2020-04-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
In Bizarro world, sure. Here in the real world, it’s 25x deadlier.
R
In real world looks like 2-3x deadlier, in "Retarded People world" 25x...
Citera
2020-04-29, 16:58
Medlem
Därför så ska man ha en syresättare hemma. Dom är slut överallt men finns på ebay
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nån nationell förändring hoppas jag inte på, och din beskrivning är nog helt korrekt.
Men berätta måste man iaf. Tänk om corona kommit för 30 år sedan. Då hade vi blivit ännu mer överkörda och manipulerade.
Precis, väldigt viktigt! Och visst, jag tror att det sår en del frön, absolut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du måste klicka på pilen under för att bäddra( det var 75 den dagen)

tack men hittar ingen pil någonstans nere på sidan lol. Men antar man måste vara raketforskare för att få del av deras dödssiffror!
Citera
2020-04-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben

Ska för övrigt bli intressant att se hur många studenter som skiter i vad myndigheterna säger och festar loss på stan. Hoppas de blir gripna allihop och satta i häktet!

Det där ska de tydligen försöka stävja med gödsel! (I Lund iaf).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Skrämmande siffror om 7.5% av de 6.44 smittade skulle enbart ha antikroppar =(

Jag vet inte om vi missförstår varannan Det jag pratar om är alltså en teststudie man precis nyligen gjort i Sthlm. Något företag i Uppsala gjorde testet. Av 454 personer (utan corona-diagnos) hade 7.5% antikroppar. De ville väl se på ett ungefär hur många som kan tänkas ha varit smittade i Stockholm.

Om det stämmer, att det skulle vara så lågt som 7.5% smittade i Stockholm, så ligger vi ju ganska illa till, gentemot "målet" flockimmunitet... (Som är 60% eller mer). Jag hittar ej länk nu även om jag söker här. Men det finns i tråden...
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår inte vad det är folk inte förstår.

70-åringar ska i störta möjliga utsträckningen inte träffa någon alls. Det har varit FHM:s solklara budskap från dag 1, och det finns inget utrymme för misstolkningar i det budskapet.

Att säga "jag är inte sjuk, jag är bara snuvig" är ungefär som att säga "jag är inte sjuk, jag har bara kräkts lite". Är du lite torr i halsen, eller minsta snuvig, så ska du inte gå till jobbet på äldreboendet. Punkt.

Äldrevården har inte fått in smittan från besökare, den har kommit in med personalen, som utgör 99% av in-/utflöde av personer på ett äldreboende. Det är svårt att göra något åt det, annat än försöka förbättra hygienrutiner, och verkligen förmå personalen att stanna hemma om man känner sig bara aningen torr i halsen eller snuvig. De som bor på äldreboende har ett mycket stort behov av personlig vård, och vi sitter fast i ett arbetssätt och en modell som går tillbaka många decennier, som inte är speciellt bra lämpat för att stå emot en pandemi.

Det finns inga tester som uppfyller den funktion du efterfrågar.

Det finns tester på marknaden, men vi hade en strategi som innebar att när smittspårningen från Italien var klar var vi inne i en ny fas av virusbekämpningen "Anders Tegnell" så då testade man bara de som kom in med luftvägssymptom (de andra kunde ju gå till jobbet utan symptom och smitta andra). Hade man masstestat tillsammans med striktare åtgärder just emot de äldre så hade man haft lägre dödstal - garanterat.

Samtidigt med masstestning då man är garanterad att de som testar positivt håller sig inne och håller avstånd och har en bra hygien. Som det var nu, fick alla gå till jobbet utan symptom, vilket gör att vi fick en högre spridning av virus speciellt i Stockholm. Många dör ju nu. Varje dödsfall tycker iallafall jag är en för mycket.
Senast redigerad av sanne 2020-04-29 kl. 17:02.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Idag satt jag mitt emot en rödvins-alkoholist-kärring på bussen. Hon hostade rakt ut och jag blev förbannad och sade: Men för i helvete då. Kan du hosta i armväcket? Hon svarade: Håll käften. Så jävla hänsynslöst svarade jag och reste mig upp och ställde mig vid dörrarna. Fick försiktiga medhåll från andra resenärer.
Vidriga människa! Usch!!

Ska för övrigt bli intressant att se hur många studenter som skiter i vad myndigheterna säger och festar loss på stan. Hoppas de blir gripna allihop och satta i häktet!
har också hänt mig men att det är barn som hostar eller pratar högt o öppet så alla droppar kommer ut ur munnen .
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeadByDaylight
Ja eller ringa 112, som jag förstår det så får ingen råd om att åka till akuten om dom ringer 1177, oavsett hur svåra symptom dom har, så det är en säker död om du ringer dit.

Det är ett också ett stort problem i Sverige idag, människor får inte vård, kontaktar man 1177 så skall man avvakta. När anhöriga eller om personen själv orkar ringa 112 är de så dåliga att de kanske dör pga att de får vård så försent. Många dör säkerligen för att de får vård försent.

Läste ett tidigare inlägg om positiva resultat när man testat Remdesivir det är ju jätte bra men då krävs det också att man får vård i tid.
Citera
2020-04-29, 17:00
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
R
In real world looks like 2-3x deadlier, in "Retarded People world" 25x...

Har du några belägg för dina siffror?
Citera
2020-04-29, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Inte jättemycket mer än Stockholm/invånare.

Igår hade Region Stockholm 1435 döda. I och med att regionen omfattar dryga 2 miljoner invånare så blir det över 700 döda/miljon.

Visst! New York har mer, men det är ändå anmärkningsvärt att vi har en så hög dödssiffra i Stockholm.

Tänkte drista mig till en (möjligen vidlyftig/hård-dragen) räkneövning....:
Det har ju gjorts en undersökning av förekomsten av antikroppar på 454 personer.
Den visade förekomst hos 7,5%.
Låt oss anta att dessa 454 är representativa för de 2 miljoner som bor i regionen.
Då kan vi extrapolera fram att 150000 boende i regionen har antikroppar och alltså varit smittade.
Om vi så sätter 150000 smittade mot 1435 döda så får vi ett IFR-tal på ca 1%.
(Jag har sett att man ibland skiljer på CFR och IFR...)
Ett IFR på 1% är i överensstämmelse med vad jag sett på andra håll (men jag vet att det också finns betydligt högre siffror. Det beror ju främst på hur man definierar/räknar smittfall)

Om vi antar IFR om 1% så betyder det att om man har 100 dödsfall under ett givet dygn så borde man "baklänges" kunna räkna med att detta beror på 100*100 = 10000 nya smitt-fall för ett dygn några veckor tillbaka. (1% av smittfall resulterar enligt mitt antagande alltså i död)
Tiden mellan att bli smittad, och i värsta fall dö tycks ligga på i medel några veckor, men det finns förstås rapporter om både kortare och längre tid.

En (i mitt tycke) bra artikel om CFR/IFR här: https://www.virology.ws/2020/04/05/infection-fatality-rate-a-critical-missing-piece-for-managing-covid-19/

/T
Citera
2020-04-29, 17:01
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Ett vaccin räcker nog inte, det lär redan finnas åtta olika varianter av viruset. Ett Brittiskt företag tror sig kunna få fram ett(1) vaccin redan tidigt i höst.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/oxford-vaccine-trial-coronavirus/

Utprovad gammal välkänd medicin som botar eller dämpar symptomen är troligen mindre riskfyllt.

https://www.spectator.co.uk/article/the-contenders-and-challenges-in-the-race-to-cure-covid

Att ett vaccin finns färdigt och testat i höst ser jag som en önskedröm. Det är inte vaccinet som tar tid utan det är testerna. Kommer inte ihåg exakt men jag har för mig att när man testar vaccin så testar man på ca 3000 vuxna och 300 barn ellet nåt sånt och(svininfluensavaccinet) som testades på en sån grupp fick svidande kritik för att 1 av 40000 fick problem(sömnstörningar).

Dvs helt omöjligt att förutse bieffekter på en sån liten grupp. De som de testar på(vuxna) är också i medelåldern och inte äldre gubbar och tanter.

Så att skicka ut ett princip otestat vaccin på majoriteten av världens befolkning är en större risk än att ha covid-19 spridandes.

Vaccinet kommer säkert och då kommer vissa utsatta grupper få det(äldre, de som jobbar inom vården) men den stora massan kommer aldrig få vaccinet.

Vanliga influensan muterar också relativt ofta och de som riskgrupper får då en sån spruta 1 gång per år och då har forskare försökt förutse mutationen. Så det är ingen garanti att den skyddar men med stor sannolikhet så fungerar den bättre än att inte ta den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in