2020-04-30, 18:20
Medlem
Då skall vi se, enligt Rapport 18:00 idag, så har ett företag tillverkat 100.000 munskydd och levererat 30.000 till Karolinska. Bra kan jag tycka.

Och 100.000 skall tillverkas i veckan, med ökande produktion efter hand.

MEN, min tanke är, när kommer FHM med rådet att alla skall använda munskydd?

Och varför isf, det anses ju inte skydda, eller var det att just dom som fanns tillgängliga på marknaden just då inte skyddar?

Eller var orsaken att folk i allmänhet inte kan hantera munskydd, och då är det bättre att nysa i armvecket, det bör ju dom flesta klara av.

Många frågor, få svar.
Citera
2020-04-30, 18:20
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Så du menar att om en professor säger : " -Avlidna blir 8000-20000, troligen det lägre." Så bekräftar han 17000? Jaja...

1. Det var två professorer

2. Han hoppades på 8 000. Det var inte troligen.

3. Hur många tror du avlider pga covid-19? Det skulle vara väldigt intressant att få höra, eller hur?
Citera
2020-04-30, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det där ska de tydligen försöka stävja med gödsel! (I Lund iaf).

Tänk att det ska behövas kogödsel för att få folk att ge fan i att fira Valborg i drivor! Sorgligt!

Johan Carlson, generaldirektör Folkhälsomyndigheten:
"Det här är inte på väg att ta slut. Vi är i slutet av början, möjligtvis."

Tänk på det ni alla som skiter i det och minsann ska fira Valborg och studenten.
Det är NI som är folkmördare INTE Folkhälsomyndigheten eller Anders Tegnell!!

Citera
2020-04-30, 18:23
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
När en prognos först skenar upp för att sedan sjunka som en sten några dagar senare för att återigen skena upp, så bör man undra över tillförlitligheten? Tycker du verkligen inte det? Så om siffran i början på nästa vecka har sjunkit till 6000 så skall vi ha det som facit?

Tillförlitligheten stärks då två oberoende professorer bekräftar antalet, eller hur?

Hur många tror du avlider pga covid-19 ?
Citera
2020-04-30, 18:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Omöjligt att dra slutsatser av statistiken. Stockholm igår typ 30 döda, lägsta för en mitt i veckan på länge. Idag 87, bland det högsta för mitt i veckan. Varför rapporteras det så ojämnt? Bestämmer någon att man ska vänta med att rapportera?

Samma konstiga siffror för andra län. Dalarna rapporterade någon dag 10 döda, andra dagar 0. Omöjligt säga om siffrorna går upp eller ner. VG ligger nu rätt konstant kring 15 döda per dag iaf och Stockholm fortfarande kring 50, minst. Antalet sjuka i Stockholm har planar ut men det har inte direkt minskat så det kommer fortsätta vara 50 döda om dagen därifrån. VG har börjat plana ut efter att ha ökat kraftigt en vecka, så antalet döda kan man räkna med kommer ligga på minst 15 ett tag framöver.

Vad gäller andra län är det mest spridda fall. Sörmland och Uppsala ligger exempelvis kring max 5 döda i snitt per dag utan någon markant stigning. Kanske blandar jag ihop länen nu men det var nåt sånt.

Nä, detta är långt från över. Möjligen att Stockholm minskar något i antalet smittade nu, vilket innebär att antalet döda kommer börja minska om 2 veckor. Tills dess kommer vi ligga på minst 80 döda om dagen, sett i en sjudagars period. Frågan är om vi kommer gå om Nederländerna i döda per miljon. Det skiljer just nu 24 per miljon och vi verkar knappa in med 1-2 per dag (i snitt), om jag räknat rätt. Deras dödstal sjunker också.
Det är inte så enkelt. Man har börjat testa mer och mer vårdpersonal (som oftast inte är i den "dödliga" åldern). Det är inte enkel matematik såsom y antal smittade=x antal döda. Kolla fördelningen på ålder på smittade, för inte så länge sen dominerade de äldre, nu ökar andelen yngre (som inte dör i samma utsträckning)
Citera
2020-04-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Omöjligt att dra slutsatser av statistiken. Stockholm igår typ 30 döda, lägsta för en mitt i veckan på länge. Idag 87, bland det högsta för mitt i veckan. Varför rapporteras det så ojämnt? Bestämmer någon att man ska vänta med att rapportera?

Jo de bör rapportera veckovis med korrekta siffror utan eftersläpning om det är möjligt. Förra söndagen rapporterades 2 dödsfall i hela Sverige. Då kände jag att det var tack och godnatt, varför ens publicera siffror som uppenbarligen inte stämmer.
Citera
2020-04-30, 18:26
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket

3. Hur många tror du avlider pga covid-19? Det skulle vara väldigt intressant att få höra, eller hur?

Han både tror och hoppas på det lägre intervallet. Dvs 8000-10000. Du kan se det igen om du vill på SVT Play. Det gjorde jag.
Citera
2020-04-30, 18:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Tom Britton; -Jag hoppas på att det är det lägre av det här intervallet och jag kan väl även säga att jag tror att det är det.
Jag tror det blir ca 8000-10000 men att det blir i två vågor. Nu dör det ut men kommer igen i höst vinter.
Citera
2020-04-30, 18:28
Avslutad
Citat:
Tillförlitligheten stärks då två oberoende professorer bekräftar antalet, eller hur?

Hur många tror du avlider pga covid-19 ?

Precis som crisscross skrev så bekräftar ingen utav matematikerna en siffra på 17000.
Citera
2020-04-30, 18:29
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Läget är ju så att hela världen just nu forskar på vad som kan bota, bromsa eller hjälpa till att hindra COVID-19. Sverige har ju lite spets på medicinsk forskning så vi kan kanske bli först med att hitta något som funkar mot viruset.

Yepp, det vore riktigt bra om Sverige kom på någonting som lindrar smittan. länder som Kina litar jag ej på, kommer dom på någonting först så vill de kräma ur kapital för det.
Antagligen är det så att svårt sjuka, blir försökskaniner, för att testa mediciner, jämfört mot Placebo. Världen har blivit sådan nu.
Remdesivir testades och Gilean Science, där steg då deras aktier på börsen, men när det kom rapporter om att det inte hade så bra verkan så sjönk det ju givetvis.

Jag hoppas Sverige har spetskompetens, men jag är rädd att politikerna inte har gjort allt för att behålla kompetensen. Givetvis bra att våran utbildning är billig i Sverige, men sedan finns det universitet och företag som försöker locka till sig forskarna, där marknaden är global.

Önskar helst inte att Kina kommer först med saker. Men deras traditionella ört-medicinska kunskaper litar jag något på, och där är t ex Artemesin med. Det finns inte så mycket kapital att ljuga om sådana saker för Kina. Men andra mediciner, vet man ej.

Nu testar väl Sverige, med att ta antikroppar från blodgivare som haft Covid 19 och blivit friska, alltså blodplasman från dessa, och ger dem till de svårt sjuka...?

Hoppas att det hjälper något...?
Citera
2020-04-30, 18:30
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jag har fastnat lite kring detta med blodgruppsperspektivet. Jag hittar dock inte ditt förra inlägg (eller orkar inte riktigt leta....). Orkar du förklara ännu en gång? Viruset verkar ju kunna bita ordentligt på yngre, friska människor i enstaka fall. Man har väl inte hunnit forska på orsaken ännu, men vad jag förstått efter att ha läst en del rapporter om detta så är många ganska "friska" under sin sjukdomsperiod för att snabbt försämras till livskritiska tillstånd. Det verkar som blodet klibbar ihop långsamt och stryper syresättningen på nåt sätt som tippar dem över kanten. Det verkar sätta ACE-2 enzymet ur spel med en massa dåliga följdverkningar som resultat. Kan vissa blodgrupper vara mer känsliga än andra vad gäller detta?

Detta är ett par citat från mina tidigare inlägg;
2020-02-29

Jag misstänker att nonsecretors överlag kan ligga risigt till och speciellt blodgrupp A nonsecretors. Allvarligt sjuka i COVID-19 verkar få mycket slem (sekret) i lungorna och om det nu stämmer att Klorokinfosfat hjälper [...]

2020-03-01

FUT2 kallas "secretor gene". Personer med Lewis-a antigenen är non-secretors. Deras FUT2 är inaktiv. Man har sålunda inte blodantigener i sitt sekret.
Om SARS-CoV-2 tar sig in i blodet (för att gömma sig latent) gör den troligen som Plasmodiumsläktet och fäster på blodantigenerna. SARS-CoV-2 ger upphov till blodproppar och blodet klumpar ihop sig. Har du A-blodantigener i ditt sekret kommer möjligen hela jävla lungan att proppa ihop. Är man secretor har man även H-antigenen i sitt sekret (kan möjligen vara skyddande).
Citera
2020-04-30, 18:30
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis som crisscross skrev så bekräftar ingen utav matematikerna en siffra på 17000.
Dessutom så säger de 17000 men osäkerhetsintervallet är 2900-75000, snacka om att säkra att de får rätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in