munskydd. Om vi har munskydd, så är regeln att folk skall använda munskydd i vården. Har vi Inte det, så är rekommendationen att de i vården inte behöver använda det.

Aja, nu är det slutdiskuterat om detta med dig, för min del iaf. Den här skandalen kommer ju granskas senare. Det är "synd" för de styrande att inget av detta kommer gå att gömmas undan, i granskningar i efterhand. Men mer synd självklart för de äldre som i detta nu dör i onödan, på äldreboenden.
Ja? Det är väl palliativ vård är väl adekvat för de här patienterna?
Citera
2020-04-30, 21:01
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Nej men det skrivs nog covid19 på många avlidna även om råkat sätta i halsen...det är nog mörkertal åt båda håll

Dessvärre är det tvärtom. Dödsfallen relaterade till covid-19 är 10% för låga.
Citera
2020-04-30, 21:01
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Undrar om Löfven lever efter devisen 'Tala är silver - tiga är guld'

För vart i hela friden är karln i Sveriges djupaste kris i mannaminne? Börjar nästan tro att Hallengren är statsminister i detta land. Inte för att en sosse är att föredra att leda detta land för det har vi ju sett prov på vid det här laget.
Det är det flera som undrar ...
Citat:
Löfven kan inte fortsätta ducka för kritiska frågor
Citat:
Sverige har en statsminister som gång på gång tackar nej till tuffa utfrågningar. Denna mediestrategi – ”skydda Löfven” – är djupt problematisk och försvårar det demokratiska ansvarsutkrävandet.
Citat:
Och när såg någon Stefan Löfven i Aktuellt-studion senast? Under coronaepidemin har han ställt upp på en bandad intervju för programmet på Rosenbad för en månad sedan. Det är allt. I övrigt skickar han fram sina ministrar med Lena Hallengren i spetsen.
Citat:
Det är inte svårt att förstå tänket bakom regeringens mediestrategi. Stefan Löfven måste till varje pris hållas borta från kritisk mediebevakning. I synnerhet måste han undvika fördjupande intervjuer, där hans dokumenterade svårigheter att formulera sig klart och analytiskt avslöjas. Kalla det ”Operation skydda Löfven”, om ni vill.
Citat:
De kritiska frågorna om Sveriges coronastrategi ställs inte till honom utan till statsepidemiologen Anders Tegnell och hans parhäst Anders Wallensten, som dag efter paraderar förbi i nyhetssändningarna.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lofven-kan-inte-fortsatta-ducka-for-kritiska-fragor/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in